۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۴۵۸۷۸۱

تمسخر رییس‌جمهور مصر به استعفای دبیرکل سازمان همکاری اسلامی منجر شد

دبیرکل عربستانیِ سازمان همکاری اسلامی که اخیراً به اشتباه نام رؤسای‎جمهور تونس و مصر را تلفیق کرده و به تمسخر اظهارات رییس‎جمهور مصر درباره صرفه‌جویی‌‌هایش در شرایط بحران اقتصادی پرداخته بود، از سمت خود استعفا داده‌است.
سازمان همکاری اسلامی


به گزارش خبرگزاری رسا، سازمان همکاری اسلامی شامگاه دوشنبه (10 آبان) اعلام کرد ایاد بن امین مدنی به دلیل بیماری استعفا داده‌‎است، اما این استعفا تنها چند روز پس از آن مطرح شد که دولت مصر از اظهارات این دبیرکل در یک نشست در کشور تونس انتقاد کرد.

مدنی در این نشست نام الباجی السبسی، رییس‌جمهور تونس، را با نام عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر، اشتباه گرفت و وی را الباجی السیسی خطاب کرد.

وی سپس با خنده عذرخواهی کرد و خطاب به رییس‎جمهور مصر گفت: «مطمئنم در یخچال شما چیز بیشتری از آب، پیدا می‌شود.»

پیشتر السیسی در پیامی خطاب به مردم مصر دربارۀ تحمل شرایط سخت اقتصادی، ادعا کرده‎بود که یک دهه در یخچال وی چیزی جز آب نبوده‎است.

این جنجال درحالی رخ داده‌است که به گفتۀ برخی تحلیل‌گران، سیاست خارجی مصر از عربستان فاصله گرفته‌است.

به نوشته پرس تی وی، مصر اخیراً ضمن نزدیک شدن به دولت سوریه در اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل به نفع بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، و مبارزه با تروریست‌های فعال در این کشور رأی داد و به مخالفت با حملات مرگبار 19 ماهۀ سعودی به یمن پرداخت.

مواضع متفاوت قاهره، ریاض را به شدت خشمگین کرده‌است و رسانه‌های گروهی عربستان که در گذشته از عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر تقدیر و ستایش می‌کردند٬ هم اکنون به طور ضمنی یا علنی از وی انتقاد می‌کنند.

مسائل و مشکلات اقتصادی مصر نیز که در پی تصمیم آرامکو، شرکت نفت عربستان سعودی، برای توقف ارسال محصولات نفتی به قاهره، تشدید شدند، از دیگر عوامل اختلاف میان قاهره و ریاض هستند./982/ب102/د

ارسال نظرات