۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۴۹۷۶۲۶
نماینده‌ مجلس تاجیکستان:

نمایشگاه کتاب تهران آتشفشان فرهنگ است

نماینده‌ مجلس نمایندگان تاجیکستان گفت: نمایشگاه کتاب مانند آتشفشانی است که در حوزه‌ی فرهنگ ایران فوران کرده است،
ایران و تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه کتاب تهران، سید جعفر عثمان زاده؛ نماینده‌ مجلس نمایندگان مجلس عالی جمهوری تاجیکستان و رئیس حزب دموکرات تاجیکستان با حضور در نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه اولین بار است که به نمایشگاه کتاب تهران می‌‌آیم، گفت: آنچه که باعث حیرت من شده ‌است حضور جوانان و نوجوان و کودکان در نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است. با اینکه این نمایشگاه خارج از مرکز شهر تهران ساخته شده است و کمی برای مردم مسیر دوری محسوب می‌‌شود اما مشاهده کردم که مردم به خصوص قشر جوان در آن شرکت کردند.

وی به مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب تبریک گفت و ادامه داد: چاپ و نشر کتاب‌های جدید و آمدن ناشران از سراسر جهان به نمایشگاه کتاب، همه نشان از اقتدار و توجه دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع کتاب و کتابخوانی است. هر مهمان خارجی هم که وارد نمایشگاه می‌‌شود پی به ماهیت و وزن کتاب می‌‌برد که توجه نسل جوان ایرانی به کتاب بسیار جالب است.

نماینده‌ مجلس نمایندگان تاجیکستان توجه به کتاب، مطالعه، فرهنگ، علم و تربیت نسل آینده را در ایران از نقاط مثبت دولت جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: جوانان در هر ملتی نیروهای جوان و خلاقی هستند که به نوعی آینده‌سازان کشور محسوب می‌‌شوند.

وی تصریح کرد: ایران و تاجیکستان ریشه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند که این فرهنگ بین دولت ها در نمایشگاه کتاب مانند آتشفشان فوران کرده است.

نمایشگاه کتاب تهران نشان توجه دولت به فرهنگ است

همچنین سپهر اباعبدالله حسن‌زاد، نویسنده و عضو اتحادیه‌ی نویسندگان تاجیکستان، سرزمین ایران را سرزمین کهن پارسی معرفی کرد و گفت: از زمان کوروش کبیر سرزمین‌های پارسی شامل ایران، افغانستان، هند، پاکستان و تاجیکستان بودند که همه در تاریخ، این چند کشور را سرزمین پارسی می‌‌نامیدند و در آن زمان، فرهنگ غنی مردمان پارسی زبانزد خاص و عام بود.

حسن‌زاد اظهار کرد: کتاب، چراغ عقل‌ها و فانوسی روشن در مسیر تاریکی است که محفل‌ها را گرم و نورانی می‌‌کند. به قول شاعر معروف ایرانی، عبدالرحمان جامی، انیس کنج تنهایی کتاب است/ فروغ صبح دانایی کتاب است.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم در سال‌های آینده کشور تاجیکستان و ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه‌های کتاب یکدیگر شرکت کنند./۹۹۸/د ۱۰۲/ش

ارسال نظرات