۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۶۰۹۸۷

مسجد «مناره امین» شاهکار هنر اسلامی در چین

مسجد «مناره امین»، از شاهکارهای هنر اسلامی در چین محسوب می‌شود که در منطقه خودمختار و اویغورنشین «سین کیانگ» واقع شده است.
مسجد «مناره امین»


به گزارش خبرگزاری رسا، حقایق تاریخی حکایت از این دارد که دین اسلام با ورود بازرگانان مسلمان به منطقه «سین کیانگ»، در این سرزمین ورود پیدا است و تجارت بین چین و جهان عرب در دوره دو خاندان «سوی» و «تانگ»(سال ۹۰۷ میلادی) رایج بوده است.

این احتمال وجود دارد که دین اسلام در آن زمان به این منطقه وارد شده است، یعنی دوره‌ای که بازرگانان مسلمان وارد منطقه «سین کیانگ» شده و برای مدت کوتاه یا زیادی در آن جا ساکن شدند، اما هیچ اثر مکتوبی که این موضوع را ثابت کند، وجود ندارد.

در منطقه «سین کیانگ»، بیش از ۱۱ میلیون نفر متعلق به ۱۰ قومیت زندگی می‌کنند که پیرو آیین اسلام هستند که اکثریت آن‌ها اهل تسنن هستند، به همین خاطر مراکز عبادی به‌ویژه مساجد جایگاه رفیعی نزد مسلمانان چین دارد که از مهم‌ترین مساجد این منطقه می‌توان به مسجد «منارة امین» اشاره کرد که درسال ۱۷۷۸ میلادی ساخته شده است.

به نوشته ایکنا، این مسجد صاحب طولانی‌ترین گلدسته در میان مساجد چین است، به‌طوری که عملیات ساخت این گلدسته‌ درسال ۱۷۷۷میلادی و در دوره امپراطوری «چیان لونگ»(۱۷۳۵ ـ ۱۷۶۹ میلادی) آغاز و بعد از یک سال به اتمام رسید.

طول گلدسته این مسجد که با چوب و آجر و در مسیر جاده ابریشم ساخته شده به ۴۴ متر می‌رسد.

منطقه خودمختار و اویغورنشین «سین کیانگ» یک ششم مساحت کشور چین را تشکیل می‌دهد وجاده ابریشم تمامی این منطقه را می‌پیماید./982/ب102/د

ارسال نظرات