۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۱۷۸۲۹
اندیشکده آمریکایی تأکید کرد؛

عربستان سعودی بزرگترین تهدید خاورمیانه است

خبرگزاری رسا ـ اندیشکده هوور آمریکا در مطلبی ادعاهای ضد ایرانی عربستان سعودی را رد کرد و نوشت: عربستان سعودی بزرگترین تهدید خاورمیانه است.
عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اندیشکده "موسسه هوور" آمریکا در مطلبی با عنوان «عربستان سعودی بزرگترین تهدید خاورمیانه است»، ادعاهای عربستان را درباره ایران تهدید بزرگ منطقه است رد کرد.


 
در این مطلب آمده است: در یک دهه گذشته، عربستان سعودی به عنوان پرمدعاترین و جسورترین کشور خاورمیانه سر بر آورده است. پادشاهی سعودی به شدت از قیام‌ های عربی (بهار عربی) ناخرسند است و این مسئله سبب شده است که نقشی بیش از پیش مداخله جویانه را در پیش بگیرد. عربستان سعودی در مصر، بحرین، سوریه، عراق و یمن، با استفاده از پول و خشونت، در تلاش برای تغییر دادن شرایط منطقه به نفع خود است.


 
این اندیشکده در ادامه آورده است: عادل الجبیر وزیرخارجه سعودی در پاسخ به انتقادات اخیر مبنی بر اینکه عربستان سعودی دعوایی بی‌جهت و غیرضروری با ایران به راه انداخته است، در نیویورک تایمز نوشت ایران در گوشه و کنار منطقه، از سوریه تا یمن، درحال ایجاد تهدید است. اندیشکده هوور در ادامه نوشته اما در منطقه‌ای خطرناک که با طیفی از تهدیدات گسترده مواجه است، واقعیت آن است که عربستان سعودی از همه خطرناک‌تر است.


 
این اندیشکده آمریکایی با بیان اینکه بسیاری از مواضع داخلی و منطقه‌ای عربستان سعودی «متناقض» و «بی ثبات کننده» است، تاکید کرد که این موضوعات هیچ ارتباطی به ایران ندارد  و پادشاهی سعودی در دست یافتن به دستورکار سیاسی گسترده خود، به طور فزاینده‌ای خشونت را در پیش گرفته و غیرقابل پیش‌بینی شده است؛ دلیل آن نیز این است که حامیان قدرتمند غربی و در رأس آنها آمریکا و انگلیس نه تنها اغماض بلکه از این چرخش تند حمایت می‌کنند و این موضوع سبب تقویت بی پروایی رهبران سعودی شده است.


 
این اندیشکده آمریکایی افزود: بهترین شاهد برای عمق اثرگذاری عربستان سعودی را باید در یمن دید؛ عربستان از نظر نظامی وارد گردابی شده که خود ایجاد کرده است. بیش از 6000 یمنی با بمب های سعودی کشته شدند. اما ریاض همچنان راه‌ تحقیقات درباره جنایات جنگی را مسدود کرده است و فشار بین‌المللی بسیار کمی برای انجام یک تحقیق مستقل وجود دارد.


 
هوور تصریح کرد: علاوه بر این آل سعود با این ادعا که ایران درحال افزایش خشونتها در منطقه است، گستاخانه بر فرقه‌ گرایی ضد شیعه خود دامن زده که تاثیر آن به شکل گسترده‌ای در یمن، سوریه، عراق و عربستان سعودی به نمایش گذاشته شده است.


 
در پایان این مطلب آمده است: اکنون زمان بررسی این موضوع فرا رسیده است که آیا روابط سعودی-آمریکا بر مبنای منافع متقابل است؟ آیا منطقی است که آمریکا از جنگ افروزی سعودی ها حمایت کند؟/982/ب103/د

منبع: تقریب

ارسال نظرات