۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۴۹۷۷۷۸

کاهش قدرت مانور ترزا مي

هم اکنون اروپاي واحد در مذاکرات برگزيت منسجم و البته سخت گيرانه عمل مي کند و اين بدترين خبر ممکن براي ترزا مي و همراهانش محسوب مي شود.
ترزا می

به گزارش خبرگزاری رسا، مذاکرات برگزيت به نقطه آشکار ساز ضعف دولت ترزا مي در انگليس تبديل شده است. نخست وزير انگليس به خوبي مي داند که مذاکرات برگزيت با اروپا بسيار سخت و دشوار است. اين سختي و دشواري در مواردي براي دولت مستقر در خانه شماره 10 خيابان داننينگ استريت غير قابل پيش بيني بوده است. هم اکنون اروپاي واحد در مذاکرات برگزيت منسجم و البته سخت گيرانه عمل مي کند. اين بدترين خبر ممکن براي ترزا مي و همراهانش محسوب مي شود. نيم نگاهي به مواضع مقامات اروپايي در قبال برگزيت نشان دهنده اين دشواري است. 

به عنوان مثال،  ميشل بارنيه، مذاکره کننده ارشد اتحاديه اروپا در گفتگوهاي برگزيت تاکيد کرده است که لندن  قبل از هرگونه مذاکره‌اي در مورد آينده مناسبات تجاري و مالي  طرفين ، لازم است بدهي هاي خود به اروپاي واحد را بپردازد. بر اين اساس دولت انگليس بايد مبلغي معادل 100 ميليارد يورو را به اروپا، در راستاي عمل به تعهدات مالي قبلي خود پرداخت کند. اين موضوع به شدت براي انگليسي ها گران تمام شده است. مقامات دولت ترزا مي صراحتا عنوان کرده اند که حاضر به پرداخت چنين مبلغ هنگفتي به اتحاديه اروپا نيستند. در مقابل، سران اروپايي معتقدند که لندن نمي تواند از تعهدات مالي قبلي خود در خصوص تامين بودجه اتحاديه اروپا شانه خالي کند. در هر حال انگليس در تصويب بودجه اتحاديه اروپا براي سالهاي 2014 تا 2020 سهيم بوده و بايد سهم خود را از اين مبلغ بپردازد. سران اروپايي صراحتا عنوان کرده اند که انگليس بايد سهم خود از بودجه اتحاديه اروپا و متعاقبا، هزينه خروج از نهادهايي مانند بانک مرکزي اروپا را پرداخت کند. فراتر از آن، انگليس بايد اين مبالغ را به يورو بپردازد. اين خود منجر به تحميل هزينه تبديل ارز به لندن خواهد شد. 

بنابراين، يکي از مواردي که مقامات اروپايي در اين خصوص مطرح مي کنند، مربوط به پرداخت هزينه‌هاي خروج انگليس از اتحاديه اروپاست.  همان گونه که مشاهده مي شود، "برگزيت" طي روزهاي اخير به اسم رمز تقابل جدي لندن و اروپاي واحد تبديل شده است. اينکه برگزيت اين استعداد را دارد که به مثابه يک اپيدمي در اروپاي واحد در آمده و کل قاره سبز را با خود درگير نمايد. در چنين شرايطي گذار از اروپاي واحد شدت و شتاب بيشتري به خود خواهد گرفت. اين همان ترس مزمني است که در درون بسياري از سياستمداران اروپايي ،‌از جمله بانيان تشکيل اتحاديه اروپا طنين انداز شده است. 

بسياري از تحليلگران مسائل انگليس و اروپا پيش بيني کرده بودند که مذاکرات برگزيت سخت و دشوار است. چنانچه پيش بيني مي شد، مذاکرات انگليس و اتحاديه اروپا بر سر برگزيت از همين ابتدا با اختلافات و جنجالهايي توام شده است،اختلافاتي که سبب شده است بسياري از تحليلگران مسائل اروپا چشم انداز روشني براي مذاکرات خروج انگليس از اتحاديه اروپا متصور نشوند.صورت کلي  مسئله اين است که مقامات اروپايي قصد ندارند در جريان مذاکرات برگزيت، ابتکار عمل  و قدرت مانور لازم را به دولت انگليس دهند. 

مقامات اروپايي سعي دارند در مذاکرات برگزيت، دست برتر را در مقابل انگليس در اختيار داشته باشند. همين مسئله نگراني مقامات لندن را برانگيخته است.  در مقابل، مقامات انگليسي مدعي هستند که اروپاي واحد عملا دست به تنبيه انگليس به جرم راي مثبت در همه پرسي سال 2016 زده است. حتي ترزا مي ، نخست وزير انگليس يک گام فراتر نهاده و مقامات انگليسي را به تلاش براي تاثيرگذاري منفي در انتخابات سراسري انگليس( که در خرداد ماه امسال برگزار مي شود) متهم کرده است. 

نکته مهم تر اينکه ملتهاي اروپايي نيز در اين خصوص ( اتخاذ سياست سخت گيرانه اروپا در قبال برگزيت) با سياستمداران خود همراه هستند. نظرسنجي هايي که در اين خصوص در اروپا منتشر شده است، نشانه اي دال بر همين مدعاست. بر اساس جديدترين  نظر سنجي اکثر شهروندان آلماني خواهان موضع سخت اتحاديه اروپا در برابر انگليس در مذاکرات پيش رو درباره خروج انگليس از اتحاديه اروپا هستند.اين نتيجه نظر سنجي موسسه  RedC است که به سفارش نشريه "دي ولت" انجام گرفته است.بر اين اساس تنها 20 درصد شهروندان آلماني از دادن امتيازات به انگليس بعد از خروج اين کشور از اتحاديه اروپا حمايت مي کنند. اين در حالي است که در ديگر کشورهاي قاره سبز نگرش شهروندان نسبت به انگليس سخاوتمندانه تر است.

بديهي است که در چنين شرايطي سياستمداران اروپايي بر خلاف افکار عمومي خود حرکت نمي کنند!در اين نظر سنجي که در 9 کشور عضو اتحاديه اروپا انجام گرفته است 80 درصد شهروندان آلماني بر اين عقيده بودند که مذاکرات بايد در اين راستا هدايت شود که آينده خوبي براي 27 عضو باقي مانده اتحاديه اروپا رقم بخورد. در بين فرانسوي ها 31 درصد خواستار در نظر گرفتن جايگاه ويژه براي انگليس بعد از خروج از اتحاديه اروپا بودند./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

حسن حبيب زاده انور 

ارسال نظرات