۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۴۹۰۷۶۸

ترکیه درپی رهبری امنیتی و سیاسی در آسیای مرکزی است

ترکیه با حمایت از جنگجویان ایغوری در سوریه به دنبال تحقق اهداف خود از جمله سودای رهبری امنیتی و سیاسی در آسیای مرکزی است.
مسلمانان اویغور در چین

به گزارش خبرگزاری رسا، ترکیه با سرمایه گذاری از جنگجویان ایغوری که در خاک سوریه مستقر شده اند، در صدد تحقق اهداف مورد نظر خود  از جمله رهبری امنیتی و سیاسی در آُسیای مرکزی است.

در این میان نکته قابل توجه اینکه تبدیل شدن سوریه و عراق به آهنربایی برای جذب عوامل تروریستی از سراسر نقاط دنیا اتفاقی نبود بلکه ناشی از تلاش سرویس های اطلاعاتی جهانی و منطقه‌ای برای غرق کردن سوریه و عراق در جنگجویان خارجی بود.

در شرایطی که سرویس های اطلاعاتی اروپا عبور به اصطلاح «جهادی ها» از اروپا را به شرق تسهیل می کردند تا از آنان خلاص شوند، نقش سرویس اطلاعاتی ترکیه در جذب این افراد و استقرار آنان در سوریه و عراق متمرکز شد تا از این طریق بتواند به هدفی که از دهه نود در صدد تحقق آن است یا همان ایفای نقش اصلی سیاسی- امنیتی در آسیای مرکزی را عملی سازد.

سرمایه گذاری ترکیه بر اقلیت ایغوری چین

این رویکرد زمانی شکل واضح تری به خود گرفت که ترکیه در صدد نواختن بر ساز اقلیت های ترکمن بر آمد و تلاش کرد بازوهای تروریستی را تشکیل دهد و استفاده از آنان به اقدامات تحریک آمیز علیه بسیاری از کشورهای کوچک و بزرگ شرق دست بزند از جمله اینکه تلاش کرد با حمایت از جنبش های تروریستی چچنی در روسیه و حمایت از «جنبش استقلال ترکستان شرقی» در چین که به دنبال استقلال اقلیت ایغور از دولت مرکزی چین است، این اهداف را عملی کند.

در همین ارتباط روزنامه یدیعوت آحارانوت رژیم صهیونیستی اخیرا فاش کرد که گزارش مرکز مطالعات سیاسی وزارت خارجه این رژیم از حضور حدود سه هزار تروریست چینی متشکل از ایغورها در سوریه حکایت دارد و این افراد در کنار گروههای تروریستی به ویژه جبهه النصره و داعش و حزب اسلامی ترکستانی می جنگند.

البته این گزارش موضوع جدیدی نداشت جز اینکه به همکاری نظامی و امنیتی پیگیر نهادهای امنیتی چین و سرویس های امنیتی سوریه اشاره داشت و اینکه چین به منظور مبارزه با گروههای تکفیری به ویژه گروههایی که تابعیت و اصلیت چینی دارند، در صدد تقویت حمایت نظامی از ارتش سوریه است، زیرا پکن این گروهها را خطری برای آینده خود به ویژه در ایالت شینگ جیانگ می داند.

هرچند بر اساس برخی گزارش ها تعداد ایغورها در سوریه بیش از پنج هزار نفر اعلام شده است، اما به دست آوردن آمار دقیق جنگجویان ایغوری در سوریه کار آسانی نیست.

تمرکز ایغورها در ادلب

در این میان برخی اطلاعات موجود حاکی از این است که تعداد زیادی از ایغورها به جبهه النصره و داعش پیوسته اند و نیز به صف حزب اسلامی ترکستانی ملحق شده اند و در پایگاههای ویژه خود در استان ادلب متمرکز هستند و آمار آنان در این استان حدود سه هزار نفر برآورد شده است.

علاوه بر این جنگجویان ایغوری که خانواده های خود را به سوریه آورده اند در برخی روستاهای ادلب به ویژه روستای جبل السماق ساکن شده اند زیرا اهالی این روستا از آنجا بیرون رانده شده و دارایی هایشان به دست النصره و حزب ترکستانی مصادره شده است.

اما ویژگی ایغوری ها این است که انواع متعددی از سلاح های غرب به ویژه موشک های آمریکایی تاو را در اختیار دارند به این ترتیب که سرویس اطلاعاتی ترکیه این سلاح ها و  دوربین های جدید دید در شب و تجهیزات لجستیکی و ارتباطی غربی را در اختیارشان قرار داده است.

بنابر اعلام سرویس های امنیتی سوریه، دست کم 600 تروریست ایغوری سال گذشته در جریان نبردهای ریف حماة و حلب کشته شدند.

همچنین «سیمور هریش» نویسنده آمریکایی در مقاله ای که در ابتدای سال 2016 منتشر کرد، اعلام کرد، حدود پنج هزار ایغوری در فاصله 2013 تا پاییز 2015 به ترکیه رفتند.

چرا چین سطح همکاری با ارتش سوریه را افزایش می‌دهد؟

نگرانی چین از افزایش تعداد جنگجویان ایغوری در سوریه و احتمال بازگشت آنان به چین و اقدام به عملیاتی علیه امنیت این کشور موجب شد، سطح همکاری نظامی با ارتش سوریه را افزایش دهد تا از این طریق از مبارزه آنان با ایغور ها حمایت کند، به اضافه اینکه چین به دنبال توسعه نقشه نظامی خود در جهان به ویژه خاورمیانه و آفریقا است.

در این میان مسؤولان سوری نام بیش از 221 تروریست ایغوری را در اختیار وزارت دفاع چین قرار دادند و اطلاعات مفصلی را در مورد محل حضور این افراد عرضه کردند و همچنین نقشه های میدانی پایگاههای آنان و اطلاعات مربوط به حمایت ترکیه از این تروریست ها را به چین ارائه کردند.

بر اساس درخواست مسؤولان سوری، ارتش سوریه به هشت فروند هواپیمای بدون سرنشین چینی مجهز شد تا از آن برای رصد تحرکات ایغور ها در ادلب استفاده کند.

لزوم توقف حمایت ترکیه از ایغورها

همچنین چین و سوریه با وزارت دفاع روسیه در مورد راههای مقابله با ایغور ها رایزنی کرده و بر اهمیت قطع حمایت ترکیه از آنان متمرکز شدند.

ایغورها اقلیبت های ترک در شینگ جیانگ هستند و در حالی که برخی منابع بی طرف تعداد آنان را بین 10 تا 11 میلیون نفر اعلام کرده اند برخی فعالان ایغور اعلام کردند تعداد آنان بالغ بر 40 میلیون نفر است.

بسیاری از ایغورها علیه دولت مرکزی چین فعالیت داشته و خواستار استقلال و تشکیل مجدد دولت ترکستان شرقی هستند.

در حالی که چین جنبش استقلال ترکستان شرقی را چالش مهم  امنیتی و اقتصادی و نیز ثبات اجتماعی خود می داند، ترکیه اگر تنها حامی ایغور ها نباشد، مهم ترین حامی سیاسی این جنبش به شمار می آید و گفته می شود 300 هزار ایغوری در ترکیه به سر می برند و آنکارا به حدود یکصد هزار نفر آنان که در دهه گذشته به آن پناهنده شدند، گذرنامه داده است.

در این میان نگرانی چین از افزایش احتمال عملیات تروریستی در شینگ جیانگ و یا سایر مناطق این کشور به دست ایغورهای افراطی در حال افزایش است تا جایی که برخی مسؤولان محلی این استان، برای کسانی که اطلاعاتی در مورد فعالیت های تروریستی احتمالی عرضه کند، جایزه مالی فراوانی تعیین کرده‌اند./847/ب101/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات