۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۳۰۳۶۲۱
نفوذ شیطان(8)/ رییس انجمن حقوق بشر مصر در گفت‌و‌گو با رسا:

آمریکایی‎ها شیعیان مصر را مزدور ایران خطاب می‎کنند/ فساد در آموزش و پرورش مصر زمینه ساز نفوذ آمریکاست/ الازهر با دریافت پول اندیشه تکفیری را ترویج می‏کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جمعیت دفاع از مقاومت اسلامی مصر تاکید کرد که آمریکا با سرمایه گذاری در الازهر به دنبال ترویج اندیشه تکفیری و تامین امنیت اسرائیل است.
هيثم عبدالنبي از انديشمندان مصري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، هیثم عبدالنبی رییس انجمن حقوق بشر مصر و از اندیشمندان این کشور در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، به بررسی ابعاد نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آمریکا در مصر پرداخت.


هیثم عبدالنبی با تبیین استراتژی آمریکا در نفوذ به کشورهای منطقه گفت: پروژه نفوذ آمریکا در منطقه منحصر به زمان کنونی نیست بلکه این طرح از مدت‌ها قبل اجرا شد، در مصر نیز پروژه نفوذ همزمان با توافق نامه ننگین کمپ دیوید آغاز شد.


عبدالنبی با اشاره به گروه‌هایی که در داخل مصر در جهت اهداف آمریکا گام برداشته و بستر را برای نفوذ آمریکا فراهم می‌آورند، افزود: اعضای نظام حسنی مبارک و بسیاری از افرادی که وابسته به جریان‌ها و احزاب فعلی نظیر «المصریین الاحرار» هستند، بستر را برای نفوذ آمریکا در کشور فراهم ساختند.


وی با بیان موضوع متهم ساختن شیعیان مصری به همکاری با ایران خاطر نشان ساخت: شیعیان مصری از جمله خود من، از سوی احزاب وابسته به آمریکا و حامی سیاست‌هایش بارها مورد اهانت و اتهام همکاری با ایران قرار گرفتیم و حتی شیعیان را به «مزدوران ایرانی» نام گذاری و خطاب می‌کنند. آمریکا در مصر نیروهای بسیاری را در جهت اهداف و منافع خود به کار بسته که آنان مجری سیاست‌های ایالات متحده  در میان جوانان مصری باشد. افزایش تعصب قومیتی و دینی میان مردم، نتیجه اقدامات آمریکا و کشورهای هم پیمان با آن است.


این اندیشمند مصری در ادامه تصریح کرد که آمریکا مانع از اتحاد میان ایران و مصر می‌شود زیرا در صورت این اتحاد بسیاری از امور منطقه در جهت منافع مردم کشورهای اسلامی تغییر می‌یابد و این امر بسیار برای آمریکا خطرناک است.


هیثم به موضوع اهداف فرهنگی و اجتماعی پس از نفوذ اشاره و تاکید کرد: آمریکا خادم و عبد مطیع اسرائیل است بنابراین باید موضوع را متوجه اسرائیل ساخت. اسرائیل هم به دنبال تحقق آرزوی خود که حکومت‌رانی از نیل تا فرات است بوده و این رویا، در قالب جدید با تغییر در رویکرد فکری، فرهنگی و اقتصادی مردم مصر نسبت به اسرائیل و عادی سازی روابط با آن جلوه نمایی می‌کند.


عبدالنبی سرمایه گذاری آمریکا برای آموزش نیروهای وابسته به خود در خاک مصر و تغییر دیدگاه مردمی را از دیگر الگوهای نفوذ آمریکا دانست و اظهار داشت: آموزش گروه‌های حامی آمریکا و اسرائیل مانند برخی از جمعیت‌های مدعی حقوق بشر که از آمریکا و اتحادیه اروپا جذب سرمایه کردند، با هدف تامین امنیت اسرائیل صورت پذیرفته است. الازهر مصر نیز که موسسه دینی است و همگان از مسلمان و مسیحی به آن احترام می‌گذارند نیز در این دام افتاده است. برخی از کشورهای حامی آمریکا با سرازیر کردن پول‌های هنگفت‌ به الازهر به نام اسلام، اندیشه تکفیری را درون الازهر و جامعه مصری ترویج می‌دهند.


فعال سیاسی مصر تغییر در اندیشه‌های فرهنگی و دینی مردم مصر را پس از اتفاق کمپ دیوید دانست و تاکید کرد که فساد در آموزش و پرورش، و فرهنگ فراگیر شده است و تنها راه حل مبارزه با آن، مقابله به مثل اقتصادی، فکری و رسانه‌ای است. وظایف علما و اندیشمندان نیز در این ابعاد بسیار مهم است متاسفانه برخی از علما نظیر قرضاوی مجری سیاست‌های آمریکا هستند و باید علما با اینگونه افراد برخورد کرده و مانع از تاثیر آنان بر جوانان شوند./981/ب911/ک

ارسال نظرات