۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۶۲۶۸۳

شکوه اربعین وتداوم کینه رسانه های سعودی

روزنامه 'الشرق الاوسط' عربستان روز یکشنبه در گزارشی جهت دار و در اهانتی آشکار به زنان مسلمان جنوب عراق، ضمن ابراز خشم شدید نسبت به برگزاری کنگره عظیم اربعین حسینی٬ سعی کرد افکار عمومی منطقه وجهان را از این رویداد مهم منطقه، منحرف کند؛ اقدامی که نشان از عمق کینه و دشمنی رسانه های پادوی سعودی - صهیونیستی با گردهمایی مردمی و آیینی اربعین حسینی (ع) دارد.
اربعین


به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه سعودی 'الشرق الاوسط' درادامه گزارش خلاف واقع خود درباره اربعین حسینی و با توهین آشکار به هویت مذهبی میلیون ها مسلمان شرکت کننده در این آیین مهم دینی، مدعی شده است که دراین مناسبت، زنان و مردان به صورت نامشروعی با هم اختلاط می کنند.

گزارش غیرقابل قبول این روزنامه سعودی در حالی مطرح شده است که اهانت آشکار الشرق الاوسط به مقدسات دینی زنان عراقی با واکنش تند فعالان اجتماعی و رسانه ای عراق و اعتراض شدید در سطح شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

ده ها تن از فعالان رسانه ای و اجتماعی عراق ضمن محکومیت شدید این اقدام روزنامه سعودی در نشر اکاذیب و توهین به هویت و مقدسات زنان عراقی، تاکید کرده اند که این روزنامه سعودی در تداوم خصومت های پنهان و آشکار خود و در چارچوب سیاست های رژیم صهیونیستی، با دستکاری و تغییر محتوای گزارش سازمان بهداشت جهانی، به عفت و پاکدامنی زنان مسلمان جنوب عراق اهانت کرده است.

دیگر فعالان اجتماعی نیز در سطح شبکه های اجتماعی با ایجاد هشتگ «الشرق الاوسط کثیف» ضمن محکومیت شدید این اقدام غیرمسوولانه از سوی رسانه سعودی، از دولت عراق خواستند که با بازخواست قضایی این رسانه، دفتر این روزنامه را در عراق تعطیل کند.

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی شبکه العربیه عربستان نیز درگزارشی خلاف واقع، مدعی شد که جمهوری اسلامی میلیاردها دلار صرف مراسم اربعین در عراق کرده است تا اهداف سیاسی و منطقه ای خود را پیش ببرد.

در این مقاله به قلم حسن داعی آمده است: هر سال، به مناسب اربعین، میلیون ها نفر از شیعیان عراق و دیگر کشورهای جهان، برای عزاداری به کربلا می روند. بخشی از این جمعیت میلیونی، بنا بر سنت شیعیان، مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند. مراسم اربعین کربلا بزرگترین تجمع مذهبی در جهان و مهمترین مراسم مذهبی شیعیان است.

العربیه ادعای خود را اینگونه پایان داد که ایران که رویای رهبری جهان اسلام را در سر می پروراند و خود را مرکز شیعیان جهان معرفی می کند، با صرف میلیاردها دلار و سازماندهی هیأت های مذهبی در ایران و دیگر کشورهای جهان و اعزام آنان به مراسم اربعین، تلاش می کند تا سهم بیشتری در این مراسم داشته باشد و در نهایت کنترل آنرا به دست گیرد. مراسم اربعین در کربلا، به یک پروژه راهبردی برای رژیم ایران تبدیل شده است که با استفاده از آن، اهداف مهم داخلی و خارجی اش را دنبال می کند.

ادعای رسانه های وابسته به رژیم سعودی در روزهای اخیر پیرامون آیین بزرگ اربعین در حالی مطرح شده است که خصومت های محور سعودی - صهیونیستی علیه عموم مردم مسلمان منطقه، افزایش چشمگیری یافته است. برای درک ابعاد این شیطنت رسانه ای و نیز شناخت دقیق تحولات مربوط به گردهمایی بزرگ اربعین حسینی (ع)، توجه به نکات ذیل، ضروری است.

نخست آنکه تلاش ناکام مثلث شوم «رژیم سعودی، داعش و رژیم صهیونیستی» برای به خطر انداختن امنیت عموم مردم در حالی است که تلاش محور سعودی - صهیونیستی برای برهم زدن امنیت این همایش بزرگ از روزهای قبل از برگزاری گردهمایی اربعین، افزایش یافت تا به وسیله آن انگیزه روحی و روانی کسانی را که به دنبال حضور در این مراسم معنوی بودند را از بین برده و از تاثیرگذاری این رویداد مهم منطقه ای بکاهد.

از نگاه رسانه های متخاصم سعودی، با تشدید فضای رسانه ای در خصوص حضور گروه های تکفیری و تهدیدهای آنان احتمال حضور شمار زائران در این آیین بزرگ کمتر دیده خواهد شد، اما نه تنها این خواسته شوم اتفاق نیفتاد، بلکه بیش از 20 میلیون زائر از چندین کشور خارجی و داخل عراق هفته ها قبل با شروع پیاده روی بزرگ اربعین٬ حرکت خود را از شهرهای مختلف عراق به سمت کربلای معلی آغاز کردند و حماسه باشکوهی را رقم زدند.
درست پس از خلق این حماسه آیینی بود که شیخ «عبدالامیر قبلان» نائب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان با اشاره به اهمیت گردهمایی اربعین در خنثی کردن تهدیدات منطقه ای، تاکید کرد که حضور میلیونی مسالمت آمیز و تمدنی مردم در مراسم اربعین حسینی (ع) پاسخی به تروریسم تکفیری و منحرفان بود و باردیگر نشان داد که امام حسین(ع) و راه و مشی ایشان در میان امت اسلامی زنده و جاودان است.

نکته مهم تر، اما، تداوم خصومت های رسانه ای برخی پایگاه های خبری منطقه، بعد از روز اربعین با اتخاذ رویکرد بایکوت رسانه ای اخبار اربعین است.
در حالی که بیش از 600 خبرنگار خارجی در مراسم اربعین برای پوشش کامل این مراسم در مناطق گوناگون عراق شرکت کرده بودند، تلاش رسانه های متخاصم سعودی برای بایکوت رسانه ای تحولات مربوط به این مراسم عمومی، نشان از عمق کینه و خصومت رسانه های سعودی است که همواره ناقض اصول حرفه ای ژورنالیسم خبری بوده اند.

پوشش رسانه ای مراسم بزرگ اربعین که به اذعان اکثر علمای آزاداندیش منطقه و جهان، نمادی از وحدت امت های اسلامی حول محور اهل بیت(ع) و مکتب امام حسین(ع) است و مهمتر از آن، پاسداشت هویت و ارزش های این رویداد مهم از سوی عموم مردم منطقه و جهان، صرف نظر از مذهب، نژاد، رنگ، طرز تفکر و نگرش مذهبی و سیاسی آنان، وظیفه ذاتی و حرفه ای هر رسانه فعال درمنطقه خاورمیانه است.

افزون برآن، نشر اخبار صحیح و مبتنی بر حقایق واقع از دیگر ضروریات لازم الاجرای هر رسانه ای است که از سوی پایگاه های خبری ناکارآمد و متخاصم عربی، در خصوص آیین اربعین، صورت نپذیرفت.

اتخاذ رویکرد غیرحرفه ای پیرامون تحولات اجتماعی منطقه، بایکوت رسانه ای، نشر اکاذیب و اخبار فاقد وجاهت رسانه ای و اهانت آشکار به هویت و ارزش های زنان عراقی از جمله شیطنت های رسانه ای است که عربستان سعودی همسو با رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به آنها دامن زده است.

بنابر آنچه گفته شد و با نگاهی گذرا به شیطنت های رسانه ای روزهای اخیر، تداوم خصومت های پنهان و آشکار با 'بزرگترین اجتماع مسلمانان جهان' از سوی محور سعودی - صهیونیستی، نه تنها اهانت به هویت و ارزش های جهان شمول دینی مسلمانان در سراسر جهان، بلکه، نشان از عمق کینه و دشمنی این محور شوم با بنیان های مرصوص فکری و مذهبی مردمی صلح جو و دین مدار است که همواره در جهت صلح، امنیت و ثبات منطقه گام برداشته اند./982/ب102/د

 

ارسال نظرات