۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۶۷۸۲۲

طرح کنگره برای منع کمک دولت امریکا به داعش و القاعده

نماینده هاوایی در کنگره امریکا، واشنگتن را به نقض قانون و «حمایت مستقیم و غیرمستقیم مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و دیگر حمایت‌ها از متحدان و شرکای گروه‌هایی مانند القاعده و داعش به‌منظور سرنگونی دولت سوریه» متهم کرد.
تروریست‌های تکفیری در سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، تولسی گابارد، نماینده دموکرات کنگره امریکا، در تلاش برای اعمال فشار بر دولت این کشور برای توقف تسلیح گروه‌های افراطی در سوریه، طرحی به کنگره ارائه کرد.

این طرح که به «قانون توقف تسلیح تروریست‌ها» شهرت دارد، دولت امریکا را از صرف هزینه در جهت حمایت مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش بازمی‌دارد.

پایگاه اطلاع‌رسانی انتی‌وار (Antiwar.com) روز گذشته گزارش داد: «این طرح به‌طور خاص به داعش، القاعده و جبهه‌فتح‌الشام (شاخه القاعده در سوریه که پیش‌تر جبهه‌النصره نامیده می‌شد) اشاره می‌کند و حمایت از آن‌ها و متحدانشان را ممنوع می‌کند.»

گابارد یکی از کهنه سربازان گارد ملی ارتش هاوایی، بخشی از ارتش امریکا، بوده و در منطقه خاورمیانه خدمت کرده است. وی هم‌اکنون در کمیته‌های خدمات نظامی و امور خارجی کنگره امریکا فعالیت می‌کند.

این طرح با حمایت نمایندگان حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تهیه‌شده است؛ در تنظیم این طرح پیتر ولش، نماینده دموکرات ورمونت، باربارا لی، نماینده دموکرات کالیفرنیا، دینا روراباکر، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و تامس مسی، نماینده جمهوری‌خواه کنتاکی مشارکت داشته‌اند.

 گابارد روز پنج‌شنبه در سخنانی در مجلس نمایندگان امریکا، ضمن معرفی این طرح، دولت واشنگتن را به زیر پا گذاشتن قوانین خود به بهانه تغییر رژیم در سوریه متهم کرد.

وی تصریح کرد: «بر اساس قوانین امریکا، برای شما یا من یا هر امریکایی، تأمین هرگونه کمک برای القاعده، داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی غیرقانونی است. اگر ما این قانون را زیر پا بگذاریم، روانه زندان خواهیم شد. این در حالی است که دولت امریکا سال‌هاست این قانون را نقض می‌کند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از متحدان و شرکای گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش ازنظر مالی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و دیگر موارد به‌منظور سرنگونی دولت سوریه حمایت می‌کند.»

دولت امریکا مدعی است که گروه‌های شورشی «میانه‌رو» در سوریه را ازنظر آموزشی و اطلاعاتی موردحمایت قرار می‌دهد، اما مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این کمک‌ها به‌راحتی در اختیار گروه‌های تروریستی مخالف دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، قرار می‌گیرد. در برنامه «د ریپورت» رادیو بی‌بی‌سی 4 که در دسامبر 2015 پخش شد، تصریح شد که بسیاری از این گروه‌های شورشی پس از دریافت آموزش‌های امریکا، ازهم‌پاشیده و یا به گروه‌های تروریستی ملحق شده‌اند.

 اسناد دیپلماتیک افشاشده امریکا از سوی ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که امریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی دست‌کم از سال 2006 برنامه‌هایی به‌منظور گسترش نزاع و جنگ داخلی در منطقه باهدف سرنگونی دولت سوریه داشته‌اند.

حتی رسانه‌های جریان اصلی امریکا نیز مجبور شدند به گسترش روابط میان شورشیان و افراطیان اذعان کنند. نیویورک‌تایمز در ماه نوامبر گزارش داد جبهةالنصره یا هدف جذب کمک‌های بیشتر از دولت امریکا نام خود را به جبهةفتح‌الشام تغییر داد و تا به ظاهر نشان دهد که از القاعده فاصله گرفته است. درنتیجه همان‌طور که وال‌استریت ژورنال در ماه سپتامبر گزارش داد، دیگر گروه‌های شورشی سوریه نیز ابایی از همکاری با القاعده نداشته‌اند وبه‌طور فزاینده‌ای همین روند را ادامه داده‌اند.

گابارد در سخنانش تصریح کرد: «این ائتلاف (جبهةفتح‌الشام) موجب شد تا عبارت "شورشی میانه‌رو" بی‌معنی شود.»

وی در پایان گفت: «ما باید به این کار احمقانه پایان دهیم. ما باید تسلیح تروریست‌ها را متوقف کنیم.»

این طرح گابارد ممکن است با استقبال دولت آتی امریکا روبرو شود. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب آمریکا، ماه گذشته به وال‌استریت ژورنال گفت وی احتمالاً تسلیح معارضان سوری را متوقف می‌کند.

ترامپ گفت: «ما نمی‌دانیم که این افراد (معارضان) چه کسانی هستند.»

به نوشته پرس تی وی، همچنین ازآنجایی‌که ترامپ بارها بر لزوم عادی‌سازی روابط میان امریکا و روسیه تأکید کرده است، حمایت واشنگتن از معارضان سوری احتمالاً جایگاهی در سیاست خارجی دولت جدید امریکا نخواهد داشت.

درعین‌حال کابینه ترامپ مملو از ژنرال‌ها و افرادی است که با صنایع نظامی امریکا ارتباطی نزدیک دارند؛ حال باید منتظر ماند و دید ترامپ چگونه وعده‌های خود در جهت کاهش حضور نظامی امریکا در خاورمیانه را عملی می‌کند./847/ب102/د

ارسال نظرات