۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۹۰۸۰۹

یکی از مقامات چینی خواستار مبارزه جدی دولت با افراط گرایی شد

یک مقام ارشد قومیت اویغور استان سین کیانگ، منطقه‎ای مسلمان نشین در شمال غرب چین، خواستار رویارویی جدی دولت و مردم با گروههای افراطی شده است.
مسلمانان چین

به گزارش خبرگزاری رسا، مقام های دولت مرکزی چین به دلیل نگرانی از نفوذ و گسترش افراط گرایی و مبارزه با این پدیده، در روزها و هفته های اخیر تدابیر و قوانین گسترده ای را در منطقه سین کیانگ اجرا و تدوین کرده اند.

در تازه ترین مورد نیز مقررات ۱۵ ماده ای از سوی پارلمان محلی سین کیانگ تصویب شده است که بر اساس آن با آثار و نشانه های افراط گرایی مقابله خواهد شد.

در همین راستا «یاسین صدیق» مقام ارشد حکومت محلی شهر «کاشغر» در این منطقه از همه ملیت های اویغور منطقه خواسته است برای مقابله با افراط گرایی بپا خیزند.

از زمانی که گروه تکفیری داعش و شماری از تروریست های گروه جنبش ترکستان شرقی چین را تهدید به عملیات های خرابکارانه کرده اند، این کشور بیش از 2 هزار نیروی امنیتی و مبارزه با تروریسم را در منطقه مستقر کرده است.

روزنامه «سین کیانگ دیلی» روز سه شنبه از قول این مقام محلی نوشته است: «نمی توان در مورد افراط گرایی کوتاه آمد. این پدیده باید مهار شود.»

وی تاکید کرد که می بایست در راستای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی نیروهای مخرب را شناسایی کرد و از میان برداشت.

این چهارمین مقام منطقه سین کیانگ است که در دو هفته گذشته در باره افراط گرایی، نیروهای شورشی و تروریسم هشدار می دهد و خواستار مبارزه جدی با آنها می شود.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین طرح جاده ابریشم نوین را در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرده است که یکی از اصلی ترین محورهای مواصلاتی آن شهر کاشغر در استان سین کیانگ می باشد.

این شهر با کشورهای آسیای مرکزی ارتباط مرزی دارد و به آسانی به خاورمیانه مرتبط می شود و به همین دلیل حراست از امنیت آن برای دولت چین از اهمیت بسیار بالایی برخوردا است.

پکن اعتقاد دارد که گروه های جدایی طلب در سین کیانگ در پی تاسیس دولت مستقلی تحت عنوان «ترکستان شرقی» هستند و این گروه نه تنها در داخل چین دست به اقدامات تروریستی زده و تاثیرات منفی بر امنیت ملی و ثبات اجتماعی گذاشته، بلکه با تروریست های بین المللی همکاری کرده و امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.

سین کیانگ در سال های اخیر شاهد موجی از خشونت ها و اقدامات تروریستی بود و به دلیل نزدیکی این منطقه و هم مرز بودن آن با کشورهای آسیای مرکزی، چین به شدت نگران نفوذ تروریست های تکفیری داعش به داخل خاک خود و ورود آنها به این منطقه است./847/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات