۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۴۴۴۴۷۱

بررسی «حجاب از منظر قرآن» در مقاله نویسنده پاکستانی

نویسنده اهل پاکستان با انتشار مقاله‌ای به بررسی اهمیت حجاب از منظر قرآن کریم پرداخت.
حجاب

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایکنا، «اسماء راشد» نویسنده اهل پاکستان با انتشار مقاله‌ای به بررسی اهمیت حجاب از منظر قرآن کریم پرداخت.

اسماء راشد در مقاله خود نوشته است:

امروزه بسیاری از مسلمانان و غیر مسلمانان می‌پرسند چرا بانوان مسلمان باید حجاب داشته باشند؟ پاسخ ساده به این سؤال این است که خداوند متعال در قرآن کریم دستور داده است بانوان مسلمان حجاب داشته باشند.

کلمه حجاب از واژه عربی «حجب» به معنای پوشاندن یا پنهان کردن است که به‌طور معمول به روسری یا لباس مشخص بانوان مسلمان اشاره دارد.

حجاب برای حفاظت و حفظ احترام و عزت زن است تا اینکه ظلم به او باشد. اهمیت و فضیلت حجاب را می‌توان از آیات قرآن کریم درک کرد. قرآن به‌طور واضح حجاب را برای بانوان مسلمان مشخص کرده است.  

آیاتی از قرآن کریم در مورد حجاب

ـ حجاب برای بانوان محجوب و قابل احترام است:

«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْني‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً:

ای پیامبر به همسران و دخترانت و زن‌های مؤمنان بگو روسری‌ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند(که گردن و سینه و بازوان و ساق‌ها پوشیده شود) این(کار) نزدیکتر است به آنکه (به حجاب و عفت) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار(فاجران) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است»(سوره مبارکه احزاب، آیه ۵۹).

این آیه به‌طور واضح بیان می‌کند که خداوند حجاب را به عنوان نشانه‌ای از پاکدامنی و حجب قرار داده است. فضیلت حجاب در این آیه این است که بانوان مسلمان محجبه به بانوان قابل احترام و محجوب شناخته می‌شوند.

ـ حجاب، پاکدامنی و عفت است:

«وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ: و چون متاعی(از وسایل زندگی) از آنان (زنان پیامبر) خواستید از پشت پرده بخواهید، که آن پاکیزه‌تر است برای دل‌های شما و دل‌های آنان»(سوره مبارکه احزاب، آیه ۵۳).

زمانی‌که از نگاه پیشگیری شود، قلب خالص می‌گردد و از اعمال و افکار شیطانی پیشگیری می‌شود.

آیه دیگری از قرآن کریم اهمیت حجاب را روشن‌تر می‌سازد:

«وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً: و با وقار در خانه خود قرار گیرید و (در میان مردم) همانند ظهور (زن‌ها) در دوران جاهلیت نخستین (با آرایش و زینت بدون رعایت حجاب) ظاهر نشوید و نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و از خدا (در احکام شریعت) و از رسول او (در فرمان ولایی او) اطاعت نمایید، جز این نیست که خداوند (به اراده تکوینی خاص) می‌خواهد از شما اهل بیت(پیامبر) هر گونه پلیدی (در عقاید و اخلاق و اعمال) را بزداید و شما را به همه ابعاد پاکی پاکیزه گرداند»(سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۳).

ـ حجاب قابل احترام است:

صدای بانوی مسلمان نیز بخشی از حجاب اوست. طبق آیه زیر وی باید محترمانه با یک نامحرم صجبت کند:

«يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً: ای همسران پیامبر، شما اگر تقوا پیشه کنید مانند دیگر زنان( عادی ) نیستید، پس با گفتارتان ناز و عشوه مریزید تا کسی که در دل او مرض( فسق و فجور) است (در شما) طمع ورزد، و گفتاری نیکو (و دور از تحریک و ریبه) بگویید»(سوره مبارکه احزاب، آیه ۳۲).

ـ حجاب، تقوا و پرهیزکاری است:

«يا بَني‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْکُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِکُمْ وَ ريشاً وَ لِباسُ التَّقْوي‏ ذلِکَ خَيْرٌ ذلِکَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّکَّرُونَ: ای فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسی که عورتهای شما را بپوشاند و لباسی که زیب و زیور شما باشد نازل کردیم و البته لباس تقوا بهتر است. اینها از آیات و نشانه‌های خداوند(برای مردم) است، باشد که متذکر شوند»(سوره مبارکه اعراف، آیه ۲۶).

این آیه نشان می‌دهد حجاب برای حفظ امنیت بدن به عنوان نشانه‌ای از خداوند است نه آشکار کردن بدن و پوشاندن آن نشانه تقواست.

ـ حجاب برای بانوان موفق و معتقد است:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلي‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: و به زنان باایمان بگو که چشمان خود را (از نگاه به عورت غیر و بدن مرد اجنبی) فرو بندند و عورت‌های خود را ( تمام بدن را غیر از صورت و دست‌ها، از اینکه در معرض دید اجنبی قرار گیرد) حفظ کنند، و زیور و زینت خود و جاهای آن را (مانند گردن، سینه، موهای سر، بازوان و ساق‌های پا) آشکار نسازند، جز آنچه (بر حسب ضرورت عرفی) پیداست (مانند لباس‌های رو و صورت و دست‌ها) و باید روسری‌های خود را بر روی گریبان‌ها بزنند(تا گردن و سینه پوشانده شود) و زیور (و جاهای زیور) را بر کسی آشکار نسازند جز بر شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زن‌های همجنس خودشان یا برده‌های ملکی‌شان یا مردان عقب مانده تابع خانواده که نیاز شهوانی ندارند یا کودکانی که نیروی آمیزش با زن‌ها را ندارند و (زنانی که خلخال در پا دارند) پاهای خود را (محکم) به زمین نزنند تا زینت‌هایی که پنهان می‌دارند معلوم گردد و همگی شما- ای مؤمنان- به سوی خدا (در تمام ابعاد انسانی) بازشد، باشد که رستگار شوید»(سوره مبارکه نور، آیه ۳۱).

طبق این آیات حجاب و پوشش به معنای محدودیت نیست بلکه به معنای آن است که به وسیله حجاب مسلمانان به روش صحیحی رفتار کنند. قوانین و مقررات اسلامی بالاترین معیارهای پاکدامنی، تقوا و نیکوکاری را توصیه می‌کند. اسلام رهنمون‌هایی را برای سلامتی و حفاظت افراد ارائه می‌دهد و جامعه را از وضعیت‌های نامساعد حفظ می‌کند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:

براستی برای هر دینی یک ویژگی وجود دارد و ویژگی دین اسلام حیا است.

«قرآن در زمان پیامبر(ص) چگونه حفظ شد»، «روش ذبح اسلامی» و «وضعیت ناگوار مسلمانان آمریکا» عناوین دیگر مقالاتی است که اسماء راشد، نویسنده پاکستانی‌تبار به رشته تحریر درآورده است./982/ب101/د

 

ارسال نظرات