۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۴۴۲۱۷۸
امام جمعه نجف:

ممنوعیت فعالیت سیاسی حزب بعث یک پیروزی برای عراق است

امام جمعه نجف، تصویب قانون ممنوعیت فعالیت سیاسی حزب بعث را پیروزی بزرگی برای ملت عراق توصیف کرد.
حجت الاسلام سيد صدرالدين قبانچي امام جمعه نجف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف در خطبه های نماز جمعه این هفته که در حسینیه فاطمیه کبری برگزار شد، نسبت به تأثیر منفی درگیری رخ داده در پارلمان به عملیات آزادسازی موصل یا انحلال پارلمان هشدار داد.

 

وی گفت: این حق پارلمان است که مسؤولان را استیضاح کند و مسؤولان نیز حق دارند به دفاع از خود بپردازند اما تأکید می کنیم که این مسائل نباید سبب لغو عملیات آزادسازی موصل، انحلال پارلمان و مخفی نگهداشتن فساد شود. نزاع کنونی در پارلمان بسیار خطرناک است و به یاری خداوند نیاز داریم.

 

این روحانی عراقی افزود: تصویب قانون ممنوعیت مشارکت حزب بعث در فعالیت های سیاسی یک پیروزی برای اراده ملت عراق به شمار می آید. برگزاری انتخابات، محافظت از وحدت، ناکامی جنگ داخلی و مذهبی و ممنوعیت فعالیت سیاسی حزب بعث از موفقیت های عراق به شمار می آید.

 

حجت الاسلام قبانچی آزادی منطقه استراتژیک الخالدیه از لوث داعش را تبریک گفت و تصریح کرد: نیروهای ما در حال آماده شدن جهت آزادی موصل هستند و در عین حال باید به مساله ده ها هزار آواره توجه داشت. از جامعه جهانی و عربی می خواهیم به یاری آوارگان پرداخته و صندوقی را برای حمایت از آنان و بازسازی مناطق آزاد شده تشکیل دهند.

 

وی همچنین از تأسیس 300 مجتمع مسکونی از سوی دفتر حضرت آیت الله سیستانی برای آوارگان تقدیر و تشکر کرد.

 

امام جمعه نجف به سالروز شهادت حضرت آیت الله محمد صادق صدر اشاره کرد و گفت: این مرجع شهید نقش بسیار پررنگی در عراق ایفا کرد و توانست حوزه علمیه که از کمبود طلبه و عالم عراقی به دلیل بازداشت و اعدام رنج می برد را احیا کند.

 

وی ادامه داد: حضرت آیت الله صدر با اقامه نماز جمعه، شهروندان عراقی را به سوی این مراسم سوق داد به گونه ای که با وجود شرایط خفقان در زمان دیکتاتوری، صدها هزار جوان عراقی در نماز جمعه شرکت می کردند.

 

گفتنی است بعد از ظهر دوشنب، پارلمان عراق در هشتمین جلسه خود با حضور 182 نماینده، شاهد جلسه‌ استیضاح «خالد العبیدی» وزیر دفاع این کشور در ارتباط با پرونده فساد در وزارت دفاع بود.

 

اوضاع جلسه از بدو ورود «خالد العبیدی»، جدال برانگیز بود و نمایندگان به حضور دو تن از همراهان وی در پارلمان اعتراض کردند.

 

اوضاع وقتی مشنج شد که خالد العبیدی در نطق دفاع از خود، «سلیم الجبوری» رییس پارلمان و «مثنی السامرائی» معاون وی و چند تن دیگر از نمایندگان را به فساد و پولشویی در مسأله قراردادهای خرید سلاح به خصوص خرید خودروهای زرهی و تانک متهم کرد./980/ب902/د
مترجم: محمدرضا جایروند

ارسال نظرات