۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۳۱۸۳۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت به روایت بین الملل رسا؛

بیعت مجدد کشورهای اسلامی با آرمان و گفتمان امام روح الله/ افزایش اعتراضات به حکم حبس ماندلای بحرین/ تقویت احتمال تاسیس مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر

برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در کشورهای مختلف، احتمال تاسیس مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر و افزایش حکم حبس دبیرکل جمعیت الوفاق به ده سال از مهترین حوادث هفته گذشته جهان اسلام است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

ساعت صفر آزاد سازی فلوجه و تاکید علما بر لزوم صیانت از شهروندان در این عملیات، برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی (ره) در کشورهای مختلف، افزایش حبس روحانی بحرینی به ده سال، گمانه زنی‌ها بر سر راه اندازی مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

عراق؛ برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

تحولات هفته اخیر در عراق نظر بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی را به خود جلب کرد. عملیات بزرگ آزاد سازی فلوجه با چنان موفقیتی همراه بود که علما و شخصیت‌های دینی عراق ضمن ابراز خرسندی از این موضوع، توصیه‌های مهمی را نیز به رزمندگان جبهه‌های جنگ بیان داشتند. آیت الله نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف ضمن ابراز خرسندی از پیروزیهای مجاهدان و رزمندگان عراقی در نبرد با جریان تروریستی و تکفیری داعش در جریان عملیات آزادسازی فلوجه خاطرنشان کرد که مجاهدان و رزمندگان عراقی باید عزم جدی برای آزادسازی باقی مناطق تحت اشغال تروریسم داشته باشند و فرصت تعرض دوباره به خاک این کشور را ندهند.

از سوی دیگر اما حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف، با اشاره به محدودیت‌های پیش رو در عملیات آزاد سازی فلوجه تصریح کرد که جریان تروریستی و تکفیری داعش از شهروندان فلوجه به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند و این مساله مانع از پیشروی سریع در فلوجه شده است.

برگزاری مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) نیز از دیگر رخدادهای مهم کشور عراق در هفته گذشته بود.حجت الاسلام سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) که از سوی جریان الجهاد و البناء در بغداد پایتخت این کشور برگزار شد، به بررسی ویژگیهای بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) از معدود رهبران در طول تاریخ بود که انقلاب، عقیده و افکارش ادامه پیدا کرد.

همچنین همزمان با بیست‌ و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خميني(ره)، کتاب «سیره الامام الخمینی(ره)» با تیراژ 10 هزار نسخه و در 95 صفحه در بغداد چاپ و منتشر شد. اين كتاب به همت مرکز فرهنگی ایران در بغداد با سرفصل‌هایي چون «هجرت امام(ره) از خمین به شهر مقدس قم و ورود به حوزه علمیه» و «سرآغاز ورود امام(ره) در مسایل سیاسی و انتقاد از حکومت پهلوی» تهيه شده است.

آیت الله مدرسی، یکی از علمای عراق نیز با انتشار بیانیه ای، با محکومیت اقدام داعش در انفجار خودروی بمب گذاری شده در کربلا، این اقدام را ناشی از شکست این گروه در برابر نیروهای عراقی در فلوجه دانست. 

همچنین شیخ عبدالمهدی کربلایی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی با اشاره به نقش و تاثیر دانش آموزان در آینده سازی تمدن اسلامی تأکید کرد که شرط تربیت دانش آموز صالح همراهی اخلاقی دینی با تعلیم و تربیت است.

 

لبنان؛ تحرکات رژیم اشغالگر قدس برای آتش افروزی میان مردم

آیت الله شیخ عفیف نابلسی از علمای لبنان به مناسبت فرا رسیدن بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به هوشیاری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران نسبت به خطر کشورهای مستکبر در منطقه، تأکید کرد: «ای کاش ملت‌های ما دنباله رو ملت ایران بودند و اجازه نمی‌دادند کشورهایشان در اختیار سارقان بین‌الملل قرار گیرد».

در همین راستا شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله در مراسم بیست و هفتمین سالروز ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد با اعلام بیعت مجدد نیروهای مقاومت اسلامی با امام خمینی(ره)، حمایت از مساله فلسطین را نماد وحدت طلبی امام راحل برشمرد.

از سوی دیگر افزایش تحرکات رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان نیز که از سوی حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت لبنان مطرح شد، بازتاب گوناگونی را در میان محافل سیاسی این کشور داشت. این مساله تا آنجا مهم بود که بخشی از سخنان حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق معاون رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان را به خود اختصاص داد. وی در مراسمی که از سوی حزب الله در منطقه عدیسه جنوبی برگزار شد تصریح کرد که پیروزی های مستمر در برابر خطر صهیونیستی و تکفیری سبب حیرت دشمنان مقاومت شده است. لبنان به یکی از امنیت ترین و باثبات ترین کشورهای منطقه مبدل شده و با قدرت در برابر خطر صهیونیستی و تکفیری در منطقه ایستاده است.

حزب‌الله لبنان که این روزها درگیر جنگ با جبهه تکفیر در سوریه و عراق است، با صدور بیانیه‌ای «اقدامات کینته‌توزانه صهیونیست‌ها در حق مسجدالاقصی و همچنین در حق همه مقدسات اسلامی و مسیجی در قدس اشغالی و اراضی فلسطین» را محکوم کرد. رژیم اشغالگر قدس چندی پیش بار دیگر حملات خود را به مسجد الاقصی تشدید کرد.

جمعیت علمای مسلمان لبنان نیز در پیامی به مناسبت ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد :جنگ در منطقه به ویژه سوریه و یمن باید متوقف شود و مسؤولان این کشورها به پای میز مذاکره بیایند تا به راه حل قانونی و مسالمت آمیز دست یابند. این مذاکرات زمانی نتیجه بخش خواهد بود که غده سرطانی تروریسم تکفیری که زاییده غده رژیم صهیونیستی بوده و مورد حمایت قاطع شیطان بزرگ یعنی آمریکا است، از بین برود.

از سوی دیگر روزنامه السفیر لبنان با انتقاد از حاکمیت و دستگاه قضایی بحرین در افزایش حکم حبس شیخ علی سلمان به ده سال، از دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین به عنوان ماندلای کشورهای عربی یاد کرد.

 

بحرین؛ واکنش علما و شخصیت‌های انقلابی به افزایش حکم حبس روحانی شیعی

در اقدامی عجیب دادگاه قضایی بحرین حکم حبس حجت الاسلام شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق را به ده سال افزایش داد. شیخ سلمان به اتهام آنچه که «تلاش برای براندازی نظام و ایجاد اغتشاش، آشوب و نا امنی» نامیده شده است، سال گذشته از سوی دستگاه حکومتی بحرین بازداشت شد. وی با اینکه اتهام‌های ادعا شده را تکذیب کرد اما با حکم دادگاه قضایی بحرین به چهارسال حبس محکوم شد. در هفته گذشته اما با تشکیل مجدد جلسه بررسی اتهام‌های شیخ سلمان، حکم حبس این روحانی انقلابی به ده سال افزایش یافت؛ حکمی که با واکنش شدید مراجع و شخصیت‌های دینی، سیاسی و حقوقی در داخل و خارج کشور مواجه شد تا آنجا که آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین ضمن اعتراض دوباره به حکم صادر شده علیه دبیرکل جمعیت «الوفاق» تاکید کرد که تا زمانی که نمایندگان حقیقی مردم در زندان هستند راه حلی برای این کشور وجود ندارد. همچنین آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای بحرین با ابراز تاسف از حکم صادره خاطر نشان کرد که این اقدام تنها به پیچیده شدن اوضاع و تشدید بحران در کشور منجر خواهد شد.

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در بحرین، مراسم‌های مذهبی و دینی ویژه ای ماه رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است. یکی از این مراسم‌ها، برگزاری شانزدهمین دوره مسابقات ملی قرآن «الفرقان» است که به همت انجمن شیعی علوم قرآن «إقرأ» بحرین برگزار و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

تحصن علمای شیعه و اهل سنت پاکستان در اعتراض به اقدام دستگاه حکومتی در حمله به محبان اهل بیت (ع) در ماه شعبان با حمایت کشورهای اسلامی مواجه شد. حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق، نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران و مدیر حوزه علمیه بحرینی های ساکن قم در پیامی نسبت به اعتصاب غذای علمای شیعه پاکستان به دلیل عدم تحقق مطالبات شیعیان این کشور واکنش نشان داد. وی ضمن حمایت از مطالبات مشروع دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان، دولت این کشور را به تحقق خواسته های مشروع ملت فراخواند.

 

مصر: تاسیس قریب الوقوع مرکز تقریب مذاهب اسلامی

چندی قبل شیخ احمد کریمه استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر و عضو هیئت علمای ارشد این دانشگاه پیشنهاد تاسیس مرکز تقریب بین مذاهب را به الازهر تقدیم کرد. الازهر اما با استدلال به اینکه این اقدام تاثیر چندانی را نداشته و به سوء استفاده برخی گروه‌ها منجر می‌شود، به مخالفت با این طرح برخواسته و مانع از تحقق آن شد. این هفته اما در خبری احمد کریمه اعلام کرد که به زودی اطلاعات مستندی منتشر خواهد کرد که موازنه تعصب در منطقه را دگرگون خواهد کرد، و موجب رفع موانع فراروی تقریب بین اهل سنت و تشیع خواهد شد و به نوعی احتمال تاسیس این مرکز را تقویت کرد. تا کنون هیچ واکنش رسمی یا غیر رسمی از سوی مسؤولان و یا جریان‌های مختلف به سخنان این عالم الازهری صورت نپذیرفته است.

نوار غزه که بیش از 10 سال از طرف دریا ، زمینی و هوایی تحت محاصره اشغالگران صهیونیست قرار داشته و تنها پل رتباطی میان فلسطینیان با جهان خارج به شمار می‌رود در آستانه ماه مبارک رمضان از سوی دولت مصر بسته شد. حکومت مصر اعلام کرد که گذرگاه رفح را بسته و در آستانه عید فطر اقدام به بازکردن مجدد آن خواهد نمود.

 

عربستان؛ ممانعت آل سعود از تحویل جسد شیخ نمر

در عربستان عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی عربستان به نظامیانی که در مناطق جنوبی این کشور مستقر هستند، گفت که در صورت ناتوانی به دلیل حضور در صحنه‌های نبرد، می‌توانند روزه نگیرند. این در حالی است که نظامیان این کشور بیش از یکسال با حملات شبانه روزی خود علیه مردم بیگناه یمن، فاجعه انسانی را رقم زده اند.

کمیته جنبش های مردمی در شبه جزیره عربی با ارسال تصویری از آیت الله شیخ نمر باقر النمر، از علمای عربستان که دوازدهم دیماه سال گذشته پس از تحمل مدت ها زندان و شکنجه از سوی دستگاه قضایی رژیم سعودی و با اتهام های واهی اعدام شد. اعلام کرد که تاکنون اجساد آنها به خانواده هایشان تحویل داده نشده است./981/ب501/ک

ارسال نظرات