۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۹۷۷
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ:

تربیت صحیح اعضای بدن نشان‌دهنده کمال انسان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: نباید از تربیت صحیح اعضای بدن به سادگی گذشت، زیرا اگر به درستی این اعضا تربیت شوند همه دلالت می‌کند بر کمالی از کمالات انسان.
آيت الله رمضاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین رمضانی، امام جماعت مرکز اسلامی هامبورگ، 29 آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان این موضوع که چگونه می‌توان از اعضای بدن برای رشد و تکامل بهره برد؟، گفت: مطابق معارف قرآن اگر از اعضا و جوارح به نحو شایسته استفاده شود از آنها به­‌عنوان نعمت یاد می‌شود و در غیر این صورت هر کدام از آنها می‌تواند مشکلاتی را برای انسان پدید آورند.

 

وی با بیان اینکه معمولا به اعضای بدن کمتر به‌عنوان عوامل سعادت، رشد و خوشبختی آدمی توجه می‌شود، افزود: بنابر آیات و روایات، از هر عضوی باید برای رسیدن به کمال از کمالات بهره جست و آن را در جهت صحیح تربیت کرد.

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اظهار کرد: انسان باید در نوع راه رفتن تلاش کند که متواضعانه راه برود نه متکبرانه و یا ذلیلانه. به همین جهت قرآن در وصف عبادالرحمن و بندگان خدای رحمن در آیه 63 سوره فرقان می‌فرماید «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا؛ بندگان خاص خداوند رحمان آنها هستند که با آرامش و بی‌تکبر بر زمین راه می‌روند».

 

وی افزود: همچنین خداوند در آیه 37 سوره اسراء فرمان داده که راه رفتن انسان نباید از سر کبر و غرور باشد «وَلاَ تَمْشِ فِی الأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا؛ و در روى زمین از سر کبر و غرور گام برمدار چراکه هرگز زمین را نمی‌توانى شکافت و در بلندى به کوه‌ها نمی‌توانى رسید». این دستور اخلاقی به این جهت است که انسان باید نفس و درون خود را به گونه‌ای تربیت کند که نسبت به حقیقت تواضع داشته باشد، حتی در برخورد با دیگران باید از خود تواضع نشان دهد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رمضانی با اشاره به اینکه اگر کبر، غرور، خودبینی و خودبرتربینی در انسان زنده شود، در رفتار ظاهری او آشکار می‌شود، گفت: پا بیشترین عضوی که حالت کبر را نشان می‌دهد، از این‌رو دستور اخلاقی برای این عضو به عنوان «حق پا» آن است که از هر جهت مراقب آن باشد و تکلیف و وظیفه خود را نسبت به آن انجام دهد.

 

امام جماعت مرکز اسلامی هامبورگ بیان کرد: باید از عضو پا به‌عنوان یک نعمت الهی درست استفاده کرد و آن‌را از مسیر اصلی‌اش منحرف نکرد. امام سجاد(ع) در این باره می‌فرمایند «حق پا آن است که در جایی که حلال است حرکت دهی، و در مسیر حرام حرکت نکنی، و پا را در مسیری که باعث ذلت و خواری انسان است حرکت ندهی».

 

وی گفت: در آیه 65 سوره یس می‌خوانیم «الْیَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُکَلِّمُنَا أَیْدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ امروز بر دهان‌هاى آنان مهر می‌نهیم و دستهای‌شان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان بدان چه فراهم می‌کردند گواهى می‌دهند». نظیر همین معنا در آیه 24 سوره نور آمده است که خداوند می‌فرماید «یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ». با توجه به این مطالب انسان باید با تربیت صحیح اعضا، آنها را در مسیر اصلی قرار دهد. درست راه برود، گام‌هایش را در مسیر دین خدا قرار دهد و با تواضع مسیر حرکت خود را طی کند و نیز آن‌را در مسیر برآورده کردن حاجت­‌های مردم قرار دهد چراکه بی‌شک پاداش چنین کاری، بسیار زیاد خواهد بود.

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ یادآور شد: بنابراین آنچه که مهم است، تربیت صحیح اعضای بدن است و نباید از آنها به سادگی گذشت، زیرا اگر به درستی این اعضا تربیت شوند همه دلالت می‌کند بر کمالی از کمالات انسان./982/ب101/د

ارسال نظرات