۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۹۱۹۲۲
سفیر ایران در افغانستان:

گسترش فعالیت‎های فرهنگی ایران و افغانستان یک ضرورت است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت که اقبال گسترده اقشار مختلف مردم افغانستان و مسؤولان این کشور از نمایشگاه کتاب ایران، ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی را برای تعمیق روابط دو ملت، ایجاب می کند.
محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدرضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان امروز پس از بازدید از نمایشگاه بزرگ علمی، فرهنگی و کتاب ایران در کابل خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به وجوه مشترک فرهنگی بین ایران و افغانستان، برگزاری نمایشگاه کتاب ایران در کابل نماد روشنی از ضرورت تعامل در بخش های مختلف فرهنگی دو کشور را نشان می دهد.

وی گفت که استقبال از نمایشگاه کتاب ایران در روزهای گذشته از طرف جامعه فرهنگی، هنری و نخبگان افغانستان قابل توجه بوده و این ضرورت توجه بیشتر بخش های مختلف فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تقویت این تعاملات دوجانبه را ایجاب می کند.

سفیر ایران در کابل افزود: نکته ای که در این نمایشگاه قابل مشاهده بود، اهمیت دسترسی به کتب فارسی به ویژه کتاب های دانشگاهی برای دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های افغانستان بود.

وی، گنجاندن فعالیت های جانبی در نمایشگاه کتاب در بخش های مختلف فرهنگی از جمله اجرای نمایشنامه برای کودکان و نوجوانان، برگزاری جشنواره شعر و اجرای گروه موسیقی سنتی ایرانی، توانست ارتباط بین بخش های مختلف فرهنگی دو کشور را بیش از گذشته فراهم کند.

بهرامی تصریح کرد «با توجه به اینکه فرهنگ، پیوند دهنده بین ملت هاست، باید از این وجوه مشترک فرهنگی و زبانی که بین ایران و افغانستان وجود دارد و شاید این وجوه مشترک، ارتباط بین دو طرف را بی بدیل کرده باشد، به نحو مناسب و احسن استفاده شود.»

وی گفت که حضور مقام های بلندپایه افغانستان در نمایشگاه کتاب ایران، قطعا نشان از اهمیت قائل شدن آنان به این نمایشگاه است و آقای عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان در آئین گشایش این نمایشگاه حضور پیدا کرد و در روزهای بعد نیز شماری از مقام های فرهنگی و غیرفرهنگی از نمایشگاه دیدن کردند و این نشان می دهد که ما باید نسبت به مساله فرهنگ بین ایران و افغانستان توجه بیشتر داشته باشیم.

بهرامی افزود که به نظر من، بعد فرهنگی این نمایشگاه اهمیت و ضرورتی قابل توجه دارد؛ ضرورتی که می تواند خلاء های موجود در بخش های دیگر از این طریق پر شود.

سفیر ایران در کابل گفت که بخش فرهنگی، تنها محدود به دستگاه های فرهنگی دولتی نیست، بلکه بیشتر منظور بخش غیر دولتی است و در این راستا بسیار مناسب است که ما بتوانیم تعامل و ارتباط بین ناشران ایران و افغانستان را هرچه بیشتر پیوند بدهیم و تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بتوان این نمایشگاه ها را با حضور کشورهای دیگری که وجوه فرهنگی و زبانی مشترک فارسی دارند و در یک حوزه فرهنگی و تمدنی زندگی می کنند، برگزار کرد، ملت ها بسیار به همدیگر نزدیک تر خواهند شد./994/ب102/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات