۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۴۵۱۳۳۲
وکیل بلند پایه اروپایی:

حماس باید از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا خارج شود

یک وکیل برجسته اتحادیه اروپا گفت که جنبش فلسطینی حماس باید از فهرست سیاه این اتحادیه خارج شود، زیرا مدارک مستدلی که نشان دهد این جنبش در فعالیت‌های تروریستی نقش دارد، وجود ندارد.
 نیروهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس

به گزارش خبرگزاری رسا، النور شارپستون، یک وکیل مدافع در دیوان دادگستری اروپا، روز پنج‌شنبه خواستار حذف نام حماس و ببرهای تامیل سریلانکا از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد.

شارپستون گفت اتحادیه اروپا «نمی‌تواند به اسناد و شواهد موجود در رسانه‌ها و اطلاعات اینترنتی بسنده کند و در عوض باید با اتکا بر تصمیمات مقامات ذیصلاح، از تصمیم خود برای حفظ یک فهرست (تروریستی) دفاع  کند.»

اتحادیه اروپا در سال 2001 قوانینی برای مبارزه با تروریسم تصویب کرد. براساس این قوانین، اتحادیه اروپا سفر مقامات حماس و ببرهای تامیل را به کشورهای عضو اتحادیه، ممنوع و اموال این دو گروه را توقیف کرد.

این در حالی است که دیوان عالی اتحادیه اروپا، دومین دیوان مهم در این اتحادیه، در سال 2014 در دو رای جداگانه خواستار خروج حماس و ببرهای تامیل از فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. این دادگاه اعلام کرد اتحادیه اروپا تصمیم خود را به جای آنکه براساس اطلاعات مراجع ذیصلاح اتخاذ کند، بر مبنای اطلاعاتی گرفت که در دسترس همگان است.

شورای اتحادیه اروپا که نماینده دولت‌های این اتحادیه است، در عوض نسبت به این حکم درخواست استیناف کرد.

شارپستون در بخش دیگری از صحبت‌هایش از دیوان دادگستری اروپا خواست تا این درخواست استیناف را رد کند.

شارپستون افزود در همین حال دیوان دادگستری اروپا «باید اقدامات مربوط به حفظ حماس و ببرهای تامیل را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، بر اساس مبانی حقوقی، باطل اعلام کند.»

حماس از سال 2006 و پس از پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی فلسطین، کنترل نوار غزه را در دست دارد؛ رژیم صهیونیستی از سال 2007 این منطقه ساحلی را تحت محاصره کامل قرار داده‌است./847/ب103/د

ارسال نظرات