بررسی عقاید صوفیه در کتاب نقد عرفانهای صوفیانه
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب نقد عرفانهای صوفیانه درباره نقد و بررسی پارهای از عقاید و اندیشههای صوفیه به قلم حسین روحانینژاد از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی لامی منتشر شد.
یکی از پدیدهای فرهنگی که از سده دوَم هجری، در عالم اسلام ظهور کرد، تصوف است. اگرچه آموزههای اسلامی میتوانند الهام بخش حقایق عرفانی باشند و مشایخ صوفیه هم مدعی ابتنای اندیشه و عمل خود بر آنهایند؛ اما واقعیت این است که در تصوف تاریخی، به تدریج اندیشهها، عقاید، آداب و رسومی پدید آمد که برخی از آنها با کتاب و سنت قطعی انطباق ندارند.
از این رو، صوفیه در طول تاریخ، همواره مورد نقد درونی و بیرونی قرار گرفته و دیدگاههای مختلفی درباره آن پدید آمده است. بعضی صوفیه را از اولیای مقرب خداوند میدانند و برخی آنان را به کفر منسوب میکنند و عدهای هم راهی میانه را برگزیدهاند.
در این کتاب کوشش شده است تا پارهای از عقاید و اندیشههای صوفیه، منصفانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد و در عین حال، میراث عظیم عرفان ناب اسلامی، نادیده گرفته نشود. این کتاب در دوازده فصل سامان یافته است:
فصل اول ماهیت تصوف و وجه اشتقاق واژه صوفی و نسبت تصوف و عرفان و اندیشه عرفانی شیعه است.
فصل دوم، سرچشمه تصوف و تبار دینی صوفیان و منابع خارجی اثرگذار بر این پدیده نقد و بررسی شده است.
فصل سوم، تاریخچه و علل ظهور صوفیه مورد بحث قرار گرفته است.
فصل چهارم درباره موضعگیری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام در برابر گرایش به رهبانیت گفت و گو شده است.
فصل پنجم به دیدگاههای مخالفان و موافقان صوفیه، اعم از شیعه و سنی میپردازد.
فصل ششم ادعای کشف و شهود صوفیان را بررسی کرده و از تجارب دینی و عرفانی سخن گفته.
فصل هفتم درباره توحید، فنا و فرق بین فنای وجودی و فنای شهودی و حلول و اتحاد بحث شده است.
فصل هشتم شطحیات صوفیه را از دیدگاه عدهای از علما و اندیشمندان بررسی کرده.
فصل نهم توجیهات و دفاعیات صوفیه از شطحیات آمده است.
فصل دهم، امامت و ولایت از دیدگاه صوفیه مورد بحث و نقد قرار گرفته است.در فصل یازدهم به اباحیگری میپردازد.
فصل دوازدهم به مسلک اهل حق، که مدعی عرفان است و در زیر صوفیه میگنجد، با تأکید بر مکتب نورعلی الهی اختصاص دارد.
کتاب نقد عرفان های صوفیانه با شمارگان 300 نسخه باقیمت 270000 تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق
منبع: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی