۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۰۹۴۱

بزرگداشت «مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام» در کويت

هم‌انديشي بزرگداشت «مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال 2017»، به همت رايزني فرهنگي کشورمان در کويت برگزار شد.
کويت

به گزارش خبرگزاری رسا، هم‌انديشي بزرگداشت مشهد پايتخت فرهنگي جهان اسلام به همت رايزني فرهنگي کشورمان و با همکاري انجمن دوستي ايران و کويت، به مناسبت سي‌و شتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با حضور جمع کثيري از نخبگان فرهنگي، شخصيت‌هاي اجتماعي و دانشگاهي و نايب‌رئيس و اعضاي انجمن دوستي ايران و كويت، در تالار رايزني فرهنگي كشورمان برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت انتخاب شهر مقدس مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، عليرضا عنايتي، سفير کشورمان در کويت گفت: مناسبت فرخنده‌اي است که امروز با حضور شما انديشمندان و ادباي کشورهاي عربي مراسم انتخاب شهر مقدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام را جشن مي‌گيريم.

وي افزود: انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام از سوي سازمان اسلامي آموزشي، علمي و فرهنگي (آيسيسکو) ناشي از تاريخ سراسر افتخار اين شهر است که صدها تن از علما، انديشه‌وران و متفکران جهان اسلام را پرورش داد و همين دانشمندان بودند که سنگ بناي تمدن شکوه‌مند اسلامي را بنيان نهادند.

عنايتي افزود: مشهد پايتخت خراسان بزرگ که روزي شامل سمرقند، مرو، هرات، بخارا و نيشابور، بود و بزرگ‌ترين علماي تشيع و تسنن در اين سامان چشم به جهان گشودند؛ بگونه‌ا‌ي كه اکثر نويسندگان صحاح سته که مهم‌ترين و معتبرترين کتب حديث نزد اهل سنت را گردآوري کردند، در اين منطقه متولد شدند.

سفير کشورمان افزود: امروزه مشهد با داشتن ده‌ها حوزه علميه و مراکز دانشگاهي معتبر به عنوان يکي از شهرهاي توليد علم و دانش در جهان اسلام به شمار مي‌آيد و با داشتن حرم مطهر ثامن‌الحجج (ع) و ده‌ها جاذبه‌هاي سياحتي و مراکز رفاهي، سالانه پذيراي بيش از 20 ميليون زائر و گردشگر از کشورهاي مختلف اسلامي است.

در ادامه اين مراسم کافيه رمضان، عضو انجمن دوستي ايران و کويت و رييس هيأت امناي شوراي ملي فرهنگي عربي نيز در سخناني ضمن عرض تبريک انتخاب شايسته مشهد به عنوان پايتخت فرهنگي و معنوي جهان اسلام، به تاريخ پربار علمي اين شهر اشاره و خواهان گسترش ارتباط کويت با اين شهر مقدس شد.

علامه شيخ مرتضي فرج، از علماي برجسته کويت، از ديگر سخنرانان اين سمينار بود که به نقش علماي خراسان در بالندگي و تبلور تمدن اسلامي اشاره و تأکيد کرد: اهميت شهر مقدس زماني به اوج رسيد که جسد شريف امام علي بن موسي الرضا (ع) در آن به خاک سپرده شد و همين امر باعث جذب هزاران تن از شيفتگان ولايت و امامت به اين شهر شد.

فيصل طه، دانشمند مصري و استاد تاريخ اسلامي دانشگاه‌هاي مصر و کويت هم با ارايه پژوهشي تحت عنوان نقش علماي خراسان در تمدن اسلامي در قرن‌هاي چهارم و پنجم هجري به تشريح و نقد و بررسي مهم‌ترين شخصيت‌هاي علمي خراسان در زمينه‌هاي طب، داروسازي، علوم طبيعي، ادبيات و هنر پرداخت.

وي گفت: رشد حرکت ترجمه آثار علمي و برگزاري مجالس بحث و مناظره ادبي و فقهي ميان انديشمندان مسلمان از ويژگي اين شهر در طول قرن‌هاي متمادي بوده است.

در پايان خالد الصالح، عضو انجمن نويسندگان و روزنامه‌نگاران کويت نيز در بياناتي به تشريح اهميت مشهد و ضرورت تلاش براي نمايان کردن ظرفيت‌هاي علمي و فرهنگي و مذهبي اين شهر مقدس همزمان با انتخاب آن به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام پرداخت./982/ب102/د

ارسال نظرات