۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۴۷۵۱۲۹

اعتراض فعال حقوق بشری علیه کارشکنی مقامات نیجریه در آزادی شیخ زکزاکی

حقوقدان و فعال حقوق بشری با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر محاکمه عاملان حمله به رهبر شیعیان نیجریه، تاکید کرد: مقامات ایالت 'کادونا' مجرم هستند و باید به اتهامات آنها رسیدگی شود.
شیخ زکزاکی

به گزارش خبرگزاری رسا، 'فمی فالانا' حقوقدان و فعال حقوق بشری با صدور بیانیه ای گفت: مقامات ایالت کادونا به اتهام کمک به ارتش نیجریه و نیز عدم صدور کیفرخواست برای متهمان حمله به خانه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه مجرم هستند و باید محاکمه شوند.

اظهارات این حقوقدان در حالی است که شمار زیادی از شیعیان نیجریه در اعتراض به ممنوعیت اجتماعی و نیز پیگیری خواسته قانونی خود، در مناطق گوناگون به ویژه در شهر 'کادونا' (مرکز ایالت کادونا) و در نزدیکی شهر 'زاریا' علیه دولت این کشور تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کرده بودند.

ارتش نیجریه در تاریخ 14 دسامبر 2015 رهبر شیعیان نیجریه را پس از زد و خورد خونبار با اعضای جنبش وی بازداشت کرد.

دست کم 347 نفر از اعضای جنبش شیخ زکزاکی در حمله ارتش نیجریه کشته شدند.

این در حالی است که اعتراضات نهادهای حقوق بشری به رفتار غیرانسانی ارتش و نیروهای امنیتی نیجریه با شمار زیادی از شیعیان این کشور و تداوم سیاست های ضد مذهبی دولت نیجریه، شدت یافته است.

براساس اعلام رسمی دادگاه نیجریه، پلیس این کشور موظف است مقدمات آزادی شیخ زکزاکی و همسر وی را فراهم و نسبت به انجام اقدامات مقتضی کوتاهی نکند.

به نوشته ایرنا، مقامات جنبش اسلامی نیجریه در تلاش برای رایزنی های سیاسی با مقامات دولتی با هدف اجرای سریع حکم قضایی آزادی رهبر شیعیان نیجریه هستند.

براساس اعلام کارشناسان جهان تشیع، هدف ارتش نیجریه پس از دستگیری شیخ زکزاکی، نابودی حرکت اسلامی در شهرهای مختلف این کشور است./982/ب103/د

ارسال نظرات