۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۴۹۳۴۲۹
انتشارات نشر جمهوری منتشر کرده است؛

کتاب شعر «عطش زیر چترِ باران»

انتشارات نشر جمهوری کتاب شعر «عطش زیر چترِ باران» نوشته امیر اکبر زاده را با مقدمه محمدرضا سنگری منتشر کرده است.
عطش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات نشر جمهوری کتاب شعر «عطش زیر چترِ باران» نوشته امیر اکبرزاده را با مقدمه دکتر محمدرضا سنگری منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب شامل 72 غزل عاشورایی است.

در بخشی از مقدمه دکتر محمدرضا سنگری آمده است:

«شاعران، آفریدگاران جهانی تازه‌اند با همین واژه‌هایی که ساده و آسان در دسترس همگان‌اند؛ واژه‌ها، «مصالح» شاعرند، اما درست همچون مصالح ساختمانی که تنها معماران زبردست و هنرمند، شیوه ساختن بناهای باشکوه و رفیع را با آن می‌دانند، هرکس توانایی بهره‌گیری از آنها را ندارد و شاعر، هندسه، وزن، رنگ و بو، طنین، طول و عرض، و همه‌ ویژگی‌های واژه را می‌شناسد و با همین شناخت و صد البته به مدد الهام و مکاشفه و شهود، شعر را می‌آفریند و می‌سازد.

دست‌مایه شاعر، واژه است، اما واژه‌ها و روح پنهان در تن آنها تنها و تنها مَحرم و رام کسانی می‌شوند که جانی زلال و روشنی داشته باشند و عطشناکی خود را به جایی و جامی دیگر سپرده باشند.

شاعر به تعبیر «هایدگر»، هم آشکار می‌کند و هم پنهان! گاه پیداهای واضح  و پدیده‌های معمولی و دم‌دستی را چنان در شعر می‌نمایاند که انگار چیزی نادیده و ناشنیده را شهود می کنیم و گاه رازی پنهان را چنان بازمی‌گوید که گویی بارها دیده‌ایم اما نیافته‌ایم!

«عطش زیر چتر باران» مجموعه‌ای از غزل‌های عاشورایی است که از بارورترین و گسترده‌ترین و شورانگیزترین شاخه‌های شعر آیینی است.

شعر عاشورایی امروز که نگاهی متفاوت به عاشورا دارد، به خوبی و روشنی در این مجموعه قابل رصد است. دستاورد همراهی و همنفسی و زمزمه‌ این دفتر، تنها حزن و اندوهی نیست که معمولاً در خواندن شعر عاشورایی به خواننده دست می‌دهد؛ جز این سوگ و سوز، حس حماسه، درک عظمت امام شهیدان و یارانش، پیام‌ها و درس‌ها و نکته‌ها و آموزه‌های عاشورا نیز خواننده را می‌نوازد و هم‌سفر و هم‌سُفره می سازد.

این مجموعه شعر عاشورایی از شاعر توانمند و خوش ذوق و عاشوراشناس، هم از نظر محتوا و درون‌مایه و هم از منظر نوآوری‌های وزنی و موسیقایی در حوزه شعر عاشورایی قابل توجه است؛ دوست عزیز شاعرم، امیر اکبرزاده با این مجموعه شعر فضایی تازه در شعر عاشورایی روزگار ما آفریده است.»

همچنین در بخشی از مقدمه شاعر اشعار، امیر اکبرزاده می‌خوانیم:

««عطش زیر چتر باران» مجموعه‌ای است متشکل از آثار دورتر و نزدیک‌تر، قوی‌تر و ضعیف‌تر، چاپ شده و نشده و همچنین بعضی از اشعار فُرم. قصدم بر این بود که اشعاری که بعد از چاپ نخست به من عنایت و با قلم شکسته بسته‌ام لباس سرایش بر قامتشان پوشیده شده را نیز به این مجموعه اضافه کنم، اما ترجیح دادم که آن سروده‌ها ـ که دارای فضایی کاملاً متفاوت با اشعار این مجموعه هستند ـ در دفتری دیگر و در فرصتی مناسب‌تر ارائه شوند.

در اینکه این غزل‌ها نقاط ضعف متعددی دارند، هیچ حرفی نیست؛ همانطور که در دل سروده بودنشان نیز؛ در دسته‌بندی اشعار ترتیب خاصی مدّ نظر نبوده، به خصوص در ترتیب غزل‌هایی که در شأن اصحاب امام حسین(علیه السلام) سروده شده؛ بعضی از غزل‌ها به قول بعضی از دوستان بیشتر رنگ و بوی شعر «هیأتی» را دارند که البته درست است، شعر آیینی از هیأت‌ها و محافل مذهبی دور نیست؛ مخصوصاً اشعاری که درباره حضرت امام حسین(علیه‌السلام) سروده شده اند، او که با پوست و گوشت و خون ما عجین است.

در پایان دو نمونه از غزل‌های زیبای این کتاب را تقدیم خوانندگان می‌کنیم:

غزل اول:

رسیده اند به شق‌القمر ـ به این اعجاز ـ

رسیده اند به شق‌القمر ـ به این اعجاز ـ
ز ماه قوم پیمبر، پیمبران مجاز!

شکافت ماه که روشن کند حقیقت را
شکافت فرق تو، سربسته تا بماند راز

دهان گشود سرت قصه ی غریبی را
چنانکه شد گره کار کوفه یک شب باز

به سر بلندی تو ... چشم زخم خورد سرت
سری که خم نشده جز در آستان نماز

گرفته بود سرت را به دامنش زهرا
که مهر مادری‌اش را به تو کند ابراز

«برادرم سر خود را بگیر بالاتر»
سری که دست حسادت به نیزه کرده فراز

غزل دوم:

دو چشم اشک در آهی مذاب غوطه ورند

دو چشم اشک در آهی مذاب غوطه ورند
رگان زخم تو در التهاب غوطه‌ورند

سیاه‌پوش تو هستند مردم دیده
که تشنه‌ای تو و آنان در آب غوطه‌ورند

تو تشنه بودی و آنان که تشنه‌ات دیدند
کنار چشمه ولی در سراب غوطه‌ورند

تو را خلاصه شده در عطش بیان کردند
جماعتی که به تُنگ حباب غوطه‌ورند

به قدر روزنه‌ای نور تو شده تعبیر
برای چشمانی که به خواب غوطه‌ورند

عیار هم قسمانت چو روز روشن کرد
ستارگان تو در آفتاب غوطه‌ورند

به دست جام ندارند مست‌های جنون
خمارهای بلا در شراب غوطه‌ورند

خوشا به حال دو چشمی که بر تو گریه کنند
تمام عمر میان گلاب غوطه ورند!

گفتنی است، به نام خدا(مجموعه غزل علوی)، رأس کدام جمعه ساعت‌ها زنگ می‌زنند؟(مجموعه غزل مهدوی)، در پیله‌ام چراغانی‌ست(مجموعه غزل چهارده معصوم)، چراغ پنجره‌ها روشن‌ است(مجموعه غزل آیینی)، نام کوچک ستاره‌ها(مجموعه غزل دفاع مقدس)، تو ماه می‌روی(مجموعه غزل عاشقانه)، تمام آدم‌ها یک خواب می‌بینند(مجموعه غزل عاشقانه، اجتماعی) و پروانه‌های کولی(مجموعه غزل عاشقانه) از دیگر آثار منتشر شده آقای امیر اکبرزاده است.

یادآور می‌شود، انتشارات جمهوری کتاب شعر «عطش زیر چترِ باران»، نوشته امیر اکبرزاده را با مقدمه دکتر محمدرضا سنگری در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 10هزار تومان منتشر کرده است./841/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات