۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۰۳۰۹۸
مدیر کتابخانه عمومی شیراز:

شیراز نیازمند کتابخانه مرکزی است

خبرگزاری رسا ـ رییس کتابخانه عمومی شیراز یکی از مشکلات کتابخانه‌های عمومی این کلان‌شهر را نداشتن یک کتابخانه مرکزی ذکر کرد.
کتابخانه فارس

 

روح‌الله منوچهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، اظهار داشت: 170 کتابخانه نهادی داریم و نیاز است که یک کتابخانه مرکزی برای پشتیبانی از این کتابخانه‌ها وجود داشته باشد که دارای تمام بخش‌های مورد نیاز مراجعه‌ کنندگان باشد و بتوان مراجعان به کتابخانه‌های مختلف را برای دریافت این خدمات که در کتابخانه‌های دیگر شیراز وجود ندارد به این محل ارجاع داد.

 

وی افزود: بیشتر کتابخانه‌های شیراز به‌جز معدودی از آن‌ها پیش از انقلاب ساخته‌شده و تنها یک کتابخانه ساخت خیران است.

 

منوچهری با بیان اینکه مشکل اصلی کتابخانه‌های موجود در شیراز کمبود فضای لازم است، گفت: کتابخانه‌های ساخته‌شده توسط شهرداری استاندارد نیست و بین 100 تا 150 مترمربع است، درحالی‌که در شهرهایی مانند اصفهان شهرداری اقدام به ساخت کتابخانه‌های بزرگ کرده است.

 

این مسؤول ادامه داد: بزرگ‌ترین کتابخانه شیراز دو هزار و 700 مترمربع مساحت دارد و بیشتر کتابخانه‌های این شهر زیر یک‌هزار مترمربع است.

 

وی اضافه کرد: در کتابخانه‌های عمومی این استان فعالیت‌های بسیاری انجام می‌شود که کمبود فضا بزرگ‌ترین مشکل برای اجرای این برنامه‌ها در بسیاری از کتابخانه‌ها است.

 

منوچهری در مورد لزوم به توجه به کتابداران شیراز اظهار داشت: اگرچه کتابداران در دوره جدید مدیریت کلان کتابخانه‌ها در کشور و استان فارس نسبتا جایگاه، منزلت و هویت خود را بازیافته‌اند، اما از بسیاری از استانداردها در این زمینه فاصله داریم.

 

وی با بیان این‌که کتابداران سربازانی هستند که در صف مقدم و با کمترین چشم‌داشت‌ها فعالیت می‌کنند و با ذکر برخی از فعالیت‌هایی که برای رفع دغدغه‌های معیشتی آنان در حال انجام است، افزود: میزان حقوق آنان نیز تا حدودی بهبود پیدا کرده است اما برای رسیدن به نقطه‌ای که دغدغه نداشته باشند، باید تلاش کنیم.

 

منوچهری خاطرنشان کرد: کتابداران ما باوجود مناسب نبودن محیط کتابخانه‌ها در شیراز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که بسیاری از آن‌ها در کشور بی‌نظیر است که به‌عنوان نمونه می‌توان به برنامه دور دنیا با کتاب اشاره کرد.

 

این دکترای کتابداری در مورد نیاز کتابداران برای به‌روز شدن گفت: ارتقای سطح دانش کتابداران با کارگاه‌هایی که در حال برگزاری است به میزان زیادی انجام می‌شود.

 

وی اضافه کرد: ارتباط بسیار خوبی نیز بین آنان و متخصصان و اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی برقرار شده و همراهی چند دستگاه فرهنگی برای برگزاری برخی از همایش‌های مرتبط با کتاب نیز امیدوارکننده است./839/ت302/ق

ارسال نظرات