۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۹۹۱۷۲

نمایشگاه آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ گزیده‌ای از آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان شهیر دوره صفویه در قالب نمایشگاهی علمی و فرهنگی، از تاریخ 9 تا 15 آبان ‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفته است.
نمایشگاه آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، رئیس روابط عمومی وامور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: در کتابخانه  مرکزی آستان قدس رضوی بیش از1100 اثر خطی متعلق به شیخ بهایی نگهداری می‌شود که از مجموع آنها مجموعه‌ای ارزشمند انتخاب و در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

 

محمدجواد قوی خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه منتخبی از نسخ خطی کتابخانه شخصی شیخ بهایی که  توسط ایشان در اوایل قرن یازده هجری قمری به روضه منوره رضوی وقف شده و وقف نامه به مهر و دستخط ایشان می‌باشد در معرض نمایش قرار گرفته که از نظر علمی و تاریخی دارای اهمیت فراوان می‌باشند.

 

وی به عناوین برخی از کتابهای خطی نظیر ترجمه مفتاح‌الفلاح، شرح تشریح الافلاک، جامع عباسی، خلاصه الحساب، شرح عثنی عشریه، ترجمه قطب شاهی، رساله هندسه و شرق‌الشمسین که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است اشاره کردو افزود: جامع عباسی، کشکول، اربعین، الفوائد الصمدیه و نان و حلوا نیز برخی از عناوین کتب چاپ سنگی این نمایشگاه می باشد.

 

قوی اضافه کرد: از آنجا که بسیاری از آثار شیخ بهایی توسط علماء و هنرمندان بزرگ عصر صفوی کتابت و کتاب‌آرایی شده این نمایشگاه از نظر هنر کتابت، تذهیب و کتاب آرایی دارای اهمیت فراوانی می‌باشند. 


گفتنی است نمایشگاه آثار خطی، چاپ سنگی و چاپی شیخ بهایی دانشمند و ریاضیدان شهیر دوره صفویه همه روزه از تاریخ 9 تا 15 آبان ‌ماه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی می‌باشد./1310/د102/ق   


منبع: روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی                   

ارسال نظرات