۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۶۲۶۸۹

تاکید شیعیان نیجریه بر لزوم آزادی فوری شیخ زکزاکی

رسانه های داخلی نیجریه گزارش دادند که جمعی از فعالان مدنی این کشور رسما خواستار آزادی فوری و بدون شرط 'شیخ ابراهیم زکزاکی' رهبر شیعیان نیجریه شده اند.
نیجریه


به گزارش خبرگزاری رسا، رسانه های داخلی نیجریه گزارش دادند: در صورتی که این مطالبه قانونی و حقوقی میلیون ها نفر از شیعیان نیجریه، ظرف هفت روز از سوی دولت و نهادهای امنیتی این کشور پیگیری و اجرایی نشود، تظاهرات سراسری در همه مناطق نیجریه بیش از پیش، شدت خواهد گرفت.

این گزارش تصریح می کند: تاکید بر شناسایی عاملان خشونت های اخیر ارتش و نیروهای امنیتی علیه شیعیان و نیز رسیدگی فوری به قربانیان این حوادث خشونت بار از دیگر مطالبات فعالان مدنی نیجریه است.

این در حالی است که در ماه های اخیر شمار زیادی از شیعیان در اعتراض به ممنوعیت اجتماعی و نیز پیگیری خواسته خود، مبنی بر آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در مناطق گوناگون به ویژه در شهر 'کادونا' (مرکز ایالت کادونا) و در نزدیکی شهر 'زاریا' علیه دفاتر و ادارات دولتی این کشور تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند.

تظاهرات کنندگان با حمل پارچه نوشته و سر دادن شعار، خواستار لغو ممنوعیت تحمیلی برای فعالیت های 'جنبش اسلامی' نیجریه از سوی دولت این کشور و نیز آزادی سریع رهبر شیعیان این کشور شدند.

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه با اشاره به مخالفت مسؤولان ایالت کادونا با تداوم فعالیت های قانونی شیعیان نیجریه، تاکید کرد: این تصمیم غیرقانونی و نادرست است و ما به فعالیت های خود ادامه می دهیم.

بر اساس ادعای مسؤولان این ایالت، حبس طولانی مدت و پرداخت جرایم نقدی از جمله مجازات های عنوان شده برای همکاری یا عضویت در جنبش اسلامی نیجریه است.

تارنمای خبری 'دیلی تراست' نیز از کادونا گزارش داد: جنبش اسلامی نیجریه با رد ادعای ارتش این کشور مبنی بر تهییج خشونت از سوی این گروه، تاکید کرده که در طول چندین دهه فعالیت اجتماعی و سیاسی جنبش اسلامی شیعیان، هیچگاه به دنبال رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیز نبوده است.

به گفته تحلیلگران سیاسی، رفتار دولت نیجریه با شیعیان این کشور در چارچوب سیاست های رژیم صهیونیستی صورت پذیرفته که با کارشکنی های رژیم سعودی نیز همراه بوده است.

براساس اعلام کارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زکزاکی، نابودی حرکت اسلامی در شهرهای مختلف نیجریه است.

در روز 13 دسامبر 2015 بر اثر حمله غیرقانونی ارتش نیجریه به 'حسینیه بقیة الله'، شمار زیادی از شیعیان این کشور کشته یا زخمی شدند و شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه نیز از سوی ارتش بازداشت و زندانی شد./982/ب102/د

 

ارسال نظرات