۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۹۰۷۵۳

افزایش اسلام‌هراسی در رسانه‌های چین

با افزایش حملات تروریستی در جهان و درگیری‌های جدایی‌طلبان استان «سین‌کیانگ»، اسلام هراسی و اسلام ستیزی در کشور چین روند صعودی دارد.
چین

به گزارش خبرگزاری رسا، به گفته کارشناسان، خصومت علیه مسلمانان و اسلام‌هراسی در رسانه‌های چین با افزایش حملات تروریستی در جهان و درگیری‌های جدایی‌طلبان استان «سین‌کیانگ» روند صعودی دارد.

مسجد شهر «هفئی» چین، اخیرا با برگزاری نشستی افزایش جنبش ضد اسلامی رسانه‌های چین را مورد بررسی قرار داد که در آن به نمونه‌هایی مانند انتشار ویدئویی از یک دختربچه مسلمان در یکی از مهدکودک‌های استان «گانسو» چین درحال قرائت قرآن و واکنش مقامات استان مسلمان‌نشین «گانسو» اشاره شد.
نمونه دیگر صنعت حلال در چین است که به مباحثی مانند نفوذ اسلام در دولت چین منجر شد.

برنامه مدیریت مواد غذایی حلال در چین از سال 2002 پس از تصویب دولت به اجرا گذاشته شد اما به اندازه كافی پیگیری نشد و گستردگی لازم را نداشت كه همین موضوع باعث اعتراض مسلمانان شده است.

حملات تروریستی در دنیا و ناآرامی‌های منطقه سین‌کیانگ نیز بهانه‌ای برای افزایش حرکت ضد مسلمانان در رسانه‌های چین شده است.

پس از حملات یازده سپتامبر در آمریکا، چین تلاش کرد تا با هم‌نوایی با آمریکا در جنگ با تروریسم فشار مضاعفی بر گروه‌های جدایی‏‌طلب «اویغور» در استان «سین‌کیانگ» وارد کند.

در این راستا چین و رسانه‌های دولتی این کشور از گروه‌های جدایی‌طلب این کشور با نام تروریست یاد می‌کند.

این در حالی است که درگیری در منطقه و استان خودمختار سین‌کیانگ چین از سال‌ها قبل جریان دارد.

در واقع سین کیانگ با ویژگی‌های امروزی، در سده هجدهم وارد امپراتوری چین شده و به پاره‌ای از خاک چین تبدیل بدل شد اما در 120 سال گذشته بیش از صد قیام بر ضد چین صورت گرفته است. 

به گفته کارشناسان خصومت علیه مسلمانان از زمانی عمیق‌تر شده است که دولت چین به مسلمانان و سیاستمداران مسلمان اجازه حضور در رسانه‌ها را نداده و در عوض اظهارات ضد اسلامی و ترویج اسلام‌هراسی از سوی رسانه‌ها را آزاد گذاشته است.

در سال 2014 «الهام توتی»، اندیشمند مسلمان اویغوری وب سایتی را برای بحث در مورد تنش‌های قومی در پکن راه‌اندازی کرد که از سوی دولت چین به سال‌ها زندان به جرم جدایی‌طلبی محکوم شد./847/ب102/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات