۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۵۷۱۳۸
روزنامه الاخبار خبر داد؛

هیأت سعودی در راه بیروت برای تایید گزینه حزب‌الله برای ریاست لبنان

منابع آگاه در جریان المستقبل لبنان اعلام کردند، ظرف روزهای آتی هیئتی از عربستان سعودی برای تایید رسمی نامزدی ژنرال «میشل عون» وارد بیروت خواهد شد.
بیروت

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع نزدیک به «سعد الحریری»، رییس جریان المستقبل لبنان از وجود توافق منطقه‌ای – بین‌المللی جهت حل بحران خلأ کرسی ریاست جمهوری در این کشور و نامزدی ژنرال «میشل عون» برای انتخابات آتی ریاست جمهوری لبنان خبر دادند.

این درحالی است که محافل سیاسی لبنانی نیز اعلام کردند: ظرف‌ روزهای آینده هیئتی عربستانی به بیروت سفر خواهد کرد تا توافق حاصل شده در این پرونده را تایید و حمایت ریاض از این توافق را اعلام کند.

افزون بر آن منابع ارشد سیاسی در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» چاپ بیروت تاکید کردند: پس از اعلام حمایت رسمی سعد الحریری از نامزدی عون و سخنرانی شب گذشته (یک‌شنبه) «سید حین نصرالله»، دبیرکل حزب الله پرونده ریاستی در لبنان مختومه تلقی می‌شود.

به گفته این منابع اعلام حمایت سعد الحریری از نامزدی عون سه دروغ بزرگ را برملا کرد:

یک: عدم پذیرش گزینه عون از طرف جریان سیاسی اهل سنت لبنان

دو: اظهارات بی‌پایه و اساس وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حریری پیش از اعلام نظر قطعی خود از عربستان کسب تکلیف می‌کند

سه: مخالفت‌های گسترده با نامزدی عون که رقابت سخت انتخاباتی و منازعات شدید گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لبنانی از جمله تعمیق اختلافات درون گروهی المستقبل را به دنبال دارد

از سوی دیگر، منابع آگاه جریان المستقبل درباره سفر حریری به عربستان توضیح دادند که این سفر با هدف پیگیری روند حل بحران مالی و اداری شرکت‌های حریری صورت گرفت و وجود مخالفت‌های گسترده در داخل جریان عاری از صحت است.

به گفته این منابع ظرف روزهای آینده هیئت‌هایی به نمایندگی از کشورهای غربی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای اعلام حمایت از نامزدی عون به بیروت سفر خواهند کرد.

به نوشته فارس، روزنامه لبنانی الاخبار چاپ بیروت می‌نویسد: منابع فوق با بیان اینکه عربستان موضعی منفی در قبال نامزدی عون ندارد، تصریح کردند: اگر حمایت و پوشش سیاسی سعودی‌ها نبود، حریری هیچ‌گاه حمایت خود را از عون اعلام نمی‌کرد.

به گفته آنها کشورهای عربستان و ایران روسیه و آمریکا پیشتر درباره طرح نامزدی عون توافق کرده بودند و با آغاز مرحله‌ای جدید در عرصه سیاسی لبنان گروه‌ها و جریان‌های فعال در این عرصه درحال بازنگری محاسبات انتخاباتی خود هستند و این سوال را مطرح می‌کند، با تفاهم به دست آمده بین جریان الوطنی الحر و جریان المستقبل فراکسیون‌های معارض را چه گروه‌ها و جریان‌هایی تشکیل خواهند داد./982/ب102/د

ارسال نظرات