۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۴۴۹۴۷۹

شورای علمای اندونزی آتش زدن جنگل ها را حرام اعلام کرد

شورای علمای اندونزی روز سه شنبه آتش زدن مزارع پالم را که باعث آلودگی های فرامرزی در جنوب شرق آسیا شده و هوای اندونزی، سنگاپور، مالزی و بخش هایی از تایلند و فیلیپین را تحت تاثیر قرار می دهد، حرام اعلام کرد.
آتش زدن جنگل

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای علمای اندونزی که بزرگترین مرجع تصمیم گیری و فتوا در این کشور اسلامی است، اعلام کرد: هر عمل منجر به آتش سوزی مزارع که باعث آسیب های اقتصادی، آلودگی محیط زیست و اثرات منفی دیگر شود، حرام است.

شورای فتوای اندونزی همچنین اعلام کرد امیدوار است این فتوا باعث ایجاد تغییر دیدگاه کشاورزان در روند آتش سوزی مزارع شود.

به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، 'هوزائماه یانگو' رییس بخش فتوا شورای علمای اندونزی در نشستی خبری، گفت که روحانیون و معلمان دینی وظیفه دارند

این فتوا را به کشاورزان و همه مردم اطلاع دهند و آنها را از این عمل منع کنند.

پس از آتش سوزی بزرگ جنگل های اندونزی در سال 2015 میلادی که بیشترین مقدار آتش سوزی نسبت به سال های قبل از آن بود، وزارت محیط ریست این کشور ماه ژانویه سال جاری میلادی از شورای فتوا خواست تا نگاه دو باره ای به قوانین دینی برای صدور فتوا در این زمینه داشته باشد.

'نوربیا بکار' وزیر محیط زیست و جنگلداری اندونزی، گفت: مجازات قانونی به تنهایی برای رفع این مشکل کافی نیست و ما به یک فشار اخلاقی نیازمندیم.

شورای فتوای اندونزی همچنین به دنبال حمایت جوامع بین المللی از این فتوا است.

آلودگی هوای منطقه جنوب شرق آسیا سال گذشته بدنبال آتش سوزی در بیش از یکهزار و 700 نقطه در چند استان اندونزی که ناسا ثبت کرد، گسترش یافت و این آلودگی به فیلیپین رسید تا چتری از دود، آسمان اندونزی، سنگاپور، برونئی، مالزی و بخشی هایی از فیلیپین و تایلند را فراگیرد.

بانک جهانی تخمین زد اقتصاد اندونزی در سال میلادی گذشته به سبب آتش سوزی های گسترده جنگل ها متحمل 16 میلیارد دلار ضرر اقتصادی شد.

به گزارش ایرنا، این آتش سوزی ها از ماه ژوِئن (خرداد) تا اکتبر (مهر) سال گذشته موجب نابودی 2.6 میلیون هکتار از جنگل ها و مزارع اندونزی شد و آلودگی های زیست محیطی را در جنوب شرق آسیا در پی داشت.

برآوردهای اولیه نشان داد آتش سوزی های اندونزی نزدیک به دو برابر انتشار سالانه گازهای گلخانه ای در استرالیا این نوع گازها را منتشر کرد.

از اندونزی تا سال گذشته به عنوان دهمین کشوری نام برده می شد که بالاترین آلودگی کربنی را داشت، اما فصل خشکسالی و آتش سوزی های سال 2015 میلادی جایگاه این کشور را در این بخش افزایش داد و پس از چین و آمریکا قرار گرفت./982/ب102/د

ارسال نظرات