۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۱۴۹۵۴

سمینار «حج و اخوت اسلامی» در اندونزی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مؤسسه «انسان چندیکیا مولیا» اندونزی، سمینار «حج و اخوت اسلامی» را در دانشکده تبلیغ و ارتباطات دانشگاه شریف هدایت‌الله جاکارتا برگزار کرد.
سمينار

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس فاموری، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، در سمینار «حج و اخوت اسلامی» که از سوی مؤسسه «انسان چندیکیا مولیا» در دانشکده تبلیغ و ارتباطات دانشگاه شریف هدایت‌الله جاکارتا برگزار شد، شرکت کرد.

 

سخنرانان این سمینار سهیمی، معاون دانشکده دانشکده تبلیغ و ارتباطات دانشگاه شریف هدایت‌الله، جلال‌الدین رحمت، رییس شورای سازمان اهل بیت (ع) اندونزی، شفیق مغنی، عضو هیأت رییسه سازمان اسلامی محمدیه و عارف سبحان، رییس دانشکده تبلیغ و ارتباطات اسلامی و هادی سواستیو، رییس مؤسسه انسان چندیکیا مولیا و همچنین حجت‌الاسلام جهانگیر، از مجمع تقریب مذاهب، بودند.

 

هادی سواستیو، رییس کمیته برگزاری سمینار و رییس مؤسسه انسان چندیکیا مولیا، در سخنرانی خود درباره اهمیت و آگاهی حجاج از ابعاد معنوی سیاسی و اجتماعی فرهنگی آن، سخنرانی کرد.

 

همچنی سهیمی، معاون دانشکده نیز ابتدا بر اهمیت و برادری همه مسلمانان در سایه شهادتین تأکید و اظهار کرد که تمام احکام اسلامی مانند نماز، روزه و حج، چند بعدی هستند. وی همچنین در خصوص ابعاد حج، سخنانی را ایراد کرد.

 

سپس حجت‌الاسلام جهانگیر که به نمایندگی از مجمع تقریب، در سخنان خود به مراسم پرشکوه حج و برکات و آثار آن در احاد جامعه اسلامی، اشاره کرد و ایجاد تفاهم و همدلی یکدیگر و تحکیم و برادری در بین امت اسلامی را از مهمات فلسفه حج دانست.

 

وی گفت: یکی از عوامل مؤثر اجتماع حج برای خنثی کردن توطئه‌هایی است که برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان چیده می‌شود و به طرق مختلف حتی گاهی تحت عنوان مذهب، برای بر هم زدن جامعه اسلامی و ایجاد تفرقه کوشش‌هایی به کار می رود. اگر این کنگره عظیم حج سالانه نبود، بی‌تردید توطئه‌ها مؤثر می‌افتاد.

 

وی با بیان اینکه عقیده به توحید و یگانگی خداوند متعال، تنها رشته پیوندی است که می‌تواند آحاد بشر را در برگیرد، تأکید کرد: پس نتیجه گرفته می‌شود که حج، عامل بازدارنده پراکندگی مسلمانان از هر ملت و کشور است. بدین سان حج، به عنوان یکی از ارکان همدلی و وحدت اسلامی در جامعه اسلامی است.

 

جهانگیر افزود: در هر یک از مناسک حج، توحید، عبد و معبود و مقصد و مقصود، به وضوح تجلی داده شده است که کسانی که قصد سفر به این سرزمین مقدس دارند باید تمام شرایط لازم که خداوند متعال برای حاجی شدن مقرر کرده است دارا باشد.

 

در ادامه جلال‌الدین رحمت، رییس شورای سازمان اهل بیت ایجابی و عضو پارلمان اندونزی، به ارایه سخن پرداخت. وی ابتدا سخن خود را با تلاوت آیه 25 از سوره حج شروع کرد و در ادامه اظهار کرد: بسیاری توجه خود در این آیه به جمله یَأْتُوکَ معطوف نکرده‌اند؛ در حالیکه آن جمله از اهداف نخست و اساسی انجام مناسک حج قبل از دیگری مانند منافع ناس و ذکر اسمای خداوند و ... محسوب می‌شود.

 

سخنران بعدی شفیق مغنی، عضو هیأت رییسه سازمان اسلامی محمدیه بود که ابتدا گفت: حج، عبادت چندبُعدی است که حجاج باید به آن ابعاد از جمله بُعد معنوی، سیاسی، اجتماعی فرهنگی و ... توجه داشته باشند. حج، وحدت را ایجاد می‌کند و هنگامی که امت اسلام به وحدت برسند، به خیر امت و شهداء علی الناس تبدیل می‌شوند.

 

شفیق مغنی، افزود: در حج، تفاوت‌ها و اختلافات مانند رنگ پوست، نژاد و حتی کیفیت انجام مناسک حج و سایر عبادات مشاهده می‌شود؛ اما در عین حال یک امت واحد هستند و وحدت در عین کثرت و بالعکس از امتیازات این امت وسط است. حجاج، این وحدت، تسامح و روحیه احترام به دیگری را باید به وطن شان به ارمغان بیاورند تا اسلام ترویج داده شود. این است معنای تقریب یعنی درک متقابل باورهای دیگری.

 

آخرین سخنرانی از سوی عارف سبحان، رییس دانشکده تبلیغ و ارتباطات اسلامی دانشگاه شریف هدایت‌الله جاکارتا ارائه شد. وی گفت: امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان، وحدت در عین کثرت و بالعکس است. اسلام از دیدگاه دین‌باوری به دو مکتب بزرگ سنی و شیعه، و از لحاظ فقهی به مذاهب فراوان تقسیم می‌شود. حج هم یکی از ابزارهای وحدت‌آفرین امت اسلامی است؛ چرا که تفاوت‌ها و اختلافات در همه چیز مشاهده می‌شود./982/ب102/د

ارسال نظرات