۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۳۱۳۶۲۰
روزنامه رأی الیوم تأکید کرد؛

رژیم سعودی پس از کشتار شیعیان به مظلوم نمایی می‎پردازد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه 'رای الیوم' حمله به مسجد شیعیان در عربستان را نتیجه سیاست نفرت پراکنی و تحریک طایفه ای در این کشور دانست و نوشت: سران سعودی باید تبلیغات تحریک آمیز علیه شیعیان را متوقف کنند.
مسجد شيعيان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترتی روزنامه ' رای الیوم ' نوشت: سران سعودی قبل از حملات تروریستی علیه مساجد شیعیان به بوق های تبلیغاتی خود اجازه می دهند تا علیه شیعه اقدام به سمپاشی کنند اما پس از حمله خود را مخالف تروریسم نشان می دهند.


این روزنامه نوشت : به دنبال انفجار مسجد امام رضا (ع) در شهر الاحساء شبکه های اجتماعی وابسته به رژیم سعودی از هر گونه مطلب فتنه انگیز و تحریک های طائفه ای نهی شده اند اما این یک آتش بس موقت است و نفرت پراکنی علیه شیعیان دوباره شروع خواهد شد.


رأی الیوم افزود: هر بار که افراد انتحاری تندرو یکی از مساجد شیعیان در عربستان را هدف قرار می دهند، عوامل تحریک کننده طائفه ای تقریبا از شبکه های اجتماعی ناپدید می شوند و از این شبکه ها در یک رویکرد کاملا متفاوت در مورد همبستگی و همزیستی و تاکید بر برادری و وحدت میان شهروندان و ارزش برادری میان افراد هم وطن در سختی و آسایش و برپایی نمازهای وحدت آفرین سخن می گویند.


امروز پس از گذشت بیش از دو ماه منطقه شرقی عربستان (الاحساء) شاهد حمله انتحاری شکل گرفته از سوی سه تندرو علیه مسجد امام رضا (ع) در محله محاسن بود. یکی از آنان کمربند انفجاری خود را در ورودی مسجد منفجر کرد و دیگری به سوی نمازگزاران اقدام به تیراندازی کرد که در نتیجه آن چهار نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.


مطالب تحریک آمیز علیه شیعیان که آنها را به آتش پرست و رافضی بودن متهم می کنند، از صفحات شبکه های توییتر و فیسبوک محو شدند و سخنگوی وزارت کشور عربستان برخلاف عادت در یک تحول سیاسی رسانه ای مثبت قابل توجه از کشته شدگان این حادثه به عنوان شهید یاد کرد.


مقامات سعودی هر کس را که در صفحات شبکه های اجتماعی خواستار انجام اصلاحات سیاسی شود، همچون توییترنویس رائف بدوی به بیش از ده سال زندان و تحمل هزاران ضربه شلاق و پرداخت جریمه سنگین مالی محکوم می کنند اما هیچ قانونی علیه نویسندگان مطالب تحریک آمیز طائفه ای و انتشاردهندگان فرهنگ کینه و تنفر از سوی اهل تسنن و یا تشیع وضع نمی کنند.


رای الیوم ادامه داد: نیروهای امنیتی سعودی در انتظار حمله تندروهای شیعه بودند تا انتقام اعدام شیخ نمر باقر النمر که چند هفته پیش صورت گرفت، بگیرند اما حمله این بار به سرعت از سوی تندروهای اهل تسنن علیه مسجد شیعیان شکل گرفت. چه بسا آنان می خواستند به دلیل اعدام 43 تندرو وابسته به تشکیلات القاعده محکوم به مشارکت داشتن در حملات شکل گرفته در داخل عربستان شامل خودروهای نیروهای امنیتی و محله های مسکونی اتباع خارجی در ریاض در سال 2004 با حمله به مسجد امام رضا (ع) از مقامات سعودی انتقام بگیرند.


تشکیلات داعش مسوولیت این حمله را همچون حملات گذشته علیه مساجد شیعه در الدمام و قطیف و کویت برعهده نگرفت اما انگشت اتهام به سوی آنها نشانه رفته است زیرا شیوه انفجار مسجد امام رضا (ع) تقریبا با حملات یاد شده همخوانی دارد.


رأی الیوم افزود: دولت عربستان با این حملات مخالف است و آنها را محکوم می کند زیرا امنیت داخلی اش را متزلزل می کند که حفظ آن در صدر اولویت های نهادهای امنیتی رژیم سعودی قرار دارد اما علیه حوثی های شیعه در یمن وارد نبرد شده است و از گروههای سنی مذهب مخالف بشار اسد حمایت می کند. این امر از یک تناقض در رویکرد رژیم عربستان حکایت دارد که توجیه و یا توضیح آن کار سخت و دشواری است.


رای الیوم خاطرنشان کرد: هم اکنون چالش بسیار خطرناکی فراروی دولت عربستان قرار دارد . این حمله نشان می دهد که تروریست ها توانسته اند دیوار تدابیر امنیتی رژیم سعودی را در هم بشکنند و یا بیانگر آن است که نهادهای امنیتی عربستان نتوانسته اند آن گونه که باید و شاید به وظیفه خود عمل کنند و از بی کفایتی آنها حکایت دارد زیرا نتوانسته اند از انفجارهای شکل گرفته در گذشته درس عبرت گرفته و مانع از تکرار آن در حال و آینده شوند.


رأی الیوم افزود: اعدام 47 متهم محکوم که اکثرا از تندروهای اهل تسنن بودند، و در راس آنها فارس بن شویل (ابوجندل) یکی از سرکرده ها و نظریه پردازهای برجسته القاعده چه بسا منجر به حملات انتقامجویانه گسترده تری در عربستان شود.


عادل جبیر وزیر خارجه عربستان چندی پیش اعلام کرد کشورش در حال بررسی طرح اعزام نیروهای ویژه برای نبرد با تشکلات داعش در سوریه و عراق و احتمالا لیبی است. این اعلام نظر چه بسا باعث خواهد شد تا دامنه نبرد تروریست ها به درون عربستان کشیده شود . به ویژه آنکه اطلاعیه های وزارت کشور عربستان از فروپاشی چند باند تروریستی در این کشور حکایت می کند. عربستان گروه های تندرو به ویژه داعش را به ویژه در میان جوانان خود جای داده است.


هدف قرار دادن مساجد و برهم زدن ثبات کشور و امنیت هموطنان و به خطر انداختن جان انسان های بی گناه به شدت محکوم است اما مشکل با صدور اطلاعیه و محکومیت و فراخوان همزیستی مسالمت آمیز حل نمی شود بلکه باید سیاست های زمینه ساز تحریکات طائفه ای و انتشار دهنده کینه و تنفر تغییر یابد.


شبکه های اجتماعی هم اکنون در حالت آتش بس بسر می برند اما پس از گذشت دو یا سه روز و قبل از خشک شدن خون شهدا ، فرآیند طائفه گرایی و کافر و خائن دانستن یکدیگر بار دیگر از سرگرفته خواهد شد. این اقدام چه بسا با اطلاع نهادهای امنیتی عربستان و گرفتن مجوز از آنها و فضای سایبری وابسته به ریاض انجام می گیرد./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات