۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۴۷۶۰۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

تاسیس شبکه ماهواره‌ای تقریب مذاهب در قلب سلفیت/ ضربه بزرگ به عربستان با آزادی داریا در سوریه

شکایت خانواده امام موسی صدر از پسر دیکتاتور سابق لیبی، حکم 2 سال حبس برای رییس مجلس علمای بحرین، تشکیل کارگروه حمایت از بسیج مردمی مهمترین حوادث این هفته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل:  هفته گذشته جهان اسلام شاهد حوادث گوناگونی بود. تعطیلی نمازجمعه بحرین و انتقاد شدید علما از عملکرد رژیم آل خلیفه،شکایت خانواده امام موسی صدر از پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی به جرم همکاری در ربودن امام موسی، تاکید بر مبارزه با تروریسم به عنوان وظیفه همگانی ملت عراق از سوی علما، انتخاب شیخ الازهر به عنوان رهبر اهل تسنن جهان و ... بخشی از این حوادث بود. در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» به سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور می‌کنیم: 

عراق: تشکیل کارگروه حمایت از بسیج مردمی
1.شیخ اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «موشک‌هایی با قیمت‌های بسیار هنگفت با پول سعودی‌ها از آمریکایی‌ها خریداری شده و از مرز ترکیه در اختیار تمامی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه قرار می‌گیرد.»

2. دفتر حضرت آیت الله بشیر نجفی از تشکیل کارگروه حمایت از بسیج مردمی، خانوادههای شهدا و مجروحان خبر داد.

3. حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید نجف اشرف،  ارتباط با خدا، اخلاص و اعتدالگرایی را از موارد اصلی برای افزایش ایمان خواند


4.حجت الاسلام شیخ میثم الزیدی رییس گردان نظامی آستان مقدس عباسی بر توجه به توصیههای آیت الله سیستانی تاکید کرد.

5. حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی، از مراجع تقلید نجف اشرف، در دیدار با حجت الاسلام شیخ جلال الدین صغیر، امام جمعه کاظمین، با اشاره به جایگاه و اهمیت عراق گفت: «این کشور مرکز اسلام اصیل است و بر همین اساس دشمنان از همه طرف درپی ضربه زدن به عراق هستند.»

6.آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق با اشاره به اولویت های مختلف دولت ها خاطرنشان کرد که "مبارزه با تروریسم وظیفه همگانی است."

بحرین: واکنش علما به ممنوعیت برگزاری نماز جمعه

1.ائمه جمعه و جماعت بحرین ممنوعیت برگزاری نماز جمعه شیعیان را شنیع ترین دشمنی آل خلیفه علیه شعائر دینی عنوان کردند. آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین در واکنش به جلوگیری آل خلیفه از برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان در این کشور تأکید کرد که "سیاستی که به اسلام احترام می گذارد مطمئنا به چنین اقدامی دست نمی زند." وزارت کشور بحرین پس از پیام آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور مدعی شد که "هیچ اقدامی برای جلوگیری از برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان انجام نداده است."

2.حجت الاسلام مجید مشعل رییس مجلس اسلامی علمای بحرین به دلیل مشارکت در تجمع حمایت از رهبر شیعیان این کشور به 2 سال حبس محکوم شد.

لبنان: شکایت خانواده امام موسی صدر از پسر قذافی

1. تجمع علمای مسلمان لبنان نسبت به طرح صهیونیستی ـ آمریکایی مبنی بر برپایی دولت کُرد بر اساس تقسیم ایران، عراق، سوریه و ترکیه واکنش نشان داد


2. حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در تصریح کرد که "هدف از ربودن امام موسی صدر تضمین بقای رژیم صهیونیستی و تجزیه کشورهای منطقه است."

3.حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان آزادی منطقه داریا در سوریه را "میخ جدیدی بر نعش پروژه عربستان در این کشور عنوان کرد."

4. خانواده امام موسی صدر از پسر معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی، به اتهام دست داشتن در ربایش امام موسی صدر شکایت کرد


5.حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد که "حاکمان عرب به جای مبارزه با رژیم صهیونیستی در حال ظلم علیه ملت و جنگ با مقاومت اسلامی هستند."

6.شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه علمای مقاومت تأکید کرد که "برخی کشورهای منطقه و جهان با حمایت از داعش درصدد مخدوش کردن چهره اسلام هستند."

7.حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان در سالروز ربوده شدن امام موسی صدر گفت: «امام موسی صدر به ما آموخت که اسرائیل شر مطلق بوده و تعامل با آن حرام است.»

مصر: تاسیس شبکه ماهواره‌ای تقریب مذاهب اسلامی

1.حلمی النمنم وزیر فرهنگ مصر، با تأکید بر ضرورت مقابله با خشونت دینی در جامعه این کشور، بازنگری در نظام آموزشی مصر و نیز منابع آموزش دینی الازهر را خواستار شد.

2. علی جمعه، مفتی سابق مصر، در همایش اهل سنت که در کشور چچن برگزار شد، الازهر را محل مراجعات اهل تسنن خواند و تصریح کرد: احمد الطیب، شیخ الازهر مصر، رهبر اهل سنت جهان است.

3.محیی الدین عفیفی دبیرکل مجمع تحقیقات اسلامی الازهر مصر با اشاره به اقدامات این مرکز برای مبارزه با تروریسم تصریح کرد که الازهر در خط مقدم مبارزه با تروریسم است.

4.شیخ احمد کریمه استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر خاطرنشان کرد که شبکه ماهوارهای «الزمالة» با هدف تقریب بین مذاهب تاسیس خواهد شد.

پاکستان: حجت الاسلام راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان از سنگ اندازی دولت در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین به شدت انتقاد کرد.

نیجریه: عیسی محمد الامین رییس مؤسسه شهدای نیجریه تاکید کرد که اقدامات ارتش نیجریه علیه شیعیان برخلاف توقع دشمنان موج جدیدی از گرایش به تشیع را ایجاد و همبستگی مسیحیان با شعیان را به همراه داشت./981/ب502/ز

 

ارسال نظرات