۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۴۹۸۱۵۷

بررسی انتخابات از منظر فقه و اخلاق در یک اثر + دانلود

حضور آگاهانه و هوشمندانه مردم در امور اجتماع و سیاست، در تعیین سرنوشت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جایگاه ویژه‌ای دارد.
دانلود فایل کتاب «نتخابات از منظر فقه و اخلاق»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق» را منتشر کرده است.

این کتاب نه فصل با عنوان‌های: «ضرورت انتخابات»، «مشارکت گسترده»، «وجوب شرعی رأی‌دادن و چرایی آن»، «وجوب تحقیق»، «انتخاب اصلح»، «خصوصیات و ویژگی‌های نماینده»، «چگونگی تبلیغات صحیح»، «ویژگی‌های مسئولان و مجریان انتخابات» و «پاسخ به چند شبهه» دارد.

در صفحه ۱۹ از فصل دوم درباره حضور مردم در انتخابات چنین می‌خوانیم: «حضور آگاهانه و هوشمندانه مردم در امور اجتماع و سیاست، حضور فعال و با دوام و نیز درک صحیح از مسائل جاری، جایگاه ویژه‌ای در تعیین سرنوشت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد.

 حضرت امام خمینی«رحمة الله علیه» «همواره بر حضور پرشور مردم در انتخابات شایسته، تأکید فراوان می کردند و می فرمودند: «امید است ملت مبارز متعهد با مطالعۀ دقیق در سوابق اشخاص و گروه ها آرای خود را به اشخاصی دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسی وفادار باشند و از تمایلات چپ و راست، بریّ باشند و به حُسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام و خیرخواهی امت معروف و موصوف باشند.»

مقام معظم رهبری: «برای حضور حداکثری تلاش کنید. مسئلۀ اول، مشارکت است. در زمینۀ مشارکت مردم، هرطورکه می توانید، روی خانواده ها و دوستانتان کار کنید. مشارکت یکی از اساسی ترین مسائل است. حضور مردم برای پیشرفت و صیانت کشور لازم است؛ نه اینکه اگر عدۀ زیادی شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفته اند؛ به هیچ وجه این طوری نیست.»

نگارندگان در فصل سوم، به بررسی وجوب شرعی رأی‌دادن و چرایی آن از دیدگاه مراجع تقلید پرداخته اند که در این باره در اشاره این فصل چنین آمده است:‌ «انتخابات مانند تمام رفتارهای انسان در عرصۀ فردی یا جمعی، از نظر فقهی احکام و چهارچوب‌هایی دارد.

موضوع فقه چنانکه در کتاب های فقه استدلالی آمده است، افعال مکلفان است. انتخابات و رأی دادن نیز عملی است که مکلفان در عرصۀ سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند.

به همین مناسبت است که مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، شرکت در انتخابات را واجب شرعی تلقی کرده و مکلفان را به انجام دادن این وظیفه تکلیف می‌کنند.»

نویسندگان در فصل ششم به بیان ویژگی‌های نمایندگان پرداخته، «ایمان و تقوا»، «سابقۀ خوب و درخشان»، «قانون‌مداری»، «خوش‌اخلاقی و ادب»، «رفع مشکلات مردم و شنیدن حرف‌های آنان»، «پرهیز از وعده‌هایی که محقق نمی‌شود»، «صداقت و امانت»، «حفظ وحدت ملی»، «ایستادگی در برابر استکبار»، «اسلام کامل و دوری از انحراف»، «پرهیز از تعصب گروهی و حزبی»، «ساده‌زیستیِ و دردآشنایی»، «ایمان به هدف‌های انقلاب»، «شیعة دوازده‌ امامی» و «داشتن شروط قانونی» را از ویژگی‌های مهم نامزدهای انتخاباتی برشمرده‌اند.  

همچنین مؤلفان در فصل هفتم در بررسی چگونگی تبلیغات صحیح در انتخابات در این باره به هجده مسئله  اشاره کرده‌ و گفته اند که «پایبندی به اسلام»، «پرهیز از تخریب دیگران»، «دوری از توهین»، «دوری از تهمت»، «دوری از بردن آبروی دیگران»، «دوری از حیف‌ و میل‌کردن اموال عمومی و دولتی»، «دوری از اسراف و تبذیر»، «پرهیز از هدیه‌دادن یا گرفتن»، «استفاده‌ نکردن از آنچه خلاف شئون اسلامی است»، «استفاده‌ نکردن از موسیقی‌های مبتذل در ستادهای انتخاباتی»، «پرهیز از خرید رأی»، « انصاف‌داشتن»، «دوری از قدرت‌طلبی»، «داشتن فکر سیاسی بین‌المللی»، «مشوش‌نکردن اذهان عمومی»، « ذوب‌شدن در هدف» و «مانع‌نشدن برای تبلیغات دیگران» از مواردی است که نامزدهای انتخاباتی باید به این موارد در تبلیغات خویش توجه داشته باشند.

در صفحه ۷۵ این کتاب نیز درباره «استفاده‌ نکردن از موسیقی‌های مبتذل در ستادهای انتخاباتی» چنین آمده است: «امام خمینی میفرمایند: «باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت، حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات، حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام می شود؟

حضرت امام در حکم موسیقی مطرب می فرمایند: «شنیدن و نواختن موسیقی مطرب حرام است.»

مقام معظم رهبری(دامت برکاته) می فرمایند: «هر موسیقی که به نظر عرف، موسیقی لهوی و مطرب که مناسب با مجالس عیش و نوش است، باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیرکلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلف است و اگر موسیقی این گونه نباشد، به خودی خود اشکال ندارد.»

نگارندگان در فصل هشتم هم به بررسی ویژگی‌های مسئولان پرداخته، «امانت‌داری و راست‌گویی»، «رعایت اخلاق و پرهیز از هواهای نفسانی»، «پرهیز از مصلحت‌سنجی‌های شخصی و حزبی و جناحی و قومی» و «شجاعت و قاطعیت و رعایت قوانین و مقررات انتخابات» را از مهمترین ویژگی‌های مسئولان بیان کرده‌اند.

گفتنی است، انتشارات آستان قدس رضوی، کتاب «انتخابات از منظر فقه و اخلاق» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در قطع رقعی در سال ۱۳۹۲ منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دانلود کتاب از سایت قائمیه اینجا را و برای دانلود نسخه PDF بر روی گزینه دانلود فایل کلیک کنند./۹۹۸/ن۶۰۱/ ش

ارسال نظرات