۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۴۳۵۳۹۸
بازخوانی مواضع سال گذشته نصرالله درباره فلسطین؛

فلسطین از منظر سیدِمقاومت؛ توطئه‌ها، چالش‌ها و برآیندها

دبیرکل حزب الله لبنان همواره توانسته تحلیل واقع بینانه و روشنگرانه ای را در رابطه با مسأله فلسطین و توطئه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کند که هیچگاه به مذاق دشمنان خوش نیامده است.
سید حسن نصرالله



خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در آستانه روز جهانی قدس شاهد آن هستیم که مساله فلسطین بیش از هر زمان دیگر با خطر فراموشی مواجه است. در برهه ای که گروه‌های تکفیری نقشه صهیونیست‌ها را تکمیل می‌کنند و کشورهای عربی ـ اسلامی به سرعت برق و باد در حال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچنین جهان اسلام با چالش‌های داخلی بسیاری مواجه است کمتر کسی است که به یاد مساله فلسطین باشد و مجدانه به دنبال آزادسازی آن باشد. گویی بسیاری باور کرده اند که جهان اسلام توانایی شکست رژیم صهیونیستی را ندارد. همه این ها در حالی رنگ واقعیت به خود گرفته است که مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان در سال‌های اخیر توانسته اند شکست‌های سنگینی را متحمل اشغالگران کنند و رژیم صهیونیستی را با چالش‌های جدی مواجه سازند. در آستانه روز جهانی قدس که نشانگر اهمیت مساله فلسطین از نگاه معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) است در این نوشتار به بازخوانی سخنان یک سال اخیر سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت اسلامی لبنان در رابطه با فلسطین پرداخته ایم. سخنان سید مقاومت از آن جهت حائز اهمیت است که ایشان علاوه بر جنگ مستقیم با صهیونیست‌ها و اطلاع از چند و چون وضعیت فلسطین و لبنان و تحرکات دشمن صهیونیستی، همواره تحلیلی دقیق و واقع بینانه را از وضعیت منطقه عرضه کرده است. در ادامه مهم‌ترین سرفصل‌های سیدحسن نصرالله را در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای ایشان از روز قدس سال گذشته تا به امروز ملاحظه می‌فرمایید:


توطئه های رژیم صهیونیستی:
از جمله مسائلی که همواره در سخنان رهبر مقاومت اسلامی نمود داشته است تلاش برای آگاه سازی مردم نسبت به توطئه‌های رژیم صهیونیستی و همپیمانان غربی ایشان است. مهم‌ترین این توطئه‌ها از این قبیل است:
1. معرفی‌ اسرائیل به عنوان دوست: «به ملت عزیز فلسطین می‌گویم: از همه‌ی کسانی که می‌خواهند اسرائیل را به واسطه‌ی شرایط منطقه به هر دلیلی به عنوان دوست شما معرفی کنند بپرهیزید. از همه‌ی کسانی که می‌خواهند و دست به تغییر جهت‌گیری نبرد زدند بپرهیزید. از آن‌ها که ۷۰ سال پشت شما را خالی کردند پشتیبانی نخواهید دید. اگر در آن‌ها خیری وجود داشت تا امروز مشخص شده بود.» (1)

2. تلاش برای ناامیدی از آزادی فلسطین: «امید به آزادی فلسطین. امید به بازگشت به فلسطین. اطمینان مطلق به نابودی اشغالگران و محو اسرائیل از صحنه‌ی روزگار. برادران و خواهران، این یک بخش اصلی و حتی قلب و حقیقت نبرد است. در این عرصه نیز یک نبرد فرهنگی، معنوی و روانی سنگین میان جبهه‌ی ما، جبهه‌ی مقاومت و دنباله‌های آن در تمام منطقه، با دشمن اسرائیلی در جریان است. دشمن از اولین روزهای غصب فلسطین و در طول ۶۷ سال کوشیده است فلسطینی‌ها و ملت‌های منطقه هر امیدی برای نابودی اشغالگری و اسرائیل را از دست بدهند.» (2)
3. مأیوس نشان دادن مردم فلسطین: «واقعیت آن است که بر خلاف آن‌چه اسرائیلیان می‌کوشند جلوه بدهد و متأسفانه بعضی از ما در جهان عرب نیز برای این ایده نظریه‌پردازی می‌کنند این حوادث (انتقاضه چاقو) نشان‌دهنده‌ی یأس و نا امیدی نیستند. افراد مأیوس و نا امید رفتارهای دیگری از خود نشان می‌دهند: خضوع و قعود بیش‌تر و فرار به سوی مواد مخدر و اینگونه امور. اما حوادثی که امروز در خاک فلسطین و مخصوصا از سوی نسل این پسران و دختران جوان رخ می‌دهد نشان‌دهنده‌ی درک و ایمان عمیق ایشان به گزینه‌ی مقاومت و نبرد و کارکرد سالم این درک و ایمان در انتخاب صحیح گزینه‌ها و روش‌هایی است که این مجاهدان، شهیدان و قهرمانان اتخاذ کردند.» (3)
4. جایگزین کردن ایران به عنوان دشمن عرب‌ها: «خطا در شناخت دوست و دشمن و کامل کردن پازل اراده‌های بین المللی و آن‌چه برای دشمنان و دوستان ما انتخاب کرده‌اند. این‌جا مثال روشنش اشتباه گرفتن ایران و اسرائیل است.» (4)
5. لزوم پذیرش اسرائیل در منطقه: « آمریکا از همه‌ی ما می‌خواهد که اسرائیل را در منطقه بپذیریم پس باید بپذیریم. می‌گوید نباید با اسرائیل مخالفت کنید، با آن بجنگید، در برابرش مقاومت کنید یا حتی در زمینه‌ی شرایط بقا، وجود، هویت و ماهیتش با او وارد بحث شوید. همه باید در برابر هر چه آمریکا می‌خواهد خاضع باشند و آن را بپذیرند. هر کس خضوع نکند و نپذیرد باید خود را برای نبردی هوشمند، رنگارنگ و چندچهره از سوی ایالات متحده‌ی آمریکا آماده کند. گاهی جنگ نظامی است گاهی سیاسی، اقتصادی، امنیتی یا رسانه‌ای.» (5)
6. تلاش برای مصادر کامل مسجد الاقصی: « از وادی الحجیر تهدیدی را که متوجه مسجد الاقصی و اماکن مقدس قدس است و تهدید اخیر که نیت دشمن برای برپایی کنشتی در دیوار ندبه و سوزاندن خانه‌ها و چادرهای مسکونی با زنان و کودکان ساکنش است یادآوری می‌نماییم. هیچ کس هم در جهان جلودار این‌ها نیست. مقاومت راه ما برای دفاع از کشور و کرامت‌مان، بازگرداندن اماکن مقدس، رویارویی با همه‌ی خطرات و رقم زدن همه‌ی پیروزی‌هاست. » (6)
او همچنین در این باره می‌گوید: «همین امروز یکی از خاخام‌ها بدعت تازه‌ای ایجاد کرده است که می‌گوید مسیح از آسمان نخواهد آمد بلکه از زمین بر می‌خیزد. به او گفته‌اند این مسیحی که از زمین بر می‌خیزد کیست؟ گفته است هر کس مسجد الاقصی را ویران کند مسیح است و اگر نتانیاهو چنین کند مسیح اوست. یعنی کار به این‌جا رسیده. قاعدتا خدا می‌داند اتفاقاتی که برای مسجد الاقصی می‌افتد در میان دغدغه‌های جهان اسلام، کشورها و ملت‌های اسلامی چه اولویت و رتبه‌ای دارد؟ پس این یکی از خسارت‌هاست.» (7)
7. خارج کردن فلسطین از دایره اهتمام جهان: « مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مسئله، خارج شدن فلسطین و نبرد با دشمن اسرائیلی از دایره‌ی اهتمام جهان، منطقه، عرب‌ها و مسلمانان است. در این زمینه بحثی نیست. لازم نیست گروهی بنشینند و در این باره بحث کنند. روشن است. همه‌ی جهان مشغول چیزهای دیگری هستند و فلسطین جای دیگری است.» (8)
8. نابود ساختن محیط مردمی مقاومت اسلامی: « یکی از برنامه‌های آمریکا و اسرائیل نابود کردن محیط مردمی مقاومت است؛ محیطی که از مقاومت حمایت می‌کند، برای آن جوان می‌دهد، شهیدان مقاومت را تشییع می‌کند، هنگام مصیبت‌ها و تخریب خانه‌ها و مهاجرت اجباری صبر می‌ورزد و با وجود همه‌ی این مسائل حتی زبان به یک کلمه توهین نسبت به مقاومت نمی‌گشاید. این مردم پیش از هر سلاح، پول و تاکتیکی سرمایه‌ی مقاومت و شرط وجود، کمال، استمرار و پیروزی آن هستند.»(9)

 

خدمت رژیم‌های عربی به اسرائیل:
مساله دیگری که این روزها بسیار مشهود است خدمت رژیم‌های عربی به اسرائیل و تلاش آنها در همکاری با صهیونیست‌ها است که فراتر از عادی سازی روابط قابل تحلیل است. رهبر مقاومت در این  زمینه نیز چند موضوع را مطرح می‌کند.
الف ـ ضربه زدن به مقاومت: « فروگذاری عرب و توطئه‌ی جهان به نفع اسرائیل ادامه خواهد یافت. عرب‌ها وقتی دشمن فقط اسرائیل بود به هر بهانه‌ای پشت مقاومت را خالی می‌کردند تا چه رسد به امروز که جبهه‌های متعددی برای خود گشوده و در آن‌ها مشغول جنگند.» (10)
ب ـ تضمین درباره عدم حمله کشورهای عربی به اسرائیل: «بعضی از نظام‌های عرب زیر دست اسرائیل کار می‌کنند اما اسرائیل زیر دست هیچ نظام عربی نیست. این مسئله روشن است و خودشان هم خجالت نمی‌کشند کسی مطلع شود. گویی اسرائیل از سوی نظام‌های عربی تضمین یا به آن‌ها حسن ظن داشته است که شهرهایش را با موشک نمی‌زنند، زیرا داخل شهرهایش کارخانه‌ها، مراکز تحقیقات، انبارها و نیروگاه‌های پتروشیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای ساخته است و اگر ما این‌ها را بزنیم تمام اسرائیل از بین می‌رود. وقتی نظام‌های عربی نیروی هوایی و موشک‌های بسیار قوی در اختیار دارند و باز هم اسرائیل این مراکز را داخل شهرها بنا می‌کند، تحلیل بنده چیزی غیر از ضمانت نیست.» (11)
پ ـ تروریستی خواندن حزب الله لبنان: «اتحادیه‌ی عرب اصلا چیزی به نام لیست سازمان‌های تروریستی نداشت، به خاطر قرار دادن حزب الله در آن، چنین لیستی را به وجود آوردند.» او همچنین می‌گوید: «ما اطلاع داریم کشورهای مختلفی که در این نشست‌ها حضور داشتند به این تصمیم‌ها قانع نیستند اما آمریکا و عربستان آن‌ها را به قطع رابطه و اخراج شهروندانشان تهدید کردند و طبیعی است که کشورها برای یک حزب فداکاری نکنند.» (12)
ت ـ روابط رو به گسترش عربستان و رژیم صهیونیستی: «در آینده ارتباطات عربستان و اسرائیل افزایش خواهد یافت. اگر قبلا از دیدار سرهنگ بازنشسته یا جامعه‌ی مدنی با اسرائیلیان صحبت می‌کردند امروز دیگر این روابط علنی شده است. در یکی از دفعات گفتند فرد بازدیدکننده روزنامه‌نگار الشرق الاوسط و الحیات بوده است و آزادی مطبوعات را دلیل این مسئله بیان کردند. ... امروز شاهزاده ترک الفیصل که یکی از امیران اصلی عشیره‌ی خود است به صورت علنی با اسرائیلیان دیدار می‌کند. دیگر صحبت از دست دادن و… نیست. پرده‌ها دریده شده است. ماجرای آن دو جزیره نیز به علنی‌تر شدن ارتباطات کمک خواهد کرد.» (13)
ث ـ هجمه رسانه‌های عربی علیه مقاومت اسلامی: «در جنگ‌های گذشته که علیه غزه یا فلسطین صورت می‌گرفت حد اقل همدردی، اشک یا دعا می‌دیدیم اما در جنگ اخیر در بسیاری از رسانه‌های عرب -چنان که گفتم- شاهد ملامت بودیم و حتی بعضی گستاخی به خرج دادند و به جایی رسیدند که نتانیاهو را مخاطب قرار دادند که این‌ها را ریشه‌کن کن، سر ببر و بکش. این نشان‌دهنده‌ی سطح بالا و عظیمی از کینه‌ای است که شکل گرفته است. این مسئله نیز به نظرم بسیار خطرناک است و باید به آن پرداخته شود.» (14)
ج ـ پایان دادن به مقاومت در برابر عادی سازی روابط: «اما پروژه‌های عادی‌سازی روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری و شرکت در کنفرانس‌های دشمن اسرائیلی در جهان عرب و اسلام متوقف نشده. البته ما دنبالشان نمی‌کنیم چون همه‌مان سرگرم چیزهای دیگر هستیم. آن‌چه متوقف شده، مقاومت در برابر عادی‌سازی روابط است.» (15)
چ ـ خارج کردن اسرائیل از لیست تهدیدها: «متأسفانه بعضی‌ها اسرائیل را از لیست تهدیدها خارج کرده‌اند. یعنی امروز اگر بعضی کشورهای عربی بنشینند مثل همه‌جای جهان راهبردها، روش نبرد، امنیت ملی، تهدیدها و فرصت‌ها را مشخص کنند اسرائیل اصلا در لیستشان وجود ندارد! خب، این از بعضی از دولت‌ها بعید نیست. اما بنده خبر دارم اسرائیل از لیست دشمنان یا تهدیدهای بعضی از جریانات مردمی نیز خارج شده و این برای سرنوشت این نبرد بسیار خطرناک است. » (16)
ح ـ اهداف مشترک آل سعود و صهیونیست‌ها از حمله به یمن: «اسرائیل رضایت خود را از تجاوز سعودی آمریکایی به یمن و همبستگی‌اش با سعودی را ابراز می‌کند. و مسئولانش از لزوم مشارکت استراتژیک با سعودی و میانه‌روهای عرب برای جلوگیری از تهدیدهای آینده‌ی یمن صحبت می‌کنند. چون افراد با نگاه‌ها و از زاویه‌های مختلف به یمن می‌پردازند. ولی نگاه اسرائیلی می‌گوید: یمن اگر استقلال یابد، اگر سرور، آزاده، مستقل و تابع اراده‌ی ملت یمن شود قطعا مقاوم و بخشی از خط مقاومت و حتما تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل خواهد بود.» (17)
خ ـ تشکیل ائتلاف عربی ـ اسرائیلی علیه مقاومت: «گستاخی اسرائیلیان در این کنفرانس به جایی رسیده است که به تشکیل ائتلاف عربی - اسرائیلی علیه تروریسم دعوت کرده‌اند. تصور کنید! اسرائیل به تشکیل ائتلاف عربی - اسرائیلی علیه تروریسم دعوت می‌کند. تروریسم از نظر آن‌ها یعنی چه؟ ایران و جنبش‌های مقاومت. البته به خاطر این که زیاد رسوا نشوند داعش را هم به ما اضافه کرده‌اند. ولی طبیعتا النصره، القاعده، انصار بیت المقدس، بوکو حرام و… را نیاورده‌اند.» (18)

 

سوء استفاده اسرائیل از عناصر تکفیری و درگیری‌های داخلی:
دبیرکل حزب الله لبنان همچنین عناصر تکفیری و درگیری‌های داخلی جهان اسلام را بزرگترین خدمت به صهیونیست‌ها معرفی می‌کند و با اشاره به مصادیق مختلف، به تشریح سوء استفاده صهیونیست‌ها از وضعیت غبارآلود منطقه می‌پردازد:
الف ـ استفاده از لباس اسلام برای تغییر مفهوم مقاومت: «اسرائیل نتوانست روح، فرهنگ، تفکر و اولویت مقاومت را دگرگون کند یا از بین ببرد به همین دلیل آمریکایی‌ها با ساختن نیروی مهاجمی در لباس اسلام سعی کردند این نبرد را تبدیل به فتنه‌ای بسیار مبهم کنند.» (19)
ب ـ استفاده از فتنه طائفی در همه کشورهای اسلامی: «در کمال صراحت به شما می‌گویم اسرائیل به دنبال فتنه میان لبنانی‌ها و شیعیان و اهل سنت است. جناح‌های منطقه‌ای دیگری نیز خواستار این فتنه هستند. سعودی نیز می‌خواهد ما گرفتار این فتنه شویم. پروژه‌ی سعودی فقط فتنه در لبنان نیست، هرجای جهان شیعه و سنی وجود داشته باشد سعودی می‌کوشد میانشان فتنه صورت بگیرد؛ در سوریه، عراق، ایران، افغانستان، پاکستان، یمن، بحرین، کشورهای خلیج، نیجریه، اندونزی و چند تا می‌خواهید برایتان بشمارم؟ ما شواهد این مسئله را در اختیار داریم.» (20)
ج ـ تلف شدن ظرفیت‌های جهان اسلام در جنگ‌های داخلی: «کسانی امروز در سوریه، عراق و یمن می‌کشند و کشته می‌شوند. نمی‌خواهم از عبارت با یکدیگر می‌جنگند استفاده کنم. زیرا این عبارت، به ناحق نشان‌گر نوعی برابری است. اگر فقط همین افراد و امکانات، تسلیحات، نفرات و پول‌هایی را که در اختیارشان است جمع کنیم برای از بین بردن اسرائیل کافی هستند. فقط همین‌ها کافی هستند. به دیگر ارتش‌ها و باقی‌مانده‌ی امت عرب و اسلام کاری نداریم.» (21)
د ـ ایجاد دشمنی بین مسلمانان و مسیحیان در منطقه: «ذائقه‌ی کلی مسیحیان جهان عرب یعنی مسیحیان شرق حمایت از مسئله و ملت فلسطین است، در کنار فلسطین می‌ایستند و اسرائیل را دشمن و تهدید تلقی می‌کنند. حوادث این سال‌ها و حوادث اخیر این ذائقه‌ی کلی را تغییر داد و به نبرد جنبه‌ی فرقه‌ای بخشید و کسی که امروز مسیحیان را تهدید می‌کند مسلمانان هستند. این بزرگ‌ترین خطر است. کسی این مسئله را علنا بیان نکرده است ولی ممکن است در یک لحظه کسانی در برابر این خطر تکفیری اسرائیل را همپیمان، پشتیبان، مدافع و حامی خود بیابند.»(22)
هـ ـ به هم زدن آرامش کشورهای منطقه: «اولین جمله‌ای که در گزارش (کنفرانس هرتزیلیا) آمده و بر سر آن اتفاق نظر وجود داشته این است که وضعیت محیط حیاتی و منطقه‌ای اسرائیل بهبود یافته! یعنی جایشان راحت و آرام است و محیط حیاتی‌شان که چهار سال گذشته با آغاز بهار عرب، بیداری اسلامی و انقلاب‌های مردمی آنان را دچار هراس کرده بود امروز و در سال ۲۰۱۵ کاملا تغییر کرده و این گروه خیالشان کاملا راحت است.».
«اسرائیل شاهد آن است که امروز همه‌ی حوادث اطرافش به نفعش است. ... حاضران و همچنین سران اسرائیل پیش و پس از کنفرانس (هرتزیلیا) رضایت خود را از جنگ، ویرانی و کشتاری که سوریه از آن رنج می‌برد ابراز کرده‌اند؛ فارغ از نتیجه‌ای که سوریه به آن خواهد رسید. آن‌ها امروز زیاد نگران نتیجه نیستند بلکه از همین چیزهایی که این روزها رخ می‌دهد خوشحالند.» (23)

 

انتفاضه چاقو؛‌ چالش جدی صهیونیست‌ها:
مساله دیگری که در این مدت برای سید حسن نصرالله بسیار قابل توجه بود و از آن به عنوان اتفاق مهمی در مبارزه فلسطینیان با اشغالگران صیهونیستی یاد کرد انتفاضه جدید فلسطینی ها است که با استفاده از چاقو انجام شده و ترس بسیاری را در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده است. او در این باره می‌گوید:« دولت دشمن می‌تواند ملت فلسطین را محاصره کند و می‌کند، می‌تواند رابطه‌ی مناطق فلسطین را، کرانه را از غزه، کرانه را از ۱۹۴۸، داخل کرانه این شهر را از آن شهر و خطوط کمک‌رسانی را قطع کند و می‌کند تا جلوی رسیدن سلاح، تجهیزات و امکانات را به فلسطینیان مناطق مختلف بگیرد، می‌تواند با کار امنیتی بر گروه‌ها نظارت و هسته‌ها و شبکه‌های جهادی را که برای کارهای جهادی نقشه می‌کشند منحل کند اما نمی‌تواند تک تک افراد را محاصره کند، نمی‌تواند جلوی رسیدن یک چاقو به دست یک مرد یا زن یا یک پسر و دختر جوان را بگیرد و تا زمانی که پسران و دختران جوان فلسطین از این روحیه برخوردارند نمی‌تواند جلوی این نبرد را بگیرد.» (24)
او همچنین در سخنرانی دیگری به صورت مفصل به این مسأله می‌پردازد و تاکید می‌کند: «ما می‌فهمیم که عملیات استشهادی یعنی چه؛ عملیات‌های حمله با چاقو یا خودرو که اکثرا به شهادت مرد یا زن مجری آن می‌انجامد. کسی که پا به این کار می‌گذارد می‌داند که به سوی شهادت گام بر می‌دارد. این تعداد بالا از عملیات در این مدت کوتاه، نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ی جهادی استشهادی، جرأت، یقین و ایمانی است که می‌تواند جهان را انگشت به دهان کند.»
سید حسن نصرالله خاطرنشان می‌کند: «سادگی سلاح چاقو و خودرو. چنین سلاحی نیاز به پشتیبانی لوجستیک و تشکیلات پشتیبانی لوجستیک و پیچیدگی ندارد. چنان که برادران گروه‌های مقاومت می‌دانند. حتی به پول زیادی هم احتیاج نیست. شاید ماشین گران باشد اما چاقو خیلی راحت‌تر است. این سلاح‌ها را نمی‌شود مصادره کرد.» او همچنین تصریح می‌کند: «بدون شک جنبش یا انتفاضه‌ی جدید همه را شگفت‌زده و البته صهیونیست‌ها را در لایه‌ی دولت، مردم، ارتش و دستگاه‌های امنیتی غافلگیر کرد. به همین خاطر امروز زبان به ملامت یکدیگر گشوده‌اند. این نه در محاسباتشان بود و نه در پیش‌بینی‌هایشان و نه در پیش‌بینی‌های خبرچین‌هایشان در بخش‌های مختلف فلسطین اشغالی.»
وی همچنین با تاکید براینکه «قاعدتا برای فلسطینی‌ها چیز زیادی تغییر نکرده است چون همیشه در معرض تهدید، بازداشت، زندانی شدن و محاصره و کشته شدن هستند» تصریح می‌کند: «این انتفاضه را حد اقل شایسته‌ی دفاع از مسجد الاقصی و اماکن مقدس بیت المقس بدانیم. شاید الآن نمی‌تواند فلسطین را آزاد کند اما همان‌طور که برادر شیخ نافس کمی پیش فرمودند بله این انتفاضه اگر ادامه پیدا کند و حمایت شود می‌تواند به دولت دشمن و حامیان و سرورانش تحمیل کند که از مسجد الاقصی دور شوند و کناره‌گیری کنند و تهدید این مکان مقدس دینی و اسلامی را ادامه ندهند.» (25)

 

وضعیت امروز مقاومت اسلامی:
موضوع بعدی که در سخنان یک سال اخیر سید حسن نصرالله حائز اهمیت است، تشریح وضعیت کنونی مقاومت اسلامی است. دبیرکل حزب الله لبنان که همواره بر توانایی این حزب در نبرد همزمان با تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی تاکید کرده است، با رد ادعاهای دشمنان مبنی بر تضعیف مقاومت اسلامی لبنان می‌گوید:« بازگرداندن خاک، کرامت و امنیت جز با فداکاری‌های عظیم ممکن نیست. این امنیت که در حال پاسداری از آن هستیم از سال ۱۹۴۸ سابقه ندارد. این امنیت حاصل جان‌فشانی‌های فوق العاده‌ی جنبش‌ها، احزاب، گروه‌ها و شهادت، جانبازی و تخریب خانه‌ها و از بین رفتن اسباب زندگی هزاران نفر توسط دشمن است.» (26)
او در جایی دیگر تصریح می‌کند: «این بدترین و سخت‌ترین شرایطی نیست که مقاومت با آن مواجه است. ما امروز در سطح روحیه، انتخاب‌ها، پایگاه مردمی، نیرو و حضور در بهترین شرایط در همه‌ی سال‌های گذشته قرار داریم.» (27)
سید حسن نصرالله درباره امنیت امروز می‌گوید: «از آزادسازی سال ۲۰۰۰ تا پیش از جنگ ۲۰۰۶ و سپس پس از ایام جنگ سی و سه روزه در سال ۲۰۰۶ تا امروز در خشکی و دریا تا حد خوبی امنیت داشته‌ایم و این به برکت خون شهیدان و سه‌گانه‌ی ارتش، ملت و مقاومت بوده است.» (28)
وی در سخنرانی دیگری با بی سابقه خواندن وضعیت کنونی مقاومت تاکید می‌کند: «این بدترین شرایطی نیست که ما از سر می‌گذرانیم و اوضاعمان در همه‌ی زمینه‌ها از همیشه بهتر است. سال ۱۹۹۶ و عملیات خوشه‌های خشم را به یاد بیاورید. این عملیات در پی نشست شرم الشیخ و اجماع بین المللی شامل آمریکا، روسیه و چین علیه همه‌ی گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله، حماس و جهاد اسلامی صورت گرفت.»( 29)
رهبر مقاومت لبنان با رد شایعه‌های مختلف در تشریح توانایی‌های مقاومت می‌گوید: «این را خطاب به دوستان، مخالفان سیاسی و دشمنان می‌گویم. به دشمن می‌گویم تا نا امید شود. به مخالفان سیاسی می‌گویم تا محاسباتشان همچنان واقع‌نگرانه باشد و به نقطه‌ای نرسند که در محاسبات اشتباه کنند. و به دوستان می‌گویم تا ناآرام نشوند. نه، ما قدرتمند و آسوده‌خاطر هستیم. اگر بخواهیم شرایط امروزمان را با پنج سال قبل مقایسه کنیم باید بگوییم در همه‌ی سطوح داخلی، منطقه‌ای و… در بهترین شرایط هستیم. پس نه تحت فشاریم و نه در تنگنا. برعکس است.» (30)
او اما علاوه بر آمادگی مقاومت تاکید می‌کند که اسرائیل نیز شکست‌های سنگینی خورده و می‌گوید: «پروژه‌ی اسرائیل پهناور شکست خورد. اسرائیلی که نمی‌تواند در جنوب لبنان و غزه بماند نمی‌تواند اسرائیل پهناور نیل تا فرات را بسازد. این پروژه از بین رفت. اسرائیل عظیم که لبنان و غزه آن را شکست دادند از بین رفت. اما اسرائیل نیرومند، مصمم و اشغالگر فلسطین منهای غزه که غزه را نیز محاصره می‌کند همچنان قدرتمند است و ملت‌ها و دولت‌های منطقه را تهدید می‌کند و از همه‌ی فرصت‌های اکنون و آینده بهره می‌گیرد.» (31)

 

برآیند سید حسن نصرالله از آینده مقاومت و مشکلات اسرائیل:

رهبر مقاومت اسلامی لبنان همچنین در سخنان خود تحلیلی از اقدمات آینده مقاومت اسلامی و چالش‌های پیش روی رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد:

فلسطین تنها جبهه جهان اسلام خواهد بود: «بنده به شما می‌گویم خط مقاومت در منطقه شکست نخواهد خورد و پیروز خواهد شد و فلسطین بار دیگر به تنها جبهه‌ی نبرد در منطقه تبدیل خواهد شد.» (32)
پیروزی واقعی در گرو شکست پروژه صهیو ـ تکفیری: «پیروزی واقعی زمانی است که پروژه‌ی صهیونیسم و تکفیر در این منطقه باقی نماند و دولت‌ها، قدرت‌ها و نظام‌ها توسط خود مردم تعیین شود و مردم هم‌زیستی داشته باشند و آزادی و فرهنگ خود را ابراز کنند. این روز ان شاءالله خواهد رسید.» (33)
شکست دادن پروژه صهیونیست‌ها در سوریه: «ان شاءالله این دفاع تاریخی عظیم از امت و آرمان‌ها و وجود امت را در سوریه ادامه و توسعه می‌دهیم و این گروه‌ها و پروژه‌ای را که برای منطقه طراحی شده است در سوریه شکست می‌دهیم.» (34)
ترس اسرائیل از شکل‌گیری جبهه جولان: «از اولین لحظاتی که جناب رئیس جمهور بشار اسد در یکی از سخنرانی‌ها به ایده‌ی مقاومتی مردمی در جولان یا مرزهای سوریه اشاره کرد و از آغازین لحظات چنین جنبش مردمی‌ای، اسرائیل نسبت به این پروژه یعنی آغاز، بنیانگذاری یا جنبش مقاومت مردمی سوریه در مرزهای سوریه و داخل جولان، حساسیت بسیار شدیدی نشان داد.» (35)
تنها مانع تجاوز اسرائیل: «معادله‌ی ارتش، ملت و مقاومت از ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ تا امروز و تا همیشه تنها مانع تجاوز اسرائیل به لبنان است. نه اتحادیه‌ی عرب، نه اجماع عربی، نه شورای امنیت و نه هیچ نظام عربی جلوی تجاوز اسرائیل به کشور ما را نگرفتند و نخواهند گرفت.» (36)


لزوم تحرک همزمان در عرصه‌های مختلف:
سید حسن نصرالله در سخنان مختلف برخی مؤلفه‌ها در نبرد با رژیم صهیونیستی برمی‌شرد که از دیدگاه او می‌توانند در آینده این مقابله تاثیر بسزایی داشته باشد. مهم‌ترین مولفه‌ها ذکر شده از این قرار هستند:
1. «بازگرداندن مسئله‌ی فلسطین و نبرد با اسرائیل به صدر توجهات بین المللی و منطقه‌ای و تحمیل آن به دستور کارهای سیاسی کشورهای جهان.»
2. «زنده کردن فرهنگ مقاومت در میان ملت‌ها و افزایش اطمینان به گزینه‌هایش از طریق موفقیت‌ها و فداکاری‌ها و تقویت رابطه‌ی درونی و عاطفی با قدس و فلسطین در سطح مردمان امت.»
3. «لزوم باز کردن افق‌های جدید برای مقاومت اسلامی؛  در آمریکای لاتین، در آفریقا، آسیا و حتی اروپا در سطح سیاسی، رسانه‌ای و… فرصت‌های امیدبخشی وجود دارد و این نبرد باید در همه‌ی سطوح صورت بگیرد.»
4. «نیاز به برپایی یک کمپین گسترده‌ی رسانه‌ای، سیاسی و تربیتی در این برهه و مشخصا در این دوره برای یادآوری واقعیت، ماهیت، درنده‌خویی، وحشی‌گری، تروریسم و جنایت‌های این دشمن اسرائیلی برای ملت‌های مسلمان و مسیحی منطقه و امت‌مان.» (37)
5. معرفی مقاومت به عنوان تنها گزینه موجود؛ «برادران و خواهران، در روز قدس و با در نظر گرفتن همه‌ی این تاریخ، همه‌ی این تجربه‌ها و همه‌ی شرایط، تحولات و تازه‌های منطقه چه گزینه‌هایی برای ملت فلسطین باقی مانده است؟ چه گزینه‌ای برای کسانی که به قدس و کرامت اماکن مقدس اسلامی و مسیحی فلسطین ایمان دارند باقی مانده است؟ دل بستن به نظام عرب؟! انتظار کشیدن برای داعش، النصره و القاعده؟! انتظار کشیدن برای جامعه‌ی بین الملل؟! انتظار کشیدن برای بوکو حرام؟! انتظار کشیدن برای پادشاهان، رؤسا، امیران و اتحادیه‌ی عرب که خودش هم حال خودش را نمی‌داند و منتظر است ببیند خدا چه می‌خواهد؟! یا گزینه‌ی مقاومت؟ تجربه، منطق، عقل، دلیل، واقعیت، تاریخ، سنت‌ها و قوانین همه می‌گویند ملت فلسطین و ملت‌های منطقه که قصد محافظت از وجود، کرامت، استقلال و منابع و بازگرداندن اماکن مقدس خود را دارند گزینه‌ای جز مقاومت ندارند.» (38)
6. حمایت همگان از هرکشوری که پیشروی مقاومت است؛ « اگر کسی پرچم مقاومت را به دست گرفت و پیش افتاد همه باید فارغ از این که نامش چیست، عرب است، عجم است، فرقه‌اش چیست، حتی دینش چیست و اهل کدام کشور است پشت سر او حرکت کنیم. هر کس می‌خواهد باشد. هر کس برای بازگرداندن و فع خطر پروژه ی صهیونیسم از این امت پیش افتاد و پرچم را برداشت باید دور او جمع شویم و با او همکاری کنیم. اگر مصر جلو افتاد باید هم‌راهش باشیم. اگر ایران جلو افتاد باید هم‌راهش باشیم. اگر سوریه جلو افتاد باید هم‌راهش باشیم. و یا هر کدام از کشورهای عربی و اسلامی دیگر.» (39)


با توجه به آنچه رهبر مقاومت اسلامی لبنان درباره توطئه‌ها، چالش‌ها و مشکلات رژیم صهیونیستی و وضعیت فلسطین مطرح کرد به نظر می‌رسد که ترسیم آینده ای روشن برای مقاومت اسلامی دور از دسترس نیست و می‌توان با اندکی آگاهی بخشی توطئه‌های رژیم صهیونیستی و هم پیمانان عربی ـ غربی را در قبال مقاومت اسلامی و مساله فلسطین ناکام گذاشت و با تکیه بر استراتژی موفق مقاومت در راستای آزادی سرزمین‌های اشغال شده گام برداشت. در همین راستا نوشتار خود را با سخنانی از سید حسن نصرالله به پایان می‌رسانیم. دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر پیروزی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی می‌گوید: «روز تسویه‌ی حساب با اسرائیل بسیار بسیار سخت خواهد بود. روزی که ان شاءالله همه با هم در قدس نماز خواهیم خواند بدون شک خواهد رسید و همه‌ی این محنت‌ها، توطئه‌ها و دشواری‌ها تنها بلایایی است که همه‌ی مؤمنان این پروژه و راه را خالص و مستحکم می‌کند تا شایسته‌ی پیروزی آینده باشند. چون ممکن است بعضی پیروز شوند و پیروزی‌شان را ضایع کنند. خداوند (سبحانه و تعالی) می‌خواهد امت ما در هنگام پیروزی نهایی‌اش بر پروژه‌ی صهیونیسم و بازگرداندن فلسطین و قدس شایسته و لایق این پیروزی عظیم تاریخی و حفظ آن باشد و آن را چنان که بسیاری از پیروزی‌ها تباه شدند، ضایع نگرداند.» (40) /983/ب701/ک

 

منابع:

سخنرانی در سالگرد آزادسازی جنوب لبنان ـ 5 خرداد 1395: 1 ـ 10 ـ 26 ـ 32 ـ 33

سخنرانی در هفتمین روز از شهادت فرمانده ذوالفقار ـ 31 اردیبهشت 95: 27ـ 34

گفت و گو با شبکه المیادین ـ 2 فروردین 95: 11 ـ 28

سخنرانی به مناسبت سالروز جانباز ـ 23 اردیبهشت 95: 19

سخنرانی در جشن سازمان حمایت از مقاومت اسلامی ـ 17 اردیبهشت 95: 9 ـ 12ـ 13 ـ 29

سخنرانی در هفتمین روز شهادت حاج علاء ـ 16 اسفند 94: 36

سخنرانی درباره مهم ترین اتفاقات منطقه ـ 11 اسفند 94: 20 ـ 30

سخنرانی در هفتمین روز شهادت سمیر قنطار ـ 6 دی 94: 2 ـ 21 ـ 35

سخنرانی به مناسبت سالروز شهید ـ 20 آبان94 : 24 ـ

سخنرانی در جمع علمای حامی مقاومت اسلامی ـ 15 آبان 94: 3 ـ 4 ـ  14ـ 22 ـ 31 ـ 37

سخنرانی در شب عاشورا ـ 1 آبان 94: 5

سخنرانی در سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ سی و سه روزه ـ 23 مرداد 94: 6

سخنرانی سید حسن در افتتاحیه کنفرانس اتحادیه جهانی علمای مقاومت اسلامی ـ 6 مرداد 94: 7 ـ 8 ـ 15 ـ 16ـ 25 ـ 39

سخنرانی به مناسبت سالروز جهانی قدس ـ  19 تیرماه 94: 17 ـ 18 ـ 23ـ 38 ـ 40

 

 

ارسال نظرات