۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۳۰۲۵۸۲
استاد دانشگاه هاروارد:

داعش سلاح آمریکا برای رسیدن به منافع است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه هاروارد تصریح کرد که داعش، سلاح آمریکا برای رسیدن به منافع خود به شمار می‎آید.
لشگرکشي داعش

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، گاریکای چنگو استاد دانشگاه هاروارد تصریح کرد که داعش نیز همانند القاعده ساخته آمریکا و ابزاری برای ایجاد ترس و درگیری بین کشورهای نفت خیز خاورمیانه و نیز مبارزه با نفوذ روزافزون ایران است.

 

وی می افزاید: بررسی سابقه آمریکا در حمایت از گروه های افراط گرای اسلامی و تروریست، مسلما افرادی را که فقط به تماشای اخبار تلویزیون (های غربی) می پردازند، شوکه خواهد کرد.

 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در زمان جنگ سرد، سیاستمداران ایالات متحده، دنیا را به صورت یک دوقطبی ساده ارزیابی می کردند که در یک طرف شوروی و کشورهای ملی گرای جهان سومی قرار داشتند که آمریکا این کشورها را به صورت ابزار دست شوروی می دید؛ و در طرف دیگر کشورهای غربی و نیز اسلام گرایان نظامی قرار داشتند که آمریکا آنان را به چشم همپیمان در جنگ علیه شوروی ارزیابی می کرد.

 

چنگو گفت: از حمایت های آمریکا از افراط گرایان اسلامی و بعدها تروریست هایی که به اسم اسلام اقدام به عملایت تروریستی در سراسر دنیا می کردند، می توان به موراد زیادی اشاره کرد. به طور مثال در دهه 1970 سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، با حمایت از اخوان المسلمین مصر، به دو هدف رسید؛ یکی این که جلوی نفوذ شوروی در کشورهای عربی را گرفت و دوم این که از گسترش تفکرات مارکسیستی و ناسیونالیستی عربی در کشورهای خاورمیانه جلوگیری کرد.

 

وی افزود: آمریکا در این دهه همچنین از سارکات اسلام در اندونزی علیه سوکارنو بهره برد و نیز علیه ذوالفقار بوتو، رییس جمهور قانونی پاکستان از گروه تروریستی موسوم به جماعت اسلامی حمایت کرد.

 

استاد دانشگاه هاروارد به این نکته نیز اشاره کرد که آخرین شاهکار آمریکا در دهه هشتاد میلادی ایجاد و حمیات القاعده برای مبارزه با نفوذ شوروی در افغانستان بود. به طوری که رابین کوک وزیر سابق امور خارجه انگلستان در سخنرانی خود در مجلس عوام اذعان کرد که القاعده بدون شک ساخته دست سازمان های اطلاعاتی ـ امنیتی غربی است.

 

کوک با در ادامه با اشاره به معنای انگلیسی القاعده گفته بود: القاعده در انگلیسی به معنای پایگاه داده (database) است که به واقع هم پایگاه داده ای برای کامپیوتری شد که هزاران افراط گرای اسلامی را به وجود آورد. افراط گرایانی که از سوی سازمان سیا آموزش دیده و از سوی سعودی ها تامین مالی شدند تا با شوروی در افغانستان بجنگند.

 

پروفسور گاریکای چنگو استاد دانشگاه هاروارد در ادامه می گوید: داعش، جدیدترین سلاح آمریکا برای رسیدن به منافع است و بعد از سر بریدن چند آمریکایی در سوریه مورد توجه قرار گرفت. این گروه تروریستی در حال حاضر منطقه ای به وسعت انگلستان را در تصرف دارد./847/ب902/د

ارسال نظرات