۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۲۴۰۵۳

روسای قوای سه‌گانه عراق روز شهید را گرامی داشتند

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و رییس پارلمان عراق امروز به مناسبت روز شهید، درباره تحولات جاری در کشور و روند اصلاحات سخنرانی کردند.
روساي قواي سه‌گانه عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، امروز به مناسبت روز شهید در عراق، فواد معصوم، رییس‌جمهور، حیدر العبادی، نخست‌وزیر و سلیم الجبوری، رییس پارلمان این کشور در مراسمی که مجلس اعلای اسلامی عراق آن را برگزار کرد، سخنرانی کردند. امروز 9 آوریل سالگرد شهادت سید باقر صدر است.

 

رییس‌جمهوری عراق گفت: ما در مرحله تاریخی به سر می‌بریم که نیازمند ایثارگری بیشتر است. ما با چالش حفظ روند سیاسی کشور مواجهیم و در همین راستا نیز باید فداکاری‌های بیشتری از خود نشان دهیم.

 

وی تصریح کرد: ما چالشهای خطرناکی را پشت سر گذاشته‌ایم اما هنوز باید در قبال مسائل مختلف به ویژه اصلاحات تعاملاتی مسئولانه داشته باشیم. ایجاد اصلاحات در روند سیاسی کشور منوط به مصالحه ملی و عبور از شرایط دشوار کنونی است.

 

العبادی: تغییر وزرا بخش کوچکی از اصلاحات است

 

نخست‌وزیر عراق نیز اظهار داشت که داعش در عراق بقایای حزب منحله بعث است اما ما با وجود تمامی مشکلات موجود، می‌توانیم با داعش مقابله کنیم.

 

وی در ادامه تاکید کرد که تغییر وزرا یک بخش کوچک از اصلاحات در کشور است و وی تنها در کابینه اصلاحات و تعدیل‌هایی اعمال کرده و کل کابینه را دستخوش تغییر نکرده است. مشارکت به این معناست که ما چگونه از پستهایی برای موفقیت روند سیاسی کشور، کنار رویم. دولت نماینده کل ملت است نه نماینده یک گروه سیاسی خاص.

 

العبادی در ادامه از حمله به نامزدهای وزارتخانه‌های کابینه جدیدش ابراز شگفتی کرد و از اینکه الگوها و سمبل‌ها در کشور، هدف قرار می‌گیرند و از بین می‌روند، ابراز نارضایتی کرد و گفت: تغییر دولت به معنای آن نیست که دولت سابق دولت بدی بوده و دستاوردی نداشته است.

 

وی افزود: ما باید از شهدا درس بگیریم و برای حفظ پست و امتیازاتمان تقلا نکنیم. ما به تلاش خود برای کم کردن حقوق مقامات ارشد دولتی برای کاستن شکاف طبقاتی میان سیاستمداران و مردم عادی، ادامه می‌دهیم.

 

سلیم الجبوری: عبادی برای ایجاد اصلاحات در کابینه باید با ما همکاری کندژ

 

رییس پارلمان عراق در این مراسم اظهار داشت: عراق امروز از بحران بزرگی در رنج است که مستلزم ایجاد اصلاحات با اخلاص عمل است.

 

وی از همه خواست تا با ملاحظات کمیسیون‌های پارلمان درباره نامزدهای پیشنهادی برای کابینه جدید عراق، مثبت برخورد کنند. کمیسیون‌های پارلمانی نیز باید هرچه سریعتر به رایزنی‌هایشان درباره تعدیل کابینه پیش از نشست مربوط به رای اعتماد به وزرای جدید، پایان دهند. العبادی نیز برای ایجاد اصلاحات در کابینه باید با ما همکاری کند. پارلمان تصمیم گرفته است که کلیه پستهای نیابتی را لغو کند و از این مسئله عقب نخواهد نشست./994/ب101/د

ارسال نظرات