۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۸۱۹

گزارش اندیشکده غربی درباره دیدگاه مسلمانان نسبت به داعش و تفاوت شیعه و سنی

خبرگزاری رسا ـ یک مرکز تحقیقاتی در آمریکا با ارائه گزارشی به بررسی اعتقادات مسلمانان جهان از جمله تفاوت میان شیعه سنی و نظر مسلمانان در مورد داعش پرداخته است.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقاتی پیو در گزارشی ضمن بیان مسائل کلی جهان اسلام به ذکر برخی موارد جنجال برانگیز نیز پرداخت.

 

پیو در گزارش خود مدعی شد که در تعدادی از کشورهای اسلامی عده زیادی از مسلمانان با اقدامات داعش موافق هستند. به طور مثال، 40 درصد از مردم فلسطین، 39 درصد از مردم افغانستان، 29 درصد از مردم مصر و نیز 26 درصد از مردم بنگلادش با بمب گذاری های انتحاری موافقند و اعتقاد دارند که در برخی موارد این اقدامات توجیه پذیر است.

 

طبق نظرسنجی پیو، 86 درصد از مسلمانان آمریکا معتقدند که حملات انتحاری و کشتار غیر نظامیان از سوی داعش، به ندرت و یا هرگز قابل توجیه نیست. هفت درصد از مسلمانان آمریکا معتقدند که حملات انتحاری گاهی توجیه پذیر و یک درصد از مسلمانان آمریکا معتقدند که این گونه حملات اغلب قابل توجیه است.

 

این در حالی است که طبق این نظرسنجی، 92 درصد از مردم اندونزی و 91 درصد از مردم عراق با حملات تروریستی داعش علیه غیر نظامیان مخالف هستند.

 

پیو در مورد اعتقادات مسلمانان جهان بیان می کند که این اعتقادات بسته به محل زندگی متفاوت است اما قدر مسلم این است که همه مسلمانان جهان به یک خدا اعتقاد داشته، حضرت محمد (ص) را پیامبر خود می دانند و در ماه رمضان روزه می گیرند، اما در مورد سایر موارد اختلافاتی وجود دارد.

 

به طور مثال، پیو در پژوهشی نظر مسلمانان ساکن در 39 کشور جهان را در مورد برپایی نظام قانونی جامعه و کشور بر پایه متن قرآن و شریعت را جویا شد.

 

99 درصد از مردم افغانستان، 91 درصد از مردم عراق و 84 درصد از مردم پاکستان با این موضوع موافقت کردند. در حالی که تنها 12 درصد از مسلمانان ترکیه، 10 درصد از مسلمانان قزاقستان و 8 درصد از مسلمانان آذربایجان با برپایی قوانین شریعت اسلامی موافق بودند.

 

پیو در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی تفاوت های شیعه و سنی پرداخته و برای مخاطب غربی خود بیان کرده است که این دو دسته همانند دو فرقه کاتولیک و پروتستان در مسیحیت هستند.

 

این مرکز تحقیقات تاکید می کند که سنی و شیعه در برخی کلیات با هم مشترک هستند اما اختلافات آنان به 1400 سال پیش و مساله جانشینی پیامبر اسلام باز می گردد و این اختلافات در برخی موارد تا اندازه ای حاد است که سنی ها شیعیان را به طور کلی مسلمان نمی دانند.

 

گزارش مرکز تحقیقاتی پیو این گونه ادامه می دهد که با صرف نظر از کشورهای ایران، عراق و لبنان که اکثریت جمعیت آنها شیعه مذهب هستند، سایر کشورهای اسلامی و نیز کشورهای دارای جمعیت مسلمان، اهل تسنن در اکثریت به سر می برند. به طور مثال در آمریکا 65 درصد از مسلمانان سنی مذهب و 11 درصد شیعه هستند./847/ب901/د

ارسال نظرات