۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۳۱۳۴۸۳

کتاب «مطالعات تاریخی درباره قرآن» در مصر منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتابی علمی با عنوان مطالعات تاریخی درباره قرآن کریم در مصر منتشر شد.
قرآن کريم

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «دراسات أثریة حول المصحف الشریف»به قلم «حسن محمد نور عبدالنور»، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه «سوهاج» مصر نگاشته شده و قرار است در نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در معرض دید عموم قرار گیرد.


در این کتاب آمده است: قرآن پس از وفات نبی مکرم اسلام و در زمان خلیفه اول در یک جلد گردآوری شد و در زمان خلیفه سوم برای جلوگیری از اختلاف قرائات و یکی‌کردن آن‌ها و توزیع این کتاب الهی در سرزمین‌های مختلف، چندین نسخه از قرآن تدوین شد و خلیفه سوم نیز نسخه‌ای از آن را نزد خود نگه داشت.

 

حسن محمد نور عبدالنور در ادامه آورده است: قرآن کریم در ابتدا با توجه به سلیقه عرب‌ها، نیازی به اعراب‌گذاری و نشانه‌گذاری نداشت، اما پس از تعامل عرب‌ها با دیگر ملت‌ها، ضوابطی برای نشانه‌گذاری و اعراب‌گذاری حروف قرآن تدوین شد.

 

این استاد مصری در ادامه می‌نویسد: نسخه‌های قرآن که از گذشته تاکنون به دست ما رسیده است، به دقت و وضوح مراحل تغییر و تکامل قرآن در زمینه نگارش، تذهیب، تزیین و صنعت صحافی را بیان می‌کند.

 

نگارنده در این کتاب به مکتب‌های خوشنویسی و خطاطان برجسته تا قبل از پیدایش صنعت چاپ در قرن سیزدهم هجری قمری پرداخته و آورده است: قرآن در سرزمین حجاز(مکه و مدینه) نازل شد و مراحل اعراب‌گذاری و نشانه‌گذاری این کتاب مقدس در سرزمین عراق (کوفه و بصره) انجام و در مصر و اندلس به صورت علمی به آن پرداخته شد.

 

این نویسنده مصری در این کتاب به تأسیس مکتب‌خانه‌های قرآنی در شمال آفریقا اشاره کرده و می‌نویسد: این مراکز قرآنی نقش مهمی در استمرار حفظ و آموزش قرآن داشته‌اند و در حقیقت، مرحله ابتکار و خلاقیت در هنر تزیین و خوشنویسی مصحف را در دوره ترکان عثمانی شاهد هستیم.


جمع آوری قرآن در سه مرحله انجام شده است:

 

1. مرحله نظم و چینش آیه‌ها در کنار هم که شکل سوره‌ها را پدید آورد. این کار در زمان خود پیامبر (ص) و به دستور حضرت بوده و جای هر آیه را خود حضرت مشخص می‌نمودند.

2. جمع کردن مصحف‌ها و صفحات جدا جدا و یکی کردن آن‌ها و در جلد قراردادن آن که در زمان خلیفه اول انجام شد.

 

3. جمع‌آوری تمام قرآن‌هایی که از سوی کاتبان وحی نوشته شده بود و یکی‌کردن آنها برای جلوگیری از اختلاف قرائات که در زمان خلیفه سوم انجام شد./981/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات