۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۵۹۶۲۷
شبکه دیوینس وان:

عربستان به سمت درگیری های خونین بر سر حکومت پیش می رود

شبکه خبری اینترنتی 'دیوینس وان' نوشت: عربستان سعودی به سمت درگیری های خونین بر سر نشستن شاهزادگان بر تخت سلطنت پیش می رود و آمریکا نیز خود را برای این رویدادها آماده کرده است.
عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری 'اخبارالساعه' امارات با استناد به گفته های سایت خبری دیوینس وار اعلام کرد: به رغم اینکه شاید برخی ها نسبت به ایجاد تحول در عرصه های اقتصادی در کشور عربستان ابراز خوش بینی کنند، اما واقعیتی که این کشور از آن ناگزیر است، ایجاد تغییر و عبور از مرحله انتقال قدرت در صدر برنامه ها است که مرحله بسیار سختی خواهد بود.

دیوینس وان نوشت: حرکت به سمت اصلاح، اقدامی ضروری و پسندیده است، اما عربستان به سمت عدم استقرار سیاسی پیش می رود و سیاستمداران آمریکایی نیز آن را درک کرده اند.

بر اساس این گزارش، شرایط درعربستان چه در جهت انجام تغییرات اقتصادی و چه سیاسی به این آسانی و روانی نخواهد بود، مردم این کشور در شرایط سخت اقتصادی، معیشتی و اجتماعی بخصوص پس از کاهش قیمت نفت، زندگی را بسر می کنند و این چیزی نیست که سعودی ها آن را بپذیرند.

این پایگاه خبری آمریکایی نوشت: اولا میزان جمعیت بالای میانسال در عربستان در 15 سال آینده به دو برابر افزایش خواهد یافت که کمک ها و پرداختی های دولتی را در این سطحی کنونی تحمل نخواهد کرد، ضمن اینکه این کشور برای رفع مشکل بیکاری به بیش از شش میلیون فرصت شغلی نیاز دارد که حل این مشکل بسیار سخت به نظر می آید و چنانچه زنان این کشور نیز بخواهند وارد بازر کار شوند، اوضاع سخت تر از این نیز خواهد شد.

دیوینس وان تاکید کرد که کاهش جهانی قیمت نفت و هزینه های هنگفتی که برای انجام اصلاحات در عربستان مورد انتظار است، هزینه چهار تریلیون دلاری را طلب خواهد کرد، ضمن اینکه مردم عربستان بطور کامل به نفت و گاز برای گذران زندگی خود وابسته اند تا در سایه آن، دولت این کشور بتواند با ثبات به کار خود ادامه دهد.

این شبکه اینترنتی ادامه داد: چنانچه با کاهش تقاضای جهانی، دو میلیون از سطح نفت تولیدی روزانه در عربستان تا سال 2020 میلادی کاهش یابد، این بدین معنی است که مشکلات نقدینگی بسیار زیادی در اجرای برنامه های اصلاحات اقتصادی در این کشور پدیدار خواهد شد که در تاریخ عربستان بی سابقه است.

اما عربستان سعودی علاوه بر استبداد رایی که در میان کشورهای خلیج فارس در تسلط و سیطره بر 'اوپک' (سازمان کشورهای تولید کننده نفت) دارد، افراد عضو خانواده سلطنتی در این کشور همچنین در توجه به تحولات سیاسی و تقسیم قدرت از تلاش باز نایستاده اند، بخصوص که پیش از این زمزمه تغییر نظام از سوی برخی شاهزادگان قدرتمند و بزرگ این کشور به گوش رسیده است.

یکی از این افراد 'محمد بن نایف' است که در سمت مقابل طیف سیاسی حاکم و مقابل 'محمد بن سلمان' شاهزاده جوان و پسر 'ملک سلمان' قرار گرفته و انتظار هرگونه شورش های اجتماعی گسترده را قابل پیش بینی می داند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی دیگر مانند سال 2011 به دلیل برنامه های سختگیرانه در زمینه های اجتماعی و جلوگیری از ریخت و پاش های نفتی و اجرای برخی ریاضت های اقتصادی در حق مردم، توانایی کنترل شورش ها را نخواهد داشت، کما آنکه قشر کارگران خارجی که بخش عظیمی از جمعیت حاضر در این کشور را تشکیل می دهند، به دلیل دریافت نکردن حقوق چندین ماه گذشته خود، دست به شورش زده و اتوبوس ها در مکه را به آتش کشیدند .

بنابر این گزارش، تکرار اینگونه حوادث بدون شک شرایط بروز شورشهایی را در افق عربستان گواهی می دهد./847/ب102/ک

منبع: ایرنا

ارسال نظرات