۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۴۶۲۷۰۶
گاردین:

انگلیس با رویکردی ریاکارانه درباره حقوق بشر در بحرین رفتار می‌کند

یک روزنامه انگلیسی ضمن اشاره به گزارش عفو بین‌الملل درباره وضعیت اسفناک حقوق بشر در بحرین نوشت، انگلیس رفتاری ریاکارانه در قبال این شرایط اتخاذ کرده است.
روابط بحرین و انگلستان

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به سفر قریب‌الوقوع «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا به بحرین برای حضور در نشست سالیانه شورای خلیج فارس نوشت،‌ وزرای دولت بریتانیا درباره وضعیت اسفناک و نامناسب حقوق بشر بحرین ریاکارانه برخورد کردند.

«پاتریک ونتور» نویسنده یادداشت گاردین به گزارش عفو بین‌الملل اشاره کرد و نوشت: وزرای دولت بریتانیا باید با این واقعیت ناپسند مواجه شوند که موسساتی که با حمایت انگلیس در بحرین بنا شدند، نواقصی جدی دارند و تنها محلی برای تمرین روابط عمومی هستند.

این گزارش عفو بین‌الملل که بر اساس 90 مصاحبه با فعالان حقوق بشر در بحرین تنظیم شده بود، بر این نکته تاکید داشت که دولت بریتانیا کاملا ریاکارانه در موضوع بحرین برخورد می‌کند و وانمود می‌کند در حال ایجاد اصلاحات حقوق بشری در بحرین است.

نویسنده در ادامه نوشت: درباره ارزش و استقلال دو موسسه حقوق بشری تحت حمایت بریتانیا در بحرین، تردید وجود دارد. از سوی دیگر ارتباطات نظامی طولانی‌مدتی میان بحرین و بریتانیا وجود داشته و به تازگی پادگان نظامی دیگری از سوی انگلیسی‌ها در محدوده پادشاهی بحرین ساخته می‌شود.

گاردین افزود: با وجود آن‌که در سال 2012 بعد از سرکوب‌های گسترده دولت بحرین یک بخش بازرسی در وزارت کشور بریتانیا تاسیس شد تا به بررسی اقدامات حکومت بحرین بپردازد، اما «فیلیپ هاموند» که در آن زمان وزیر خارجه بریتانیا بود، مدعی شد بحرین اصلاحاتی جدی انجام داده و کشوریست که در مسیر صحیح حرکت می‌کند.

اما از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل گزارش دادکه این بخش بازرسی وزارت کشور انگلیس نتوانست اقدام فوری برای محافظت از زندانیان بحرینی از شکنجه انجام دهد و نتوانست شرایط لازم برای آنان و دسترسی به دارو را برایشان فراهم کند.

عفو بین‌الملل همچنین گفته است که دفتر بازرسی وزارت کشور بریتانیا تحقیقات درباره شکنجه یک فعال بحرینی را دو سال به تعویق انداخت.

پاتریک ونتور افزود: این دو موسسه انگلیسی از استقلال لازم برای انجام تحقیقات در موضوع حقوق بشر در بحرین برخوردار نبودند و اطلاعات لازم درباره تحقیقات را در اختیار خانواده‌های قربانیان نمی‌گذاشتند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید: حکومت بحرین سرسخت‌ترین محدودیت‌ها برای شرکت در تظاهرات را برای مردم بحرین در نظر گرفته و برای مردم پایتخت محدودیت نامحدود تعیین کرده است.

نویسنده یادداشت گاردین در پایان متذکر شد، نیروهای امنیتی بحرین تظاهرکنندگان را پراکنده می‌کنند و اکثر این اقدامات را در روستاهای شیعه‌نشین زمانی که معترضان خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند، انجام می‌دهند در چنین اقداماتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده می‌کنند./847/ب102/د

منبع: فارس

ارسال نظرات