۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۴۶۷۹۵۱
یکی از علمای نیجریه:

مکه و مدینه تنها به عربستان سعودی تعلق ندارد

یکی از علمای نیجریه گفت: ما باید به عربستان سعودی بفهمانیم که مکه و مدینه تنها به آن‌ها تعلق ندارد و متعلق به تمام مسلمان‌های جهان است.
مشهد ۲۰۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، شیخ عبدالله خضر هالیرو مارایا از علمای کشور نیجریه در مراسمی به مناسبت شب میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) و در آستانه سال ۲۰۱۷ که مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است به سخنرانی پرداخت و گفت: کلمه مولود دارای دو معنا است، معنای اول محل تولد است و معنای دوم به زمان تولد اشاره دارد.

وی افزود: مسلمانان هر زمان مطلع می‌شوند که به مکه می‌روند بسیار خوشحال می‌شوند اما بعضی از مسلمان‌ها زمانی که سخن از ماه ربیع‌الاول و ولادت رسول خدا (ص) می شود خوشحال نمی‌شوند. دلیل رفتار این افراد چیست؟ امیدواریم و از خداوند می‌خواهیم این افراد همانطور که از رفتن به مکه خوشحال می‌شوند از ولادت رسول خدا (ص) نیز خوشحال شوند.

عبدالله خضر هالیرو مارایا بهترین نعمت‌ها را نعمت وجود رسول خدا (ص) عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند با بخشیدن رسول خدا (ص) به انسان‌ها کرامت و لطف کرده است همانطور که در آیه قرآن کریم می‌فرماید «ما همانا انسان را کرامت بخشیدیم».

وی با بیان شکوه وعظمت حرم امام رضا(ع) تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مدینه وجود دارد این است که ضریح رسول خدا (ص) در اختیار افرادی است که آن حضرت را دوست ندارند اگر ضریح ایشان در شهری مانند مشهد الرضا (ع) بود بسیار باشکوه‌تر از حال حاضر بود.

این عالم نیجریه ای مردم ایران را دوستدار واقعی رسول خدا (ص) دانست و گفت: من با دیدن حرم حضرت رضا (ع) فهمیدم که مردم ایران دوستدار واقعی رسول خدا (ص) هستند. مردم مشهد باید زندگی بسیار مسرت بخشی داشته باشند زیرا در شهری حضور دارند که خانه یکی از نوادگان رسول خدا (ص) است.

وی در ادامه به مشکلات مردم مسلمان جهان اشاره کرد و افزود: بسیار ناراحت کننده است که امروزه پیروان مکتب امام صادق (ع) با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند. حدود یک سال قبل بسیاری از مسلمانان نیجریه از سوی ارتش نیجریه قتل عام شدند بعد از آن کشتار نیز جنازه‌ها به صورت جمعی در خاک شدند و به خانواده‌ها نیز اجازه داده نشد بر بدن شهدا نماز بخوانند.

وی افزود: پس از آن شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش و بسیاری از پیروان ایشان دستگیر و زندانی شدند و تا امروز نیز در بازداشت قرار دارند. متأسفانه ما مسلمان‌ها با یکدیگر اتحاد نداریم و بعضی از مسلمان‌ها غیر از خود، دیگران را کافر می‌دانند.

عبدالله خضر هالیرو مارایا با اشاره به این‌که بعضی از کشورها با وجود مسلمان بودن از غیرمسلمان‌ها اسلحه خریداری می‌کنند، ابراز داشت: بعضی از کشورهای اسلامی به جای رسیدگی به امور مسلمان‌ها از دشمنان اسلام اسلحه می‌گیرند و با این کار خود سود زیادی را نصیب آن‌ها می‌کنند.

وی گفت: من از امام خمینی (ره) بسیار تشکر می‌کنم برای این‌که مفهوم و طرح هفته وحدت را مطرح کردند. این کار باعث ایجاد اتحاد بین مسلمان‌ها خواهد شد. ما نیز باید تمام توان خود را به کار ببریم تا مطمئن شویم طرح و ایده ایشان به درستی انجام می شود. ما باید به عربستان سعودی بفهمانیم که مکه و مدینه تنها به آن‌ها تعلق ندارد و متعلق به تمام مسلمان‌های جهان است.

گفتنی است این مراسم از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در تالار شهر برگزار شد و اجرای این مراسم را روح الله رضوی از کشمیر هندوستان بر عهده داشت و حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به سخنرانی پرداخت. همچنین در پایان مراسم از خانواده شهید وحدت، سردار نورعلی شوشتری تقدیر به عمل آمد./۸۶۲/ب202/د

ارسال نظرات