۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۳۰۲۳۸۶
سردبیر رأی الیوم:

فتنه تروریستی انفجار در بیروت در اتاق‎های تاریک آمریکا طراحی شده بود

خبرگزاری رسا ـ تحلیل گر مشهور عرب از انفجار انتحاری دوگانه پنجشنبه شب در ضاحیه بیروت با 43 کشته و 200 مجروح به عنوان یک 'فتنه تروریستی' نام برد.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر مشهور عرب از انفجار انتحاری دوگانه پنجشنبه گذشته در ضاحیه بیروت با 43 کشته و 200 مجروح به عنوان یک فتنه تروریستی نام برد که در درون اتاقهای تاریک در آمریکا ترسیم می شود.


عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای 'رأی الیوم' امروز در سرمقاله این روزنامه ضمن اعلام این مطلب افزود: آمریکا را عامل برادرکشی میان مسلمانان برشمرده و تاکید کرد: جزئیات این نقشه های خونبار در درون اتاقهای تاریک آمریکا ترسیم می شود و اولین مرحله آن با اشغال عراق و تجزیه آن بر اساس طائفه ای و نژادی آغاز شد. بدین ترتیب بخش عمده ای از امت مسلمان به حاشیه رانده خواهند شد و در نهایت جهان عرب در گرداب خون فروخواهد رفت.


این انفجار حلقه ای از زنجیره فروپاشی خونباری است که با حمله به عراق آغاز شد.


وی با بیان این مطلب که دو انفجار یاد شده آزمایش سخت دیگری برای لبنانی ها و صبر و تدبیر آنها به همراه داشت، این سوال را مطرح کرد: آیا لبنانی ها این آزمایش سخت را پشت سر خواهند گذاشت؟ 


وی تاکید کرد: انفجار دو گانه روی داده در میان غیرنظامیان ضاحیه واقع در جنوب بیروت یک اقدام تروریستی محکوم شده است و نمی توان و نباید آن را توجیه کرد و یا آنکه آن را با مسائل دیگر ارتباط داد زیرا چنین رویکردی بدون استثناء برای تمام طائفه های اسلامی پیامدهای خطرناکی به همراه دارد.


وی ابراز داشت: ما در برابر یک فتنه قرار داریم که می خواهد کینه های طائفه ای را برانگیزد و آن را در قالب اقدامات انتقامجویانه نمایان کند و در نهایت باعث انحراف افکار عمومی از مسائل سرنوشت ساز امت مسلمان می شود و بدین ترتیب توطئه در پیش گرفته شده برای فروپاشی کشورهای اسلامی کامل خواهد شد و کشورهای مسلمان به مناطق کوچک تر و در حال نبرد و برادرکشی با یکدیگر تبدیل خواهند شد.


عطوان گفت: پوشیدن کمربند انفجاری و یا بمب گذاری یک خودرو و موتورسیکلت و انفجار این بمب های کشنده در مسجد و نانوایی و یا در میان غیرنظامیان بیگناه کار سخت و دشواری نیست اما کنترل واکنش های انتقامجویانه در برابر این اقدامات جنایتکارانه و پیشگیری از ورود مسلمانان به گردونه خون و خونریزی کار سخت و دشواری است.


وی در ادامه سرمقاله رأی الیوم افزود: این نقشه در یکی از سه کشور مهم عرب تحقق یافت و به همین دلیل آمریکا می خواهد نسخه آن را در سایر کشورها مانند لیبی، سوریه و یمن پیاده کند. اگر نقشه یاد شده به مصر، ترکیه و سایر کشورهای عربی و اسلامی در آینده موردنظر انتقال یابد، ما شگفت زده نخواهیم شد.


عبدالباری عطوان بر وجود نظریه توطئه تاکید کرده و خاطرنشان کرد: ما به این نظریه ایمان و اعتقاد داریم و در این خصوص کاملا حق داریم. این ما هستیم که از وقتی با این توطئه در عراق مقابله کردیم، داریم به آتش آن می سوزیم. ما به اهداف حمله آمریکا به عراق از همان ابتدا پی بردیم. آمریکا از حمله عراق به کویت به عنوان سکوی پرتاب این طرح شیطانی خود بهره جست تا همان گونه که گفتیم بعدها شامل سایر کشورهای عربی شود. آیا شما نمایشنامه تسلیحات کشتار جمعی در عراق را به یاد دارید؟


عطوان در ادامه از لبنان به عنوان خط مقدم قدرتمند امت مسلمان در مقابله با نقشه شوم طائفه گرایی آمریکا نام برده و اظهار داشت: به همین دلیل آمریکا با استفاده از ایادی تروریست خود لبنان را هدف قرار داد و همچنان با همه‎ی طرحهای فتنه انگیز خود آن را هدف قرار می دهد. اما ملت لبنان که بیش از دیگران سوزش حاصل از آتش جنگهای داخلی را چشیده است، با آگاهی خود توانست در مقابل تمامی این توطئه ها ایستادگی کند و آنها را یکی پس از دیگری پشت سر گذارد.


وی ادامه داد: ملت لبنان بدین ترتیب ارزش بخشش و همزیستی مسالمت آمیز و احترام گذاشتن به آراء و اعتقادات دیگران را پایه ریزی کرد. ما همواره بر حکمت و تدبیر قهرمانان و رهبران مقاومت شرط بسته ایم. آنان فلسطین را به عنوان قطب نمای خود برگزیده اند و سرزمین های اشغالی را آزاد کردند و به نمونه ایده آلی از ایستادگی و به کرنش واداشتن ارتش رژیم صهیونیستی و در هم شکستن افسانه آن تبدیل شدند.


عطوان گفت: انفجار ضاحیه آخرین آزمایش به عمل آمده برای عزم و اراده برجسته و شرافتمندانه لبنانی ها در درون جهان عرب و منطقه برافروخته خاورمیانه است. لبنانی ها گزینه دیگری جز پشت سر گذاشتن این گرفتاری با صبر و خویشتن داری و متعهد ماندن نسبت به زندگی مسالمت آمیز و روحیه بخشش ندارند زیرا گزینه های دیگری که می خواهند لبنان را به سمت آن سوق دهند، بسیار خطرناک و خونبار است.


وی افزود: محکومیت های صادر شده از نقاط مختلف جهان نسبت به این اقدام تروریستی و اعلام همبستگی بی سابقه انجام گرفته از سوی طائفه ها و نژادها و جریانهای سیاسی عربی و جهانی با قربانیان ضاحیه بیروت به عنوان برجسته ترین و قوی ترین دلیل نشان داد که تا چه اندازه هوشیاری و بیداری نسبت به توطئه طراحی شده وجود دارد. توطئه ای که می خواهند لبنان را به سمت آن سوق دهند و این کشور را در باتلاق خون غرق کنند.


عطوان گفت: آنچه که دل ما را بیش از هر چیزی تسلا می دهد آن است که ملت لبنان با تمامی طوائف آن به این توطئه پی برده اند. لبنان دارای ملتی آگاه، فرهیخته و مسوولیت شناس است و ما مطمئن هستیم که مردم لبنان از این بحران عبور خواهند کرد و امنیت و ثبات و همزیستی مسالمت آمیز در کشورشان را بر هر مصلحت دیگری ترجیح خواهند داد. همان گونه که همواره این گونه بوده اند. پس خوشا به حال ملت لبنان./994/ب102/د

ارسال نظرات