۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۶۲۷۰۱
المانیتور:

کابینه ترامپ بر سرنوشت خاورمیانه تاثیر می‌گذارد

المانیتور در مطلبی نوشت سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ بیش از هر چیز در گروی مشاورانی است که برای خود انتخاب می‌کند.
ترامپ


به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: سرنوشت توافق هسته‌ای ایران، جنگ داخلی در سوریه و دیگر چالش‌های منطقه خاورمیانه در گرو کابینه جدید "دونالد ترامپ"، رییس جمهور منتخب آمریکا، است. اینکه چه کسانی به عنوان مشاور ترامپ انتخاب می‌شوند و کابینه وی را تشکیل خواهند داد، سیاست جدید آمریکا در قبال خاورمیانه را تعیین می‌کند.

المانیتور در ادامه نوشت: دیدگاه ترامپ در برخی موارد مانند تحکیم روابط با روسیه، مبارزه با داعش، یافتن راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و مسائلی از این دست چندان تفاوتی با دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما" ندارد؛ اما مسائل مهم دیگری مانند تغییرات آب و هوایی و توافق هسته‌ای ایران وجود دارند که ترامپ کاملا عکس دوران اوباما با آنها برخورد کرده است. نکته مهم اینجاست که رییس جمهور میلیاردر و تازه‌کار آمریکا درباره این مسائل به حرف چه کسی گوش می‌دهد و چه مشاوری را در این باره برای خود اختیار خواهد کرد.

باراک اوباما در کنفرانس خبری 14 نوامبر گفت: رییس جمهور منتخب مردی ایدئولوژیک نیست و این موضوع می‌تواند به نفع وی باشد. فکر می‌کنم وی بیشتر واقع‌گرا و مردی عمل‌گرا باشد.

یک مقام ارشد آمریکایی که در حوزه ایران فعالیت داشته است درباره سیاست‌های جدید ترامپ گفت: تمام آنچه ترامپ انجام خواهد داد به افرادی بستگی دارد که در اطراف وی هستند. ممکن است ترامپ مشاور و یا مشاوران دیگری را به فهرست اعلام شده خود اضافه کند. باید دید نزدیک‌ترین مشاور به ترامپ چه دیدگاهی دارد و در برابر چالش‌های سیاست خارجی چگونه برخورد می‌کند.

ترامپ 14 نوامبر یک تماس تلفنی با "ولادیمیر پوتین"، رییس جمهور روسیه، داشت و هر دو مقام عالی‌رتبه بر تحکیم و گسترش همکاری‌ها در جهت مبارزه با دشمن مشترک که تروریسم بین‌المللی است، و حل بحران سوریه تاکید کردند. ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی نیز اعلام کرده بود مایل به همکاری با روسیه برای نابود کردن داعش است. وی در مصاحبه پس از پیروزی انتخاباتی نیز تاکید کرد مبارزه با تروریست‌های داعش را در اولویت کاری قرار می‌دهد.

ترامپ همچنین سخنانی جنجالی درباره پاره کردن توافق هسته‌ای ایران بیان کرد. وی پس از غلبه بر "هیلاری کلینتون"، رقیب دموکراتش، افرادی را برای تصدی پست‌های مهم دولتی معرفی کرده است که اغلب چهره‌ای شناخته شده در دشمنی با ایران دارند. ترامپ در مصاحبه مارس 2016 با نیویورک‌تایمز مدعی شده بود: هر تصمیم بدی که امکان داشت درباره خاورمیانه گرفته شود، در دولت اوباما اتخاذ شد. حتی اگر رییس جمهور به کنار دریا می‌رفت و حمام آفتاب می‌گرفت، اوضاع بهتری در ارتباط با خاورمیانه داشتیم!

در میان مشاورانی که برای کابینه ترامپ معرفی شده‌اند، به نظر می‌رسد ژنرال "مایکل فلین"، مشاور امنیت ملی، قدرت نفوذ بیشتری بر روی او دارد. وی در زمان ریاست جمهوری اوباما به مدت 7 ماه رییس سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا بود. انتصاب وی به سمت مشاور امنیت ملی از سوی ترامپ به نوعی پاداش وفاداری او به رییس جمهور منتخب آمریکا است.

فلین دیدگاه افراط گرایانه‌ای نسبت به اسلام و خاورمیانه دارد. او یک اسلام ستیز است. فلین در مطلبی که در روزنامه تایم منتشر شد، نوشت: "ما باید یک جنگ ایدئولوژیک را علیه اسلام‌گرایان افراطی به راه اندازیم." همچنین فلین معتقد است آمریکا باید با کشورهای خاورمیانه در این خصوص همکاری بیشتری داشته باشد. خصومت وی با مسلمانان آنجا بیشتر آشکار می شود که وی در پیامی توهین آمیز در توییتر خود نوشت: "ترس از مسلمانان، منطقی است."

المانیتور در پایان نوشت: برای آن دسته از مقامات آمریکایی که در روند نهایی کردن توافق هسته‌ای ایران نقش داشتند، مشاوران و اعضای کابینه ترامپ، زنگ خطر هستند. سیاستمداران آمریکایی برهم خوردن توافق هسته‌ای را به زیان کشور می‌دانند و نگران انتخاب‌های ترامپ در زمینه مشاوران ارشد دولت جدید وی هستند./982/ب102/د

 

ارسال نظرات