۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۵۴۶۷۹
عضو ارشد حزب وحدت مسلمین پاکستان در گفت‌وگو با رسا؛

روحیه انقلابی طلبه‌های پاکستانی زبانزد است/ لزوم صف‌گیری در برابر اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی

مدیر دفتر حزب وحدت مسلمین پاکستان در قم با بیان‌اینکه جامعه اسلامی نیازمند اتحاد بیشتر برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران به دنیا ثابت کرده است که در زمان غیبت چگونه می‌توان با تبعیت از یک رهبر واحد و درعین حال دموکراسی در عزت، امنیت و استقلال زندگی کرد.
مجلس وحدت مسلمین پاکستان مجلس وحدت مسلمین پاکستان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: پاکستان با اهمیت بسیار فراوانی که از لحاظ استراتژیکی دارد بعداز ایران بیشترین جمعیت شیعه در این کشور زندگی می کنند، این کشور ارتش و حکومت بسیار پیچیده ای دارد، به ظاهر میشود در پاکستان از هردینی اعم از یهودی، مسلمان و مسیحی تبلیغ کرد،‌حتی از هر مذهبی؛ اما در طول تاریخ مبلغانی هستند که پایشان را کمی فراتراز قوانین پاکستان گذاشتهاند و دیگر اثزی از آن‌ها پیدا نشده است.
جالب تر است که بدانیم در پی انقلاب اسلامی سال 1357 ایران، مردم پاکستان تنها ملتی بودند که خواهان چنین انقلابی در کشور خود شدند، تا آنجا که «شهید عارف الحسینی» بزرگ مرد تاریخ پاکستان، اتحاد بسیار خوبی بین شیعه و سنی ایجاد کرد و هدفش هم ایجاد همان صلح مد نظر تمدن اسلامی که در ایران شکل گرفته شد، بود؛ اما متأسفانه دشمنان اسلام ناب و صلح برنتابیدند و او را به شهادت رساندند، به اختلاف شیعه و سنی دامن زدند و اسلام تحریف شده را عرضه کردندکه اکنون ثمراتش را در جهان مشاهده می
کنیم.
این مطالب گوشه ای از گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری رسا، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین گلزار احمد جعفری، رییس دانشکده شهید عارف الحسینی و مدیر دفتر مجلس حزب وحدت مسلمین پاکستان در قم است. متن کامل این گفتوگو در ذیل به خوانندگان رسا تقدیم می شود.

رساـ ابتدا در مورد پاکستان و اهمیت استراتژیک آن برای مخاطبان توضیح دهید.
رهبر معظم انقلاب بسیار تأکید دارند که باید پاکستان را بشناسیم، پاکستان از کشورهای مهم جهان به شمار می‌رود، ارتش قوی دارد و ازلحاظ جمعیتی ششمین کشور دنیا هست، البته بنگلادش هم به‌اندازه پاکستان جمعیت دارد اما اهمیت آن کشور مثل پاکستان نیست. پاکستان بعد از ایران بیشترین آمار شیعه را در خود جا داده است و شیعیان آن بسیار رهبر معظم انقلاب را دوست می‌دارند و آشنایی کامل با ایشان دارند.
دکتر رحیم‌پور ازغدی، برای تبلیغ که به پاکستان سفر کرده بودند، با جوان‌های بسیار پرشور و انقلابی مواجه شده و در خاطراتی که از آن سفر نقل می کنند تأکید دارند براینکه که چه قدر جوان انقلابی و پرشور در پاکستان زیاد است و این را اینگونه مطرح می کنند:«من جوانان انقلابی زیادی در تمامی کشورها دیدم اما جوانان پاکستان در داشتن روحیه انقلابی نمونه هستند به‌طورکلی پاکستان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد.» همه مردم پاکستان اعم از مسلمان و شیعه از ایران تقاضا دارند اکنون که این انقلاب در ایران شکل‌گرفته است و متخصصان زیادی پرورش‌یافته‌اند این متخصصان یک مدتی به پاکستان بروند و این تخصصشان را به این کشور هم انتقال بدهند چراکه شیعیان پاکستان هم قرار است در رکاب امام زمان(عج) بجنگند. شیعان پاکستان در حال حاضر مشکلات فراوانی دارند، وهابیت به‌شدت در پاکستان نفوذ کرده است.
بعد از انقلاب اسلامی ایران مردم پاکستان هم می‌خواستند راه مردم کشور ایران را ادامه دهند بین شیعه و سنی وحدت شده بود، «شهید عارف الحسینی» در آن زمان رهبر شیعیان پاکستان بود و تا مرز تشکیل یک انقلابی همچون انقلاب اسلامی در پاکستان هم رفت وحدت بینظیری میان مردم مسلمان و حتی همه ادیان به وجود آمد اما دشمنان اسلام واقعی چشم دیدن اتحاد شیعه و سنی را نداشتند، بعد از شهادت ایشان هم که با تفرقه‌افکنی‌های مذهبی بین شیعه و سنی فاصله انداختند. به هر ترتیب مسلمانان پاکستان همچنان و با وجود این برخی مسائل شیفته گفتمان انقلاب اسلامی هستند.
در نگاه اول شاید پاکستان کشوری معمولی و ساده به نظر برسد؛ اما پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد، سنی، مسیحی، شیعه همه در آن به‌صورت گسترده فعالیت می‌کنند؛ اما اگر کسی ذره‌ای این‌طرف و آن‌طرف برود هیچ‌وقت اثری از او پیدا نمی‌شود.

مبلغان پاکستانی باید فریب سادگی‌های ظاهری پاکستان را نخورند، چون این را مشاهده کردیم برخی به این نکته توجهی نداشته، احتیاط نکرده‌اند در برخی از مسائل و با ورود به پاکستان رفتند که رفته‌اند و برگشتی در کار نبوده است لذا کسانی برای تبلیغ به پاکستان می‌روند بدانند که پاکستان پیچیدگی‌های زیادی دارد.

رساـ فعالیت‌های علمی و پژوهشی خودتان از ابتدا تاکنون بیان بفرمایید.
بنده نزدیک به بیست سال مقیم ایران هستم و در اینجا فعالیت می‌کنم. دوره کارشناسی را در دانشگاه پنجاب گذراندم.
در پاکستان یک نهادی مثل بسیج شما وجود دارد به اسم دانشجویان امامیه که بنده در آن فعالیت می‌کردم، بعد از مدتی متوجه شدم که فعالیت‌های من هیچ اثری ندارد و اصلاً جامعه تحت تأثیر این فعالیت‌ها قرار نمی‌گیرد و هیچ تغییری نمی‌توانم ایجاد کنم، تصمیم گرفتم برای تأثیر بهتر بر جامعه دروس حوزوی را فرابگیرم.
با توجه به علاقه‌ای که در دلم نسبت به امام رضا(ع) داشتم، برای مطالعه دروس حوزوی ایران و قم را انتخاب کردم. بعد از ورود به حوزه علمیه قم و گرفتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بهره‌گیری از درس خارج آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله سبحانی، برای تبلیغ به پاکستان رفتم که بسیار موفقیت‌آمیز بود و اشتیاق ادامه تحصیل بیشتر را برای من به وجود آورد، این بار به قم آمدم و مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی گرفتم.
فراگیری و گذراندن تحصیلات تخصصی در دو رشته مرا سیر نکرد و این بار در دانشگاه ادیان و مذاهب مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآنی گرفتم. برای ادامه تحصیلات تخصصی مقطع دکتری، رشته علوم تربیتی را انتخاب کردم و مشغول به گذراندن دوره‌های تخصصی آن در جامه المصطفی شدم که رساله‌ام را تنظیم کردم و در حال حاضر هم برای دفاع از رساله دکتری آماده می‌شوم. در حال حاضر هم که مدیر دفتر مجلس وحدت مسلمین در قم و رییس دانشکده شهید عارف الحسینی هستم.

رساـ فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشکده شهید عارف الحسینی را به‌صورت اجمالی بیان کنید.
قال علی(ع):«اوصيکم بتقوي الله و نظم امرکم» شمارا به تقواي الهي و نظم در کارهايتان توصيه می‌کنم، سپاس گذارم که شما برای این کار تشریف آورده‌اید و به بنده اهمیت دادید. فرمودید که کارهای آموزشی و پژوهشی راکمی توضیح دهم، الحمدالله در این دفتر و در این مؤسسه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مختلف به‌خصوص آموزش کاربردی با حضور اساتید و کارشناسان مطرح انجام می‌شود.
در اینجا دو دوره آموزشی گنجانده‌شده و دوره سوم هم به‌زودی شروع خواهد شد که هر دوره حداقل یک سال طول می‌کشد و الحمدالله اساتید خوبی هم برای ارائه درس در محل دانشگاه شهید عارف الحسینی حضور پیداکرده‌اند.
با همکاری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عنایت علامه مصباح یزدی برنامه‌ها خوبی برای طلاب در نظر گرفتیم که با استقبال خوبی هم مواجه شده است به‌طور مثال یکی از طرح‌های ما طرح بصیرت نام داشت که یک درس 60 واحدی بود و دویست و پنجاه طلبه در این طرح شرکت کردند.
قبل از ماه مبارک رمضان به دلیل اینکه مبلغان پاکستانی قرار بود برای تبلیغ به کشور خود بروند، طرح مدیریت مساجد و مدیریت کلی مبلغان در دفتر مؤسسه برگزار شد.برگزاری دوره تحلیل سیاسی یکی دیگر از طرح‌های مؤسسه برای طلاب پاکستانی بود به‌طوری‌که ماهانه سلسله نشست‌های تحلیل سیاسی با حضور اساتید برجسته ازجمله استاد شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان و استاد حداد عادل برای طلاب علاقه‌مند برگزار می‌کنیم.
در ایام ولادت و شهادت اهل‌بیت(ع)، طرحی در قالب مطالعه سیره شهدا برگزار می‌کنیم که از حضور اساتید برجسته حوزه علیه بهره می‌گیریم و در کنار آن‌هم طلاب به‌طرف نگارش مقالاتی در رابطه با سیره اهل‌بیت(ع) تشویق می‌شوند.
به‌طورکلی کلاس‌های آموزشی و پژوهشی این مجموعه در سه قالب عمومی، تخصصی و خصوصی برگزار می‌شوند، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت شناخت جغرافیای اسلام، پاکستان شناسی، جهان‌شناسی، تهاجم فرهنگی و مطالعه اهداف انقلاب اسلامی از دوره‌های خصوصی دفتر مجلس وحدت مسلمین قم هستند. دوره‌های اندیشه مقاومت در رابطه با شرق خاورمیانه، رفع شبهات کلام جدید، مسائل مستحدثه، روابط بین‌الملل و فواید اقتصاد مقاومتی در حکومت اسلامی که سعی می‌کنیم به‌صورت عملی به آن بپردازیم از دوره‌های تخصصی این مؤسسه به شمار می‌روند.
حزب وحدت مسلمین قصد تأسیس یک سازمان در پاکستان دارد که شعبه‌های فرهنگی، اقتصادی زیرمجموعه آن هستند، یکی از فعالیت‌های دیگر تربیت طلاب متخصص در این زمینه و ساماندهی شعبه‌های آن سازمان است به‌گونه‌ای که در اینجا طلبه متخصص فرهنگی و طلبه متخصص اقتصادی و سیاسی تربیت می‌شوند.

فعالیت‌های پژوهشی
سوق دادن طلبه‌ها به سمت نوشتن مقاله‌های پژوهشی از دیگر اقدامات مثبت این مؤسسه به شمار می‌رود، به‌عنوان‌مثال در مورد احکام مبتلا رساله‌هایی توسط این مدرسه نوشته‌شده و در اختیار طلاب قرارگرفته است.
اولویت ما در مباحث آموزشی و پژوهشی جنگ نرم است، با توجه به تأکیدات رهبر مسلمین جهان آیت‌الله خامنه‌ای طلاب ما اهتمام ویژه‌ای به فضای مجازی دارند و در این عرصه حضور مستمر و پیگیر دارند به‌گونه‌ای که مقالات بسیار ارزنده‌ای در این فضا منتشر می‌کنند.
سوق دادن طلاب به‌طرف مقاله‌نویسی و پژوهش در رابطه با مسائل و ویژگی‌های کشورهای منطقه از فعالیت‌های پژوهشی قابل‌توجه مدرسه علمیه حزب وحدت مسلمین پاکستان است، الحمدلله بازخورد مثبت آن را هم در ارتقای سطح آگاهی طلاب و توان تجزیه‌وتحلیل مسائل مشاهده می‌کنیم.

استقبال طلاب پاکستانی از دانشکده شهید عارف الحسینی
رساـ در مورد نحوه پذیرش طلبه  در دانشکده عارف الحسینی که وابسته به دفتر مجلس وحدت مسلمین پاکستان است توضیحاتی بیان بفرمایید.

با توجه به اینکه دفتر مجلس وحدت مسلمین پاکستان ملاقات و فعالیت‌های خاص خودش را داشت تصمیم گرفتیم دانشکده عارف الحسینی را تأسیس کنیم.دانشکده عارف الحسینی و طلاب پاکستانی وابسته به جامعه المصطفی هستند و کلیه اقدامات پذیرش از طریق آن انجام می‌شود؛ اما در این مدرسه طلاب مقاطع کارشناسی، ارشد، دکترا و درس خارج عصرها دوره‌هایی که در بخش قبلی به آن اشاره داشتم طی می‌کنند.طلاب پاکستانی استقبال بی‌نظیر از این دانشکده کرده‌اند به‌طوری‌که در هر دوره ما حداقل دویست طلبه به‌صورت دائمی شرکت می‌کنند که این نشان‌دهنده علاقه‌مندی طلاب به فراگیری دروس تخصصی است.

رساـ پیشنهاد شما به طلاب جدیدالورود پاکستانی حوزه علمیه، چیست؟
با توجه به تجربه تدریسی که در حوزه علمیه دارم، پیشنهاد بنده به کلیه طلاب این هست که سعی کنند در مقدمات قوی باشند، ما در کلاس‌هایمان به‌صورت محسوس مشاهده می‌کنیم طلابی که در مقدمات قوی هستند زمینه مساعدتری در فراگیری دروس تخصصی حوزوی دارند به‌طورکلی طلاب مقدمات خودشان را قوی کنند و در کنار آن‌یک رشته تخصصی انتخاب کنند و در همان زمینه فعالیت کنند و بامطالعه، تحقیق و پژوهش زمینه پیشرفت خودشان را فراهم کنند.
طلاب پاکستانی باید با توجه به علاقه و فهم مخاطبانشان، آثار علمای بزرگ را مطالعه کنند تا بتوانند بعدها درزمینهٔ تبلیغ موفق باشند،در تجربه اول تبلیغی‌ام در پاکستان به یاد دارم که کتاب شرح جنود و چهل حدیث امام خمینی(ره) مطالعه کردم و مطالبی از آن‌ها برای ارائه به مخاطبان آماده کردم؛ اما مشاهده کردم برخی مطالب برای مخاطبان پاکستانی بنده قابل‌درک نیست و به همین دلیل هم استقبال خوبی نکردند.

رساـ پیشنهاد‌ها و انتظارات شما از مدیر حوزه‌های علمیه و جامعه المصطفی چیست؟
الحمدالله آیت‌الله اعرافی یک روحانی باروحیه انقلابی در عمل و استاد بنده هستند؛ اما پیشنهادی که به ایشان دارم این است که سعی کنند برنامه‌ریزی برای قوی شدن پایه طلاب در مقدمات داشته باشند، در کنار این طلاب خارجی نیازمند کلاس‌های اخلاق با حضور اساتید برجسته هستند نه اینکه این نباشد اما باید به‌صورت گسترده‌تر و منسجم‌تر برگزار شود. توقع دارم آیت‌الله اعرافی اهتمام ویژه‌ای به تربیت طلاب انقلابی داشته باشند، طلابی که دغدغه انقلاب و خدمت به مردم در کشورهای خودشان برایشان یک اولویت باشد.
طلاب خارجی 10 یا 15 سال اینجا علوم حوزوی و یا تخصصی را فرامی‌گیرند و بعد وارد تدریس در حوزه و یا دانشگاه می‌شوند خوب این فایده‌ای ندارد، طلبه باید به‌گونه‌ای تربیت شود که هدایت و راهنمایی مردم کشورش را به عهده گیرد. طلبه انقلابی حلال مشکلات مردم کشورش است، علما وارث انبیا هستند و  وظیفه‌دارند رسالت آن هارا که تبلیغ و ترویج دین و هدایت مردم بوده است را ادامه دهند، این‌گونه نبوده است که انبیاء ما هر شب در حجره‌شان بنشینند و تا آخر عمر مباحثه کنند، الحمدلله آقای اعرافی توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و فقط این نکات من‌باب یادآوری است.

وهابیت معضل اصلی جهان اسلام است
جمهوری اسلامی ایران در صفحه اول جهان اسلام به‌عنوان یک حکومت ناب اسلامی

دشمن درصدد است که جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان برگ اول دفتر تمدن اسلامی زمین‌گیر کند و از بین ببرد، لذا طلاب خارجی که در عرصه بین‌المللی به جهان اسلام وارد می‌شوند باید درزمینهٔ رفع شبهات متخصص باشند و کلاس‌های ویژه‌ای در مورد تمدن اسلامی و انقلاب اسلامی گذرانده باشند و برای پاسخ به شبهات جدید آمادگی کامل را داشته باشند. کاری که قبلاً در حوزه علمیه انجام می‌شد، تربیت طلاب متخصصی بود که بتوانند بر وهابیت نقد کنند، وهابیت بزرگ‌ترین معضل فعلی جهان اسلام است.
ایران یک کشور شیعه است و تنها کشوری است که پیشگام در حکومت ناب اسلامی بوده است، متأسفانه وهابیت در مرز ایران و پاکستان به‌شدت در حال گسترش است، به‌هرحال اینجا پایتخت جهان اسلام به شمار می‌رود، اینجا متخصص تربیت می‌شود نه در پاکستان و نه در شهرهای دیگر، قم مرکز تربیت متخصص است، حوزه علمیه وظیفه دارد که برای پاسخ به شبهات نیروی متخصص پرورش دهد تا با رفع شبهات روز پشتیبان ولایت باشند و باید بدانیم که امام صادق(ع) هم بر این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شدند، لذا پیشنهاد بنده این است که یک واحد درسی در این رابطه تدوین شود و قطعاً تأثیر بسزایی هم در جوامع بین‌المللی به دنبال خواهد داشت.

امنیت تمام مردم ایران و لبنان یکی از ثمرات تحقق امر مولاست
رساـ به نظر شما زمانه شناسی و تابعیت از امر مولا در جوامع بین‌المللی چه ثمراتی را به دنبال خواهد داشت؟
سؤال بسیار خوبی مطرح کردید، هر کس امر مولا را تبعیت کرد، موفق در دنیا و آخرت بود، اقوامی که امر مولا را اتباع کردند در زمانه امام  هم موفق بودند و هم موفقیت‌های زیادی کسب کردند و افتخار تاریخ شدند.
در عصر کنونی هر قومی که مطیع ولی امر مسلمین و نائب ائمه هستند موفق‌اند، مردم ایران شیعه هستند و آن‌طور که با ولی زمان خود ارتباط تنگاتنگ داشته‌اند مردم پاکستان و دیگر کشورها این‌گونه نبوده‌اند، به همین دلیل هم از پاکستان و دیگر کشورها به کشور ایران می‌آیند تا متخصص شوند.
این حضور از تمام کشورهای دیگر نشان‌دهنده این است که همه متوجه برکات تحقق امر مولا شده‌اند و می‌خواهند از امر وی تبعیت کنند و ایشان را به‌خوبی بشناسند و این شناخت را در کشور خود به مردمشان انتقال دهند.

ولایت‌فقیه چیست؟ ولی امر مسلمین یعنی چه؟ خاصیتش چیست؟ خوب همه می‌آیند و ایران و انقلاب آن را الگو قرار می‌دهند و جواب این سؤالات را در اینجا یافته‌اند. مسلمانان و شیعیان لبنان از امر ولی زمان خود تابعیت کردند و مشاهده می‌کنیم که چه موفقیت‌ها و افتخارات بزرگی کسب می‌کنند و افتخار جهان اسلام شده‌اند. به دلیل تخصصی که در علوم سیاسی دارم، دیدگاه من این‌چنین است که شهید باکی و شهید صدر اولین کسانی بودند که با زمانه شناسی خود به این درک رسیدند که جامعه مسلمین نیاز به یک رهبر واحد دارد، نظر همه مسلمانان باید این‌چنین باشد.
چرا ملکه انگلیس می‌تواند پنجاه کشور را اداره کند و کسی حق اعتراض ندارد اما به یک رهبر واحد برای مسلمانان که می‌رسیم تمام کشورهای دیگر دخالت می‌کنند. نظر شهید باکر و صدر است که اولین کسی که تأییدکننده از در اسلام آمده است «کلجسدالواحد» به معنای آنکه مسلمانان همه یک جسم هستند، بین مسلمانان یک سری اشتراکاتی وجود دارد ، در حج در اربعین و اشتراکات فراوان دیگری دارند که باید قدر آن را بدانند. ما در کشور پاکستان خیال هم نمی‌کردیم یک‌زمانی می‌رسد که این‌گونه با تبعیت از امر مولا با چنین شکوهی اربعین حسینی برپا شود و به جهانیان ثابت شود که مسلمانان یک امت واحد هستند و در امنیت به ارزش‌های خود احترام قائل می‌شوند.
من این وعده را به مسلمانان می‌دهم که انشا الله به‌زودی برکات تحقق امر مولا را در جامعه مشاهده خواهیم کرد و ثمرات آن را بیشتر از گذشته در جهان اسلام درک می‌کنیم.باید بدانیم که رهبر مسلمانان جهان، آیت‌الله خامنه‌ای یک انسان بصیر و در زمان غیبت نایب امام زمان(عج) هستند، و هدف ایشان به‌عنوان ولی امر مسلمانان جهان هدایت و سوق دادن جامعه به سمت خوبی‌ها هست.

لزوم صف بندی در برابر اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی
رساـ به نظر شما راه‌های تبلیغ اسلام ناب و مبارزه با اسلام انگلیسی وداعشی چیست؟
همان‌طور که در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفتم داعش، اسلام آمریکایی و حتی شیعه انگلیسی یکی از بزرگ‌ترین معضلات دنیای اسلام شده‌اند، لذا هرکجا رفتیم باید با بردباری و تحمل و بصیرت این مسائل را برای مردم مطرح کنیم چون در برخی از مناطق واقعاً این‌ها کارکردند و شبهه ایجاد کردند.
داعش ها برای خود یک مبانی دارند و به‌اصطلاح خودشان را یک مکتب قلمداد می‌کنند، این‌طور نیست که یک‌مرتبه نیرو جذب کنند ممکن است نفوذ کنند و کم‌کم مسائل خودشان را به جوانان القا کنند به‌عنوان‌مثال که شیعه می‌خواهد اصلاً سنی‌ها از بین بروند و مثال هم می‌آورد و فقط روی تعلیمات جهادی بسیار کار می‌کنند.

بایدمراقب باشیم، حواسمان باشد دارند ذهن جوان‌های مارا تخریب می‌کنند، شیعه‌ها باید مراقبت کنند در رفتار و زبانشان، به‌عنوان‌مثال این لعن صحابه اصلاً نباید صورت بگیرد، لعن صحابه در هرکجای دنیا مخصوصاً کشور ما پاکستان وجود دارد باید در اسرع وقت متوقف شود.
تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی، حتی تمام کسانی که بویی از انسانیت برده‌اند و خواهان عدل واقعی هستند، باید با داعش مبارزه کنند و در برابر فجایع آن‌ها نه‌تنها از خود دفاع کرده بلکه دست‌به‌دست هم دهند و برای از بین بردن آن ذره‌ای دریغ نکنند.
تمام مسلمانان باید آمادگی لازم در مقابل تهاجم فرهنگی و نظامی دشمنان اسلام را داشته باشند و ایجاد این آمادگی همت مضاعف طلاب را می‌طلبد، که درزمینهٔ دشمن‌شناسی به‌روز و بصیر باشند و به این موضوع واقف باشند که چه بسا در لبنان و پاکستان و عراق اساتید بزرگی هم گول این شیعه انگلیسی را خوره‌اند، لذا موضوع مهمی است بحث دشمن‌شناسی که باید به‌طور ویژه به آن پرداخته شود./874/ب403/ک

خبرنگار: محمد صالح غلامعلی نژاد

ارسال نظرات