۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۶۵۱۳

چالش قضایی فرمان ترامپ در چند ایالت آمریکا

چند ایالت آمریکا خواستار لغو فرمان «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور آمریکا برای منع سفر شهروندان ایران و پنج کشور دیگر شده‌اند.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، فرمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا، با دادخواست قضایی در چند ایالت مختلف این کشور ازجمله هاوایی، واشنگتن، نیویورک و اورگون به چالش کشیده شده است.

ترامپ روز دوشنبه (۱۶ اسفند ۱۳۹۵) در فرمان اجرایی ثانوی خود، صدور روادید جدید برای اتباع ایران، سوریه، یمن، لیبی، سومالی و سودان را به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد.

رییس‌جمهور آمریکا در فرمان اول که در ابتدای ریاست جمهوری‌ خود آن را امضا کرد و با مخالفت و اعتراضات گسترده مواجه شد، عراق را نیز در فهرست کشورهای محروم از روادید آمریکا، قرار داده بود.

درخواست لغو فرمان اول ترامپ با تأئید یکی از قضات فدرال آمریکا به حال تعلیق درآمد و اگر دادخواست و اقدام قضایی اخیر ایالات مختلف آمریکا نیز با موفقیت همراه شود، برای بار دوم فرمان اجرایی ترامپ تعلیق خواهد شد.

در فرمان اخیر رییس‌جمهور آمریکا، همچنین برنام مهاجرت آمریکا ‌به حالت تعلیق درآمده است.

روز چهارشنبه، دریک واتسون، یکی از قضات منطقه‌‎ای فدرال آمریکا در ایالت هاوایی، در نخستین اقدام قضایی علیه فرمان دوم ترامپ، محرومیت و منع سفر شهروندان شش کشور به آمریکا را بار دیگر به چالش کشید.

دادستان‌های ایالت هاوایی در درخواست خود گفته‌اند که منع ورود مسلمانان در فرمان جدید مطرح شده و به این ترتیب، خلاف قانون است.

روز پنج‌شنبه، چند ایالت دیگر نیز در این چالش قضایی، به هاوایی پیوستند. ایالت واشنگتن اعلام کرد دستور تغییریافته ترامپ با «مذمت اسلام» همراه بوده و قانون اساسی این کشور را نقض می‌کند.

باب فرگوسن، دادستان کل این ایالت، گفته است در دستور جدید ترامپ همچنان موارد خلاف قانون به چشم می‌خورد.

به نوشته ایکنا، ترامپ جمعه (۸ بهمن ۱۳۹۵)، یک هفته پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود، با امضای یک فرمان حکومتی، ورود اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی به آمریکا را به مدت ۹۰ روز ممنوع کرد و «برنامه پذیرش پناهجویان» را در آمریکا به مدت ۱۲۰ روز به حالت تعلیق درآورد.

این فرمان اعتراضات گسترده و هرج‌ و مرج در فرودگاه‌ها را در پی داشت و با دست‌کم ۲۴ دادخواست قضایی در سراسر آمریکا مواجه شد./982/ب102/د

ارسال نظرات