۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۷۰۱۶۲
مسئول رسانه ای حرکت نُجباء در گفت و گو با رسا؛

پیروزی موصل بسیار نزدیک است/ آزادسازی حلب سیلی محکمی به آمریکایی‌ها بود

عضو ارشد حرکت نُجباء با تاکید بر نزدیک بودن پیروزی الحشد الشعبی در موصل، گفت: آزادسازی حلب سیلی محکم مقاومت اسلامی به جبهه استکبار بود.
سید عبدالفتاح الموسوی، عضو ارشد حرکت نجباء سید عبدالفتاح الموسوی، عضو ارشد حرکت نجباء سید عبدالفتاح الموسوی، عضو ارشد حرکت نجباء سید عبدالفتاح الموسوی، عضو ارشد حرکت نجباء

خبرگزاری رسا ـ‌ گروه بین الملل: نبرد موصل و تلاش ملت عراق برای بازپسگیری آخرین شهر مهم از دست داعش این روزها سوژه اصلی رسانه های منطقه است. بسیج مردمی عراق را میتوان از مهم ترین نهادهای نظامی شرکت کننده در این نبرد دانست. در همین راستا گفت و گویی را با سید عبدالفتاح الموسوی،‌ عضو ارشد حرکت نجباء ترتیب داده ایم. آنچه در ادامه می آید متن این گفت و گو است:

باسلام. ابتدا به عملیات موصل بپردازیم. در یکی دو هفته اخیر اخبار ضد و نقیض بسیاری در رابطه با نبرد موصل منتشر شده است. لطفا آخرین اطلاعات نبرد موصل و اقدامات الحشد اشاره بفرمایید.

ابتدا باید عرض کنم که طیف‌های مختلف مردم عراق در جریان آزادسازی مناطق اشغال شده جان خود را فدای دین و میهن‌شان کردند. البته آنچه در عراق شاهد هستیم بی شک جنگ جهان اسلام با خوارج است که برای همه مسلمانان باید اهمیت داشته باشد. در این بین الحشد الشعبی هم توانست نقش بسیار مهمی را در مرحله اخیر عراق ایفا کند و دستاوردهای بسیاری را کسب کنند. همین موصل که شما به آن اشاره کردید دارای مساحت بسیار بزرگی است که عملیات آزادسازی آن دشواری های خاص خود را داشت.

در رابطه با موصل هم تاکنون بخش‌های وسیعی از این شهر آزاد شده و عملیات به حسب جدول بندی زمان در حال طی شدن است. تنها مناطق مرکزی موصل در دست داعش است که آن هم در روزها و هفته های آینده آزاد خواهد شد. شما شک نداشته باشید که پایان عملیات موصل و پیروزی ملت عراق بر داعش در موصل بسیار نزدیک است. بسیج مردمی عراق در این عملیات هم مانند عملیات قبلی توانست دستاوردهای خیره کننده ای را از خود به جای بگذارند.

الموسوی:‌ الحشد بعد از آزادسازی موصل به قوت خود باقی خواهد ماند
رسا ـ این روزها دشمنان مقاومت اسلامی همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا به موجودیت بسیج مردمی عراق پس از آزادسازی موصل پایان دهند. به نظر شما این امر امکان پذیر است؟

ببینید اغلب جنبش‌های مقاومت اسلامی عراق پیش  از پیدایش داعش تاسیس شدند و سابقه برخی از آنها به قبل از سرنگونی حزب بعث و برخی دیگر پس از آن باز می‌گردد. بدین معنا که گروه‌هایی برای مقاومت در برابر حزب بعث و اشغالگران آمریکایی به مقاومت پرداخته بودند. اما نقطه عطفی که موجب شکل‌گیری الحشد الشعبی شد فتوای مرجعیت بود. لذا بسیج مردمی عراق بعد از پایان اشغالگری داعش به محاق نخواهد رفت بلکه به حراست از عراق ادامه خواهد داد. در این راستا هیچ نهاد بالادستی هم وجود ندارد که بتواند بسیج مردمی را منحل اعلام کند چرا که الحشد الشعبی با رای پارلمان عراق تبدیل به جزئی رسمی از ساختار نظامی عراق شد.

شما توجه داشته باشید افراد یا تریبون‌هایی که خواستار انحلال الحشد الشعبی هستند به چه کشورهایی وابسته هستند. اغلب این کشورها یا نسبت به موصل چشم طمع دارند یا خودشان حامی داعش بوده اند. انحلال الحشد الشعبی توهم کشورها و گروه‌های حامی تروریسم است که هرگز رنگ واقعیت نمی گیرد.

 

الموسوی: حضور پررنگ اهل تسنن در الحشد الشعبی
رسا ـ چرا برخی از سیاستمداران و اصحاب رسانه عراقی مدام در رسانه های عربی به تضعیف بسیج مردمی عراق می پردازند. آیا آنها به نمایندگی از اهل سنت این سخنان را مطرح میکنند یا صرفا سخن گویان محور سعودی هستند؟

اغلب مخالفان سیاسی الحشد الشعبی دارای رویکرد طایفه ای و مذهبی هستند. توصیف بسیج مردمی عراق به "صفوی‌ها" و استفاده از تعابیری از این دست در گام نخست ماهیت گویندگانش را مشخص می‌کند. اساسا الحشد الشعبی یک نهاد شیعی نیست که برخی بخواهند آن را ارتش مذهبی بخوانند. اتفاقا تا کنون شمار زیادی از فرزندان عشایر اهل تسنن عراق به این مجموعه نظامی پیوسته و در برابر تکفیری‌ها جنگیده اند. اهل سنت دوش به دوش شیعیان در برابر دواعش جنگیدند و ابدا نمی‌توان الحشد الشعبی را حامی شیعیان دانست بلکه این منظومه حامی عراق است. همانگونه که پیشتر هم اشاره کردم از گردان‌های شیعه و سنی تشیکل می‌شود.

از سوی دیگر هرگز نمی‌توان شخصیت‌های مخالف الحشد که بیشتر بوق‌های رسانه ای هستند را نماینده اهل سنت دانست. حتی در میان اهل سنت اینها اقلیت را تشکیل می‌دهند و اگر سوابقشان مورد بررسی قرار گیرد می‌بینیم که بسیاری از تحرکات علیه دولت مرکزی را خودشان مدیریت کرده اند. توده اهل سنت هم به خوبی فهمیده اند که برخی از سیاستمداران منسوب به آنها صرفا مصلحت خودشان و برخی کشورهای خارجی را دنبال می‌کنند و جز حضور داعش در عراق ارمغانی برای آنها نداشته اند.

رسا ـ آنها مدعی میشوند که الحشد تنها مدافع شیعیان است.

کسی نمی تواند منکر آن شود که الحشد الشعبی در وهله اول عراق را از تهدیدهای داعش نجات داد. چیزی نمانده بود که بغداد به دست جنایتکاران داعش سقوط کنند که از قتل عام مردم هیچ ابایی ندارند. اغلب مناطقی هم که مجاهدان الحشد در آن با داعش جنگیدند مناطق اهل سنت بود. آنها خون و جانشان را فدای وطن، ناموس و دین شان کردند. نبرد این نیروها در موصل، تکریت، رمادی و فلوجه در واقع دفاع از کودکان و زنان و غیرنظامیان این مناطق بوده است.  

الموسوی: بسیج مردمی اجازه تقسیم عراق را نخواهد داد
رسا ـ به طور مشخص پس از آزادسازی موصل یکی از تهدیدهای جدی که عراق با آن مواجه است خطر تقسیم و تجزیه است. موضع الحشد الشعبی در قبال این مساله چیست؟

پروژه تقسیم عراق ابدا پروژه جدیدی نیست. از زمانی که آمریکایی‌ها عراق را اشغال کردند تجزیه کشور را در دستور کار خود قرار داند و بر این مبنا اقدامات خود را صورت دادند. مفکران زیادی در این باره صحبت کرده اند و همگی تاکید داشتند که پروژه تقسیم جهان اسلام یک پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی که تلاش دارد هیچ دولت و ارتش قدرتمندی در منطقه باقی نماند.

تجزیه عراق بر مبنای تقسیم بندی قومی و طایفه ای یک تهدید جدی برای عراق است اما دلسوزان عراق هرگز اجازه اجرای این توطئه‌ها را نخواهند داد. نیروهای الحشد الشعبی حتما جلوی این پروژه ایستادگی می‌کنند و به هیچ کس اجازه تقسیم عراق را نمی‌دهند. بسیج مردمی عراق به ویژه پس از آزادسازی موصل همه تلاش خود را معطوف وحدت ملت عراق می‌کند. شیعه و سنی و مسیحی عراق کرد و ترکمان و عرب عراق باید در کنار یکدیگر زندگی کنند و یک کشور قدرتمند و باعزت را ایجاد کنند.

الموسوی: داعش بلای جان ترکیه و عربستان می شود
رسا ـ در یکی از خطبه های جمعه موصل،‌ خطیب جمعه داعشی کشورهای حاشیه خلیج فارس را متهم به خیانت کرده و گفته که داعش در آینده آنها را مورد هجوم قرار خواهد داد. آیا این بدین معنا است که حامیان تکفیری ها امروز با خطر مواجه هستند؟

بله، صد در صد همینگونه است. سال‌هاست عقلای جهان اسلام تاکید می‌کنند حمایت از تکفیری‌ها و تروریسم باعث پشیمانی حامیان آن خواهد شد. امروز ما مصداق‌های این مساله را در منطقه مشاهده می‌کنیم. دولت‌هایی که به استفاده ابزاری از تروریسم برای سرنگون کردن حکومت دمشق و مشکل تراشی برای بغداد برآمدند امروز خود با انفجارهای تروریستی مواجه شدند. داعش پروژه‌ای استکباری با ایادی ترکیه و عربستان است. همین امروز هم داعش بلای جان ترکیه و عربستان شده و اظهاراتی از این نوع از سوی خطبای جمعه دواعش در موصل عجیب نیست.

منظومه فکری تکفیری‌ها به گونه ای است که جز کشتار و تخریب دستاوردی ندارد. آنها روزی با دشمنان خود می‌جنگند و روزی دیگر علیه دوستان دیروز خود سلاح میکشند. کسی که در خانه خود یک حیوان درنده تربیت می‌کند هر روز باید منتظر باشد تا آن حیوان به او صدمه بزند. زمان نشان خواهد داد که حامیان داعش، جبهه النصره و سایر گروه‌های تکفیری چه اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند.

رسا ـدستاوردهای محور مقاومت اسلامی به عنوان یک جبهه واحد را در سوریه و عراق به ویژه در سال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

استراتژی مقاومت یک استراتژی اعتقادی ـ سیاسی است که با در نظر گرفتن شرایط دوران کنونی طراحی شده است. خاستگاه مقاومت اسلامی به امام حسین (ع) و قیام او در برابر باطل باز می‌گردد. مقاومت اسلامی در هر دوره ای در برابر ظلم و ظالمان ایستادگی می‌کند.

آزادسازی حلب و دستاوردهای موصل سیلی محکمی به آمریکایی ها و غربی ها در روزهای اخیر بوده است. هر چقدر هم که آنها توطئه‌های مختلفی را طراحی  و پول‌های هنگفت هم خرج کنند اما در میان مسلمانان مردمی وجود دارند که با ایستادگی خود همه این توطئه ها را خنثی می‌کنند. آنچه در مدت اخیر در منطقه رخ داد نقطه عطفی خواهد بود که بعدها ماهیت آن روشن تر خواهد شد. دستاوردهای مقاومت توطئه های دور و دراز استکبار را خنثی و تصویری ذلیلانه از آنها ارائه می‌کند./983/ب913/ک

 

ارسال نظرات