۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۷۷۲۹۷
از سوی انتشارات علامه عسکری؛

کتاب «سقیفه» اثر علامه سید مرتضی عسکری به چاپ یازدهم رسید

کتاب «سقیفه» نوشته علامه سید مرتضی عسکری از سوی انتشارات علامه عسکری به چاپ یازدهم رسید.
کتاب سقیفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «سقیفه» نوشته علامه سید مرتضی عسکری از سوی انتشارات علامه عسکری به چاپ یازدهم رسید.

بر اساس این گزارش، این کتاب از مقدمه ناشر، مقدمه مؤلف و پیشگفتار و 12 فصل تشکیل شده است که عناوین آن در ذیل تقدیم خوانندگان می‌شود:

پی‌ریزی سقیفه در زمان حیات پیامبراکرم(صلی‌الله علیه و آله)، چگونگی برپایی سقیفه، نظر و داوری صحابه پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) درباره بیعت با ابوبکر، نحوه برخورد دستگاه خلافت با مخالفان خارج از مدینه، نحوه برخورد دستگاه خلافت با مخالفان داخل مدینه، جنگ اقتصادی با اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) در بستر بیماری، وضع سرزمین‌های اسلامی و عملکرد ائمه(علیهم‌السلام)، وصیت ابوبکر و خلافت عمر، وضع حکومت در زمان عمر، دوران خلافت عثمان، قیام مردم بر علیه عثمان و نقش علی(علیه‌السلام) در اصلاح بین دو طرف.

در مقدمه مؤلف آمده است: این کتاب، در اصل، سخنرانی‌هایی بوده که در مجالس عزاداری محرّم و صفر سال 1419 هجری قمری ایراد شده بود؛ و پس از پیاده‌کردن سخنرانی‌های ضبط شده بر نوارهای کاست توسط دو تن از شیعیان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که نخواستند نامشان در مقدمه ذکر شود، جناب آقای دکتر مهدی دشتی، زحمت تدوین و تحقیق مستندات آن را بر عهده گرفتند و اکنون آماده چاپ شده است.

سقیفه، در لغت عرب، به معنی سایبانی است که شیوخ عرب را مهمان خانه‌ای بوده است که افراد قبیله نیز در آن جمع می‌شدند و درباره همه امور قبیله گفت‌وگو می‌کردند.

انصار پیامبر اکرکرم(صلی‌الله علیه و آله)، از دو قبیله اوس و خزرج بودند که هر دو قبیله، در اصل، از اهل یمن بودند؛ و اجداد ایشان برای درک حضور پیامبر خاتم(صلی‌الله علیه و آله) و یاری حضرتش به مدینه آمده بودند.

سقیفه مشهور در تاریخ، محل اجتماع قبیله خزرج از انصار در مدینه بوده است، و رییس ایشان سعد بن عباده بوده که برای بیعت با او پس از وفات پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) در اجتماع کرده بودند؛ در حالی که جسد مبارک آن ضرت بین خاندانش بود و مشغول غسل دادن جسد مطهّر حضرتش بودند؛ چون خبر اجتماع سقیفه به گروه پیرو ابوبکر و عمر رسید ایشان را نیز با سرعت به اجتماع سقیفه ملحق شدند.

آثار اجتماع سقیفه

در اثر اجتماع در آن سقیفه، شریعت اسلام، پس از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله) دگرگون شد!

در اثر سقیفه، تاریخ اسلام، دگرگون شد.

در اثر سقیفه، به دَرِ خانه فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) آتش بردند و شد آن‌چه شد.

در اثر سقیفه، شمشیر ابن ملجم، بر فرق امیر‌المؤمنین(علیه‌السلام) فرود آمد.

در اثر سقیفه، امام حسن(علیه‌السلام)، با زهر شهید شد.

در اثر سقیفه، امام حسین(علیه‌السلام) شهید شد و زینب(سلام‌الله علیها) و دیگر دختران پیامبر(صلی‌الله علیه‌ آله) اسیر شدند.

در اثر آن سقیفه، مسیر تاریخ بشریت، دگرگون شد.

اثر سقیفه، از آن روز تا کنون و تا ظهور حضرت مهدی موعود(عجل‌الله تعالی فرجه) ادامه دارد!!.

و امروز پیروان و عاشقان امام علی(علیه‌السلام) و دیگر ائمه هدی، آرزومندند که با ظهور حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه، ماهیت سقیفه را برملا نموده و انتقام اجداد طاهرینش را از بانیان و گردانندگان آن اجتماع شوم بگیرد.

همچنین در بخش حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) می‌خوانید: حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) بیمار شد. اولین کسی که به عیادت آن حضرت آمد أمّ سَلَمه بود. گفت: ای دختر رسول خدا، شب را چگونه صبح کردی؟ فرمود:

حزن و اندوه قلبم را فرا گرفته، به‌سبب از دنیا رفتن پیامبر و ستمگری به وصیّ پیامبر، حجاب علی را هتک کردند[کنایه است از جسارت به حضرت زهرا(سلام‌الله علیها)]؛ همان‌که امامتش را غصب کردند، بر خلاف آن‌چه که خدا در قرآن نازل کرده و پیانبر در سنت خود بیان فرموده بود.

سبب این کار کینه‌هایی بود که از بدر (از علی) به دل داشتند و انتقام و طلب خون‌هایی که در اُحد ریخته بود. این منافقان دشمنی علی را در دل‌هایشان پنهان داشتند و آن‌گاه که خلافت را گرفتند و به هدف رسیدند، یکباره، ابر اهلِ شقاق بر ما باریدن گرفت و بلا بر ما فرو ریخت. بندکمان ایمان از سینه‌های آنان برید و آن‌چه دلهایشان می‌خواست، به‌سبب غرور دنیا به ما آزار کردند. این‌ها همه به‌ جهت آن بود که علی پدران آنان را در نبرد‌های سخت و در منازل شهادت کشته بود.

گفتنی است، کتاب «سقیفه» نوشته علامه سید مرتضی عسکری از سوی انتشارات علامه عسکری با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 6000تومان در 271 صفحه به چاپ یازدهم رسیده است./841/ن602/ق

ارسال نظرات