۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۰۱۶۵۷

شناسایی عامل مرگ یاسر عرفات

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیته تحقیق درباره پرونده ترور رییس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد که ما شخص و طرف مسؤول ترور وی را شناسایی کرده ایم و منتظر کشف یک راز کوچک هستیم تا نتایج را به زودی اعلام کنیم.
ياسر عرفات

 

به گزارش خبرگزاری رسا، توفیق طیراوی، رییس کمیته تحقیق ترور رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین، روز گذشته طی بیانیه ای مطبوعاتی به مناسبت یازدهمین سالروز درگذشت یاسر عرفات، رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین، خاطر نشان کرد که همه می دانند که مرگ عرفات ناشی از بیماری وی نبود، بلکه وی به وسیله ماده پرتوزای پلوتونیوم مسموم و ترور شده بود.

 

قبل از این یک مرکز پزشکی قانونی در شهر لوزان سوئیس گزارش 108 صفحه ای پزشکان این مرکز درباره نتایج کالبد شکافی عرفات را منتشر کرده بود که در کنار گزارش مرکز پزشکی قانونی روسیه از وجود ماده تشعشع زای پلوتونیوم در جسد عرفات خبر داده بود. در این گزارش آمده بود که میزان پلوتونیوم موجود در جسد عرفات 18 برابر بیشتر از اندازه طبیعی بود و این سم از خطرناک ترین سم های استفاده شده از سوی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عملیات های ترور است.

 

این رهبر فلسطینی در تاریخ 12 اکتبر سال 2004 و در طول مدت محاصره از سوی ارتش صهیونیستی در مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله به بیماری ناشناخته ای مبتلا شد و با بروز عوارضی مانند استفراغ و دل درد وضعیتش رو به وخامت گذاشت و پزشکان مصری و تونسی نتوانستند درد وی را درمان کنند و در نتیجه در تاریخ 29 اکتبر همان سال به بیمارستان نظامی پرسی در شهر پاریس انتقال داده شد.

 

اما تلاش های پزشکان فرانسوی هم برای تشخیص بیماری وی ناکام ماند و وی پس از به کما رفتن، در روز 11 نوامبر 2004 در سن 75 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

به توجه به عدم کالبد شکافی جسد عرفات و مشخص نشدن دلیل مرگ او و حتی عدم ارائه گزارش پزشکی مربوط به دلایل مرگ او، طرف فلسطینی به این مساله مشکوک شد که به احتمال زیاد وی با سم ترور شده است.

 

در همین راستا، برخی گزارش های پزشکی از وجود لکه های ماده پلوتونیوم 210 بر روی وسایل شخصی عرفات خبر دادند و "سهی عرفات" همسر رییس فقید تشکیلات رام الله تصمیم به ارائه دادخواست قضایی به خاطر ترور همسرش گرفت.

 

این دادخواست وی باعث شد که در تاریخ 26 نوامبر سال 2012 جسد عرفات از قبر خارج شود و با حضور مجموعه ای از کارشناسان؛ به ویژه از کشورهای روسیه، سوئیس و فرانسه مورد بررسی و نمونه برداری قرار گیرد.

 

توفیق طیراوی رییس کمیته تحقیق درباره پرونده ترور عرفات در آن زمان تهدید کرده بود که طرف فلسطینی در صورت ثابت شدن فرضیه ترور عرفات با سم، به دادگاه کیفری بین المللی مراجعه خواهد کرد.

 

همسر عرفات نیز پس از دریافت نسخه ای از گزارش پزشکان درباره نتایج نمونه برداری ها اعلام کرد که شوهرش ترور شده است و جنایتی در حق وی صورت گرفته است و بازجویان فرانسوی باید قاتل وی را شناسایی کنند./994/ب102/د

ارسال نظرات