۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۴۸۴۰۷
شیخ نعیم قاسم:

حل بحران سوریه پس از انتخابات آمریکا/ نقش عربستان در سوریه از آمریکا بدتر است

معاون دبیرکل حزب الله لبنان محاصره حلب را عامل نگرانی شدید آمریکا و غرب عنوان کرد و اظهار داشت که نقش آل سعود در سوریه از نقش آمریکا نیز بدتر است.
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از النشره، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در دیدار جمعی از خبرنگاران این کشور از میشل عون به عنوان بهترین گزینه برای ریاست جمهوری لبنان یاد کرد و گفت: اگر میشل عون گزینه مطلوبی برای این پست نبود جریان المستقبل به مدت 2 سال با وی مذاکره نمی کرد، اما این جریان هم اکنون به دلیل مخالفت عربستان از انتخاب عون جلوگیری می کند.

وی افزود: 2 ماه پیش نیز دو گروه بر انتخاب میشل عون اتفاق نظر پیدا کردند اما باز هم عربستان سنگ اندازی کرد و اگر این کشور رضایت دهد، عون فردا به ریاست جمهور انتخاب خواهد شد. انتخاب رییس جمهور سبب گشوده شدن دروازه های حل بحران می شود و ما مطمئن هستیم اگر میشل عون برگزیده نشود مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند و رییس جمهور دیگری انتخاب نخواهد شد.

این روحانی لبنانی درباره دیدگاه حزب الله نسبت به انتخابات پارلمانی تصریح کرد که ما خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر هستیم اما اعتقاد داریم که شرایط برگزاری انتخابات مهیا نیست.

پروژه مدیترانه جدید را با حضور در سوریه ناکام کردیم

شیخ نعیم قاسم با اشاره به اینکه حزب الله تا هر زمان که نیاز باشد در سوریه حضور خواهد یافت، اظهار داشت: برخی در ابتدای بحران سوریه گفتند که توطئه ای برای تغییر نظام حامی مقاومت اسلامی با نظام حامی رژیم صهیونیستی به راه افتاده است و عده ای دیگر نیز اعتقاد داشتند که معارضان اصلاح طلب مجبور به حمل سلاح شدند. بعدها مشخص شد که 80 کشور نیروهای خود را به سوریه فرستادند و آمریکا و غرب و تعدادی از حکومت های عربی و اسلامی نیز امکانات لازم را در اختیار تروریست ها قرار دادند.

معاون دبیرکل حزب الله توطئه در سوریه را با هدف تأسیس مدیترانه جدید عنوان کرد و ادامه داد: هدف ما از حضور در سوریه حمایت از محور مقاومت و لبنان بود و بر همین اساس توانستیم پیروزی های بزرگی بدست آوریم. دشمنان بر حلب شرط بسته بودند و حتی آمریکا با توافقنامه ای که با روسیه بسته بود، درصدد کوتاه کردن دست دولت در این منطقه بود که با این توافقنامه با آغاز جنگ در مزارع الملاح و کاستیلو لغو شد.

وی محاصره حلب را پروژه کنونی دولت سوریه عنوان کرد و گفت: آمریکا از طولانی شدن محاصره حلب و تسلیم مخالفان سوریه هراس دارد چرا که این مساله به معنای از بین رفتن یکی از ابزارهای فشار آمریکا علیه سوریه به شمار می آید. آمریکا و غرب از مصالحه در داریا به شدت ناراحت شدند زیرا کاملا به سود سوریه بود.

حل بحران سوریه به پس از انتخابات آمریکا موکول شده است

عضو ارشد مقاومت اسلامی هرگونه راه حل در سوریه را منوط به برگزاری انتخابات آمریکا دانست و تأکید کرد: ما احساس رضایت می کنیم زیرا وظیفه خود را انجام داده و پروژه مدیترانه جدید را ناکام ساختیم. اگر گروه های مسلح همچنان در قلمون حضور داشتند هم اکنون شاهد صحنه های فجیعی در همه خانه های لبنان بودیم. خطر تکفیری ها همچنان وجود دارد اما این خطر تا حد زیادی دور شده است.

شیخ نعیم قاسم درباره توافق روسیه و آمریکا خاطرنشان ساخت: محور این توافق، توقف جنگ میان دولت سوریه و معارضانی است که آنها را معتدل می خوانند. اما این توافق در جزئیات باقی مانده و به مسائل مهم نرسیده است.

معاون دبیرکل حزب الله از عربستان به عنوان حامی مالی و مخالف راه حل سیاسی در سوریه خواند و افزود: نقش عربستان از آمریکا نیز بدتر است و نمی خواهد بحران سوریه با راه حل سیاسی به پایان برسد. ترکیه نیز آرزوهای خود در سوریه را ناکام می بیند و در حال پسرفت است.

وی در پایان گفت: توافق ترکیه و روسیه نیز در گام های ابتدایی قرار دارد. میان ایران و ترکیه و روسیه در برخی موارد نظیر پرونده کردها اتفاق نظر است اما تاکنون به توافق سیاسی نرسیده و تنها به صورت جزئی مطرح می شود./980/ب901/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات