۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۵۳۲۹۷
رییس مرکز القرآن اسلامی پاکستان در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا؛

دولت نواز شریف حوزه‌های علمیه را هدف قرار داده است/ فتوای رهبری به اتحاد شیعه و سنی پاکستان جان تازه بخشید

رییس القرآن اسلامی مرکز پاکستان گفت: تکفیر مسلمانان سنی و شیعه از طرف مفتی‌های وهابی یک معضل عجیب و خطرناکی برای همه جهان اسلام است که کشور پاکستان هم از آن مستثنی نیست.
حجت الاسلام دکتر سید ذیشان حیدر حسینی نواز شریف و محمد بن سلمان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: حجت الاسلام دکتر سید ذیشان حیدر حسینی، رییس القرآن اسلامی مرکز پاکستان، استاد حوزه و دانشگاه با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در مورد وضعیت شیعیان و اهل سنت پاکستان به گفت‌وگو نشسته است. متن این گفت‌وگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

رسا: ما در سال‌های اخیر شاهد طیف وسیعی از کشتار و ترور در پاکستان به بهانه‌های دینی هستیم. بفرمایید در این راستا مفتی‌های وهابی چه تاثیری در ترویج اندیشه تکفیری و کشتار شیعه و سنی معتدل در پاکستان داشتند؟
تکفیر مسلمانان شیعه و سنی از طرف مفتی‌های وهابی یک تهدید جدی برای جهان اسلام به صورت عام و پاکستان به صورت خاص است. متاسفانه پس از مفتی‌های وهابی شدیدترین فتواها را ما از جانب مفتی‌های وهابی پاکستان شاهد هستیم. در این راستا عربستان با دلارهای خود افراد کم سواد و ساده لوح را پیدا می‌کند و با شست‌وشوی مغزی آنها و تلقین عقاید خشک و سطحی وهابیت، آنها را به سمت این نگرش سوق می‌دهند و سپس با تحریک احساسات آنها، این گروه را به سمت کشتار مردم رهسپار می‌کند.
همین فتواهای شاذ و عجیب و غریب برخی از مفتی‌های وهابی علیه اهل سنت و شیعیان با پشتوانه دلارها آمریکایی و ریال‌های سعودی صادر می‌شود. در این راستا عناصر تروریستی ابتدا آنها را شستشوی مغزی میدهند و وعده و وعید بهشت می‌دهند و سپس تضمین می‌کنند که پس از انجام عملیات انتحاری خانواده او به اموال هنگفتی دست پیدا خواهد کرد.

ما دقیقا همین مساله را در سایر کشورهای اسلامی هم به وضوح شاهد هستیم و منطقه هر روز شاهد جنایتگری این افراد به نام دین است.

رسا: نقش مدارس علمیه و سازمان‌های دینی پاکستان در اجرای نقشه‌های عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خب در طول یکی دو دهه اخیر عربستان سعودی حمایت گسترده ای را از سازمان‌های دینی و عمدتا وهابی کرده است. ما این کمک‌ها از زمان ژنرال ضیاءالحق که از متعصب ترین رؤسای پاکستان است شاهد بودیم، خود او هم عصبیت دینی را وارد ارتش پاکستان کرد. امروز این مسائل به شدت رو به افزایش است. شما اگر به تاریخچه تشکیل طالبان نگاه کنید می‌بینید که عربستان به کمک برخی مزدوران پاکستانی این گروه تروریستی را به بهانه مقابله با شوری تشکیل داد.
امروز هم گروه‌هایی مانند سپاه صحابه و گروه جنگوی با حمایت‌های مادی و معنوی سعودی به حیات خود ادامه می‌دهند. گروه‌هایی که در راستای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی فعالیت دارند و به اسم اسلام این اقدامات را انجام می‌دهند. اینها تا کنون حتی یک بار از فلسطین یا کشمیر دفاع نکرده اند و تنها اقدام‌شان ترویج برادر کشی بین شیعه و سنی است.
از سوی دیگر غفلت و خیانت برخی سیاستمداران راه را برای عربستان باز گذاشت تا هرکاری می‌خواهند بکنند. البته نباید فراموش کرد که عربستان صرفا یک کانال است و اصل توطئه ها را آمریکا پایه ریزی می‌کند. آمریکایی‌ها می‌دانستند اگر خودشان وارد پاکستان شوند به خاطر حس آمریکا ستیزی مردم پاکستان با مشکل مواجه می‌شوند لذا استکبار از راه شیوخ سعودی و به شکل حمایت از مدارس دینی و حوزه‌های علمیه وارد پاکستان شد و وهابیت در این راستا همه تلاش خود را برای نشر فکر سلفی ـ تکفیری به کار گرفت.

رسا: در این بین دولت پاکستان در مقابله با تکفیری‌ها اهمال می‌کند. دلایل حمایت دولت نواز شریف از عربستان سعودی و گروه ھای تندرو چیست؟
دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ حمایت‌های مادی عربستان به شکل‌های مختلف از طریق هدیه و وام‌های کلان از جمله این دلایل است. در زمان تبعید نواز شریف از سوی ژنرال پرویز مشرف چندین سال در عربستان زندگی کرد و آل سعود هم از فرصت استفاده کرد و او را تحت تاثیر اندیشه‌های سلفی قرار داد و با میزبانی بسیار مناسب او را به نوعی نمک گیر کرد.  به قول برخی مخالفان سیاسی نواز شریف، او چندین سال در پاکستان تمرین پادشاهی کرد تا بالاخره توانست حکومت را در دست گیرد.
حمایت‌های نواز شریف از عربستان هم برهیچ کس پوشیده نیست تا جایی که او میخواست در جنگ علیه یمن هم شرکت کند که خوشبختانه با مخالفت ارتش و پارلمان رو به رو شد. این روزها هم او از هیچ تلاشی برای فشار آوردن به شیعیان، بستن حسابهای بانکی علمای فعال در عرصه مدارس حوزه علمیه تشیع، محدود کردن عزاداری محرم و منع علمای موثر و حامی وحدت اسلامی از منبر حسینیه‌ها فروگذاری نمی‌کند. اما به امید خدا در این مسائل هم شکست خواهد خودر چون اکثر مردم ـ چه شیعی و چه سنی ـ با این اقدامات مخالف اند و نمی‌تواند به همین راحتی اهداف خود را پیدا کند.

رسا : با وجود رابطه دولت نواز شریف با عربستان ما در حج امسال شاهد برخورد بد دست اندرکاران سعودی با حجاج سایر کشورها مانند پاکستان و یمن بودیم. چرا سعودی‌ها این اقدامات را در حج انجام می‌دهند؟
آنچه ما در حج شاهد هستیم تحت تاثیر نفوذ اسرائیل و آمریکا صورت پذیرفته است که مسئولان ساده لوح و بی تدبیر سعودی نیز در این میان عاملان اتفاقات اخیر هستند. اوج این مشکلات را می‌توان در فاجعه منا مشاهده کرد. مسئولان سعودی کاملا در دام توطئه های صهیونیستی افتاده اند و شیعه هراسی و ایران هراسی کاملا برآنها اثر گذاشته و امروز نه اسرائیل بلکه ایران را دشمن اصلی خود می‌دانند.
اما در مورد حجاج پاکستانی و هندی ـ اعم از سنی و شیعه ـ گزارش‌های شاهدان و روزنامه نگران نشان می‌دهد که برخورد نیروهای امنیتی سعودی به هیچ وجه در خور حجاج نبوده است. یعنی با وجود اینکه این کشورها از همپیمانان عربستان به شمار می‌آیند و سعودی‌ها پول هنگفتی بابت آنها دریافت می‌کند اما باز هم می‌بینیم که در برخی مسائل ساده و دم دستی هم ضعیف عمل می‌کنند. اتفاقات سال گذشته منا و بی تفاوتی نسبت به جان حجاج بیت الله الحرام دیگر هیچ شک و شبهه ای باقی نگذاشته است که آل سعود ارزشی برای جان مسلمانان قائل نیست.

رسا: وحدت شیعه و سنی پاکستان می‌تواند جلوی افراطی‌ها را بگیرد. رابطه بین شیعیان و مسلمانان بریلوی در پاکستان را چگونه ارزیابی می‌کنید و سلفی‌ها به این رابطه چگونه نگاه می‌کنند؟
اهل سنت حقیقی پاکستان یا همان بریلوی‌ها به شیعیان بسیار نزدیک هستند. حب پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در آنها موج می‌زند و در اعیاد و مناسبت‌های دینی خودشان مراسم بزرگی را در خیابان‌ها برگزار می‌کنند که گاهی از سوی تکفیری‌ها ترور می‌شوند.
به عبارت دگیر بریلوی‌ها و شیعیان دو وجه اشتراک دارند؛ اولی حب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت (ع) و برگزاری مراسم دینی است و دوم دشمن مشترک که همان تکفیری‌ها هستند. از همین رو است که در  برهه اخیر می‌بینیم برخی از احزاب سیاسی وابسته بریلوی‌ها رابطه بسیار خوبی با احزاب سیاسی شیعه دارند و از مواضع آنها در مقابله با تکفیری‌ها حمایت می‌کنند. جالب است بدانید فتوای آیت‌الله خامنه ای مبنی بر حرمت توهین به مقدسات اهل سنت تاثیر بالایی در نزدیک شدن بریلوی‌ها به شیعیان داشت. باور بفرمایید حتی برخی از سلفی‌های پاکستان هم نشست‌هایی را برگزار کردند و از این اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تشکر کردند که این نشان دهنده عمق اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای است.

به همین دلیل وهابی ها از ارتباط بین شیعه و بریلوی خیلی خشمگین هستند و دائما تلاش می‌کنند بریلوی‌ها را از اتحاد با شیعیان بر حذر دارند. در همین راستا هم شماری را به وهابیت گرایش دادند اما باز هم اغلب بریلوی‌ها جلوی تکفیری‌ها ایستاده اند و به همین دلیل مانند شیعیان با خطر ترور مواجه اند.
الحمدلله اکثر اهل‌سنت مانند شیعیان با بصیرت و آگاهی خود به عقاید معتدل‌شان پایبند هستند و جز عده ای جاهل و ساده لوح، ما بقی اهل سنت و شیعیان هیچ هراسی از اقدامات تکفیری‌ها ندارند. البته در این میان وهابی‌ها ترفندهای مختلفی را برای جذب مردم دارند، مثلا آنها اسم انجمن‌های خود را "اهل سنت و جماعت" نامگذاری می‌کنند تا مردم را فریب دهند و به اسم اهل تسنن معتدل، تغذیه فکری مسموم خود را به خورد مردم دهند.

رسا: برای مقابله با تکفیری‌ها به صف بندی واضح علمای اهل سنت در قبال تکفیری‌ها نیاز است. در ماه‌‍‌های اخیر شاهد برگزاری کنفرانس چچن بودیم به نظر شما این کنفرانس چه تاثیری در مقابله با تکفیری‌ها داشت؟

کنفرانس گروزنی اتفاق مهمی در جهان اسلام بود. وهابیت هنوز هم از خروجی این کنفرانس خشمگین است چرا که در واقع این کنفرانس صف اهل سنت را از این گروه ضاله جدا کرد. این عصبانیت هم کاملا به جا است، به هر ترتیب اندوخته تکفیری‌ها در این چند سال اخیر به باد رفته است. از جهت دیگر این کنفرانس به هیچ جهت سیاسی نبود و یک محتوای علمی ـ فقهی داشت.
این اتفاق می‌تواند در پاکستان هم تاثیر به سزایی داشته باشد. وقت آن رسیده که سایر علمای اهل سنت نیز همین خط مشی را در پیش بگیرند و جلوی وهابیت و تکفیری‌ها بایستند. جای هیچ شک و شبهه ای نیست که وجهه اسلام با اقدامات تکفیری خدشه دار شده است و با برائت مذاهب چهارگانه اهل سنت از این جریان اعلام برائت کنند.

رسا: رابطه شیعیان و اهل سنت معتدل با ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
برای دوست و دشمن آشکار شده که ملت پاکستان در طول سی و هفت سال گذشته علاوه بر رابطه فرهنگی، آداب و رسوم و دیگر مشترکات مذهبی و جغرافیایی یک ارتباط وثیق ولایی و قلبی با انقلاب اسلامی ایران دارد. در مورد شیعیان هم این مساله دو چندان است و شیعیان آگاه و غیور پاکستان همیشه با انقلاب و امامین انقلاب بوده اند و هستند. به نحوی که اگر رهبری انقلاب در ایران از مساله ای ناراحت شوند شیعیان پاکستان هم ناراحت می‌شوند.
حتی در فتنه 88 برخی از جوانان پاکستانی دائما از شرایط ایران پرس و جو میکردند و نگران وضعیت بودند. آنها گلایه میکردند که چرا برخی سیاستمداران با رهبر جمهوری اسلامی همراه نیستند و در خط ایشان حرکت نمی‌کنند. یعنی تا این میزان دغدغه وضعیت انقلاب اسلامی و رهبری در بین جوانان شیعه پاکستان وجود دارد.

رسا: نظر خودتان را در مورد وضعیت امروز مسلمانان جهان و چالش‌های پیش رو بیان کنید؟
ما امروز با مشکلات و فرصت‌های زیادی مواجه هستیم و به فرموده رهبری اگر تلاش کنیم می‌توانیم چالش‌ها را به فرصت تغییر تبدیل کنیم. مشکل اساسی ملت‌های مسلمان بعضی از حکمرانان غرب زده، خودفروخته و خیانتکار است که تحت نفوذ استکبار و اسرائیل هستند.
خوشبختانه انقلاب اسلامی ایران توانست گفتمان جدیدی را عرضه کند و پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد. امیدواریم مسئولان جمهوری اسلامی مانند گذشته از رهبری انقلاب دفاع کنند تا بتوانند از موانع مختلف عبور کنند، همچنانکه رهبر کبیر انقلاب فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد./989/ب912/ک

گفت‌وگو: سید فیض رضوی

ارسال نظرات