۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۴۸۵۷۹۷
عطوان:

ترامپ باج خواهی در قبال حمایت از کشورهای عربی را آغاز کرده است

سردبیر رأی الیوم در واکنش به خبری مبنی بر درخواست دونالد ترامپ از کویت برای پرداخت 9 میلیارد دلار به عنوان هزینه آزادی این کشور از چنگ عراق در سال 1991 نوشت: این یعنی اینکه دولت جدید امریکا باج خواهی و مطالبه هزینه های حمایتی آمریکا از کشو ر های عربی را آغاز کرده است و ترامپ مجانی کولی نخواهد داد.
عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان سردبیر و تحلیلگر مشهور عرب گفت: در حالی که در کنفرانس سالیانه مرکز پژوهش های دفاعی و تحلیل ها در دهلی نو برای سخن گفتن درباره کتابش 'Islamic State the Digital Caliphate (دولت اسلامی، خلافت دیجیتال) شرکت دارد به نقل از منابع دیپلمات شرکت کنننده در این کنفرانس افزود: اگر این خبر درست باشد که بر زبان یک مسوول دیپلمات بلندپایه جاری شد مبنی براینکه «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا از کویت خواسته که 9 میلیارد دلاری را که به عنوان فاکتور آزادی این کشور و بیرون کردن نیروهای عراقی از کویت در سال 1991 آمده را بپردازد؛ این یعنی «قبض های» مشابه دیگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس فرستاده شده است و این کار به مثابه عملی کردن تهدیداتش است که از این کشورها خواسته است که بهای حمایت ایالات متحده آمریکا از آنها را بپردازند.

عطوان گفت: ترامپ این درخواست را طی مکالمه تلفنی با شیخ«صباح الاحمد» امیر کویت فاش کرده است. علی رغم اینکه امیر کویت با وی بر سر اینکه کویت به مانند همه کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر،تمام طلب های واشنگتن را به خزانه این کشور واریز کرده است اختلاف دارد؛ طلب هایی که نزدیک به صد میلیارد دلار تخمین زده می شود ولی ترامپ بر پرداخت 9میلیارد دلار اصرار کرد؛ امری که امیر کویت را نگران کرده است.

سردبیر روزنامه رای الیوم ادامه داد که هنوز مشخص نیست که ترامپ سه هفته پیش از ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و شیخ«محمد بن زاید»ولیعهد ابوظبی نیز مبلغ های مشابهی را خواسته است یا نه؟ لیکن همه نشانه ها حکایت از آن دارد که ترامپ این موضوع را با آنها مطرح کرده است و از جمله شواهدی که این نتیجه گیری را مورد تاکید قرار می دهد این است که «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان بلافاصله پس از مکالمه تلفنی از عزم کشورش برای سرمایه گذاری در بخش«نفت صخره ای» در ایالات متحده خبر داد.

همچنین ترامپ در یک مصاحبه رسانه ای تاکید کرد که کشورهای حاشیه خلیج فارس به جز پول هیچ چیزی ندارند و بقای آنها به لطف ایالات متحده آمریکاست و این هم اوج وقاحت اش را و هم اوج گروکشی را بازتاب می دهد.

وی افزود: همان منابع دیپلماتیک که در حاشیه کنفرانسی در نیودهلی با آنها دیدار داشتم گفتند که این قابل توجه است که 'مایکل پومپیو' رییس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکایی طی سفرش به عربستان سعودی در ده روز پیش فقط با شاهزاده «محمد بن نایف»ولیعهد و وزیر کشور عربستان دیدار کرد و با ملک سلمان پادشاه عربستان و پسرش شاهزاده«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد دیداری برگزار نکرد؛ امری که این گونه تفسیر شد که دولت ترامپ از ولیعهد به دلیل نقش برجسته اش در مبارزه با تروریسم حمایت می کند.

چه بسا اهتمام و توجه آمریکا به شاهزاده بن نایف به این بر می گردد که واشنگتن به این نتیجه رسیده است که گروه القاعده با قدرت از یمن به جزیرة العرب بازگشته امری که نیازمند هماهنگی گسترده تر با نهادهای امنیتی عربستان دارد که روی اریکه آن شاهزاده بن نایف تکیه زده است و مهارتی در مبارزه با گروه القاعده به مدت دو دهه دارد.

به نوشته ایرنا، عطوان گفت: شانس بقای ترامپ در کاخ سفید پس از برکناری دو مسوول مهم در دولتش به دلیل تماس آنها با سفارت روسیه در واشنگتن یعنی «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی و «جف سشنز» وزیر دادگستری و امضای قانون مهاجرت جدید از سوی وی که نام عراق را از فهرست کشورهایی که مرزهای کشورش را به روی آنها به مدت هفت ماه می بندد برداشته شد، روز به روز کمتر می شود و چه بسا به مجبور کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پرداخت قبض وعده ها برای بازگرداندن زیر ساخت های آمریکایی که میلیاردها دلار هزینه دارد، منجر شود.

وی افزود:«سرگئی لیسیلیاک» سفیر روسیه در واشنگتن نقش بزرگی در سرنگونی وزرای ترامپ یکی پشت سر دیگری بازی کرد و برخی از منابع روسیه ای که در کنفرانس یاد شده شرکت کردند به من گفتند که وی دیپلمات حرفه ای است و عضو هیچ دستگاه امنیتی روسی نیست و چه بسا مسوولان آمریکایی دیگری را از جمله خود ترامپ را در آینده نزدیک به دلیل تماس ها و دیدارها با«تاجران»دولت کنونی و نیز به دلیل اطلاعات خطرناکی که از آنها دارد از جمله پرونده های شخصی و تجاری شان، سرنگون کند.

عطوان در پاین گفت: این سفیر روسیه قطعا وارد تاریخ سیاسی و دیپلماتیک می شود و تعجب نمی کنیم اگر مقام مهمی را در دولت روسیه به عنوان پاداشش به دلیل نفوذ و دستاوردهایش در پایتخت آمریکا از آن خود کند./982/ب102/د

ارسال نظرات