۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۴۴۵۸۲۷

اعمال محدودیت های جدید برای زائران خانه خدا در حج امسال

رسانه های عربستان امروز (چهارشنبه) از تعیین محدودیت های جدید برای زائران از سوی مقام های سعودی در مناسک حج امسال خبر دادند.
مکه

به گزارش خبرگزاری رسا، دو روزنامه انگلیسی زبان سعودی گزت و عرب نیوز اعلام کردند که یکی از این محدودیت ها مربوط به مراسم نمادین رمی جمرات یا سنگ زدن به شیطان است.

بر اساس این گزارش، از طول دوره رمی جمرات برای حاجیان امسال 12 ساعت کاسته شده است.

رسانه های مذکور تصریح کردند که رمی جمرات طبق معمول طی سه روز انجام خواهد شد، اما بر اساس اعلام وزارت حج عربستان، حاجیان بین ساعات 6 بامداد تا 10 و 30 دقیقه روز نخست، 2 تا 6 بعداز ظهر در روز دوم و 10 و 30 دقیقه بامداد تا 2 بعد از ظهر در روز سوم اجازه انجام این بخش از مناسک حج را نخواهند داشت.

سعودی گزت به نقل از حسین الشریف معاون وزیر حج عربستان افزود: این روند علاوه بر این که باعث می شود که حجاج به آسانی رمی جمرات را انجام دهند، مانع ازدحام خواهد شد.

رویترز افزود: درباره چگونگی کاهش خطر ازدحام در این زمان بندی جدید توضیحاتی ارائه نشده است.

ازدحامی که در مراسم حج سال گذشته رخ داد و طی آن هزاران نفر از حجاج جان باختند، در تاریخ حج بی سابقه بود. حجاج مسدود شدن مسیر از سوی پلیس عربستان و مدیریت ضعیف حرکت صدها هزار زائر در هوای گرم این کشور را عامل اصلی این فاجعه می دانند.

محمد بن نایف وزیر کشور عربستان که ریاست کمیته حج این کشور را بر عهده دارد، وعده داده بود که درباره این حادثه تحقیق و تفحص می کند، اما تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص منتشر نشده است.

عربستان شمار قربانیان این حادثه را 769 نفر اعلام کرد. در حالی که مقام های دیگر کشورها می گویند دست کم دو هزار و 297 زائر کشته شدند. رقمی که به دلیل شناسایی نشدن بسیاری از اجساد، کمتر از واقعیت است.برخی دیگر از منابع نیز شمار کشته ها را حدود هفت هزار نفر اعلام کردند.

رسانه های سعودی همچنین اعلام کردند که حجاج یک ساعت قبل و بعد از نمازهای فریضه در مسجد الحرام٬ اجازه طواف کعبه را نخواهند داشت.

مراسم حج امسال در 9 سپتامبر (7 ذی الحجه) آغاز می شود./982/ب102/د

ارسال نظرات