۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۱۹۸۵۸
مشاور مفتی مصر:

افراط‌گرایی سبب شکاف در جامعه می‎شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور علمی مفتی مصر تاکید کرد که اندیشه افراطی، جامعه اسلامی را دچار وابستگی و چند دستگی خواهد کرد.
مجدي عاشور مشاور مفتي مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجدی عاشور، مشاور علمی مفتی مصر با حضور در برنامه «فتواهای مردم» یکی از شبکه های ماهواره ای این کشور تاکید کرد که افراط‌گرایی منجر به ایجاد جامعه‌ای چندگانه، وابسته و غیر مستقل می‌شود.


وی افزود: شیطان همواره انسان را گمراه ساخته و به او اینگونه القا می‌کند که دیدگاهش صحیح است و دیگران اشتباه می‌کنند و این دیدگاه از زمان پیامبر اکرم (ص) بوده که برخی حتی در انجام عبادت افراط می‌کردند. عبادتی که منجر به تزکیه نفس نشود، عبادت به حساب نمی‌آید.


عاشور با اشاره به فصل مشترک میان افراط‌گرایان ادامه داد: نقطه مشترک میان تمامی افراطی‌ها آن است که نفس همه آنان بیمار بوده و نیازمند به معالجه است. جریان‌های تندرو پیروان خود را به سوی عبادت حقیقی سوق نداده و هیچگاه آنان را به بازسازی هدایت نکردند بنابر این افراط در تزکیه نفس در میان جریان‌های افراطی فراوان به چشم می‌خورد.


مشاور علمی مفتی مصر پیروی از اندیشه گذشتگان صالح و تطبیق آن با نیازهای عصر کنونی را راهکار دوری از افراط دانست و تصریح کرد: تصوف حقیقی آنچه که امروز مشاهده می‌شود، نیست بلکه تصوف واقعی به معنای دوری از رذالت‌های اخلاقی است انسان متخلق دارای تزکیه نفس و اخلاق نیکو است.


وی اظهار داشت: مشکل امروز جامعه اسلامی آن است که مردم اندیشه و دیدگاه خود را از مدعیان اسلام می‌گیرند در حالی که گروه‌های افراطی از سوی افرادی تاسیس شده که فاقد هرگونه خودسازی بوده و تنها به عبادت‌های خشک و بی‌روح روی آوردند./981/ب903/د

ارسال نظرات